Vad händer med mitt barn?
Min dotter är 15 år, fyller 16 om några månader. Hon har alltid varit en bra tjej och inte gjort några stora fel eller gett oss föräldrar någon anledning att vara orolig. Men senaste tiden har hon ändrats enormt mycket!
Hon har haft två bästa vänner sedan hon varit liten, men som alltid varit mer bästa vän med varandra och inte alltid bjudit in henne till saker. Men när hon umgåtts med andra så har dom blivit arga och frysit ut henne. Nu har hon helt slutat umgås med dom, av förståeliga anledningar, och börjat umgås med ett killgäng i hennes klass. Sedan dess har hon blivit helt opålitlig.
Hon har ljugit om att hon sovit hos kompisar när hon varit på fester med droger inblandat. Jag vet inte om hon tagit men jag blir ju jätteorolig. Tidigare har hon bara druckit en gång när hennes farbror bjöd henne (jag blev såklart jättearg, men det är en annan historia) men nu har hon erkänt att hon druckit andra gånger. På helgerna är hon utomhus på kvällarna med massa människor jag inte känner till och kommer hem sent, ibland senare än tiden vi satt. Dessutom har hon blivit väldigt irriterad på oss och distanserat sig från oss.
Vad kan man göra? Jag vill inte att något ska hända henne, men samtidigt förstår jag att hon inte vill umgås med de gamla vännerna. Men hennes nya vänner verkar påverka henne så negativt! Snälla, kan någon ge tips på vad man kan göra?