• Anonym (Bra!)

Hur över sjukvården och polisen inför sådana här händelser?

Det pratas en hel del nu, både från sjukvårdens och polisens sida, på att man har övat inför den här typen av situationer. På akutsjukhusen förstås inför att många kommer in på en gång. Polisen, ja där vet jag inte.

Någon som är insatt som kan berätta? Vad är det man behöver öva på? Och polisen, vad är det som de gör, vad är främsta fokus, osv?

Bara nyfiken!

• Svar på tråden Hur över sjukvården och polisen inför sådana här händelser?
  • Queennr1

Själv undrar jag om de som tränas i att agera i samband med exempelvis ett bombdåd får öva på att se otäcka saker? Nån slags träning som gör att man vänjer sig/blir lite avtrubbad inför synen av vedervärdigheter. Jag tänker att om man är helt oförberedd på att konfronteras med en kropp söndersliten i tre delar så vet man ju inte hur man reagerar eller om man förmår genomföra sina arbetsuppgifter.

• Kjell2
    Queennr1 skrev 2017-04-09 08:45:47 följande:

Själv undrar jag om de som tränas i att agera i samband med exempelvis ett bombdåd får öva på att se otäcka saker? Nån slags träning som gör att man vänjer sig/blir lite avtrubbad inför synen av vedervärdigheter. Jag tänker att om man är helt oförberedd på att konfronteras med en kropp söndersliten i tre delar så vet man ju inte hur man reagerar eller om man förmår genomföra sina arbetsuppgifter.

Blåljuspersonal får efter viss tid en del erfarenhet från bilolyckor, arbetsplatsolyckor, dråp, mord, misshandel osv.

Blåljuspersonal får med tiden erfarenhet fram bilolyckor, andra olyckor, dråp, mord, misshandel mm.
  • Anonym (Lite)

Främsta fokus för polis är säkra liv, säkra brottsplats, säkra vittnen och vid tur jag på aktuell gärningsperson.

Är en del mental träning. Både sedan innan från utbildning på skola och arbetsplats, men även under själva framkörningen. Man tänker ofta "värsta tänkbara senario" och förhoppningsvis när man är framme så är det inte så illa. Det utses snabbt polisinsatschefer som fördelar vart patruller/poliser ska stå/göra. De flesta poliser har sett sargade och döda kroppar innan då nästan alla varit på allvarligare trafikolyckor, grova misshandlar, självmord (ex framför tåg där ofta kroppsdelar har separerats, skjutningar osv. Även om detta självklart är annorlunda.

• Kjell2
    Anonym (Bra!) skrev 2017-04-09 07:25:42 följande:

Det pratas en hel del nu, både från sjukvårdens och polisens sida, på att man har övat inför den här typen av situationer. På akutsjukhusen förstås inför att många kommer in på en gång. Polisen, ja där vet jag inte.

Någon som är insatt som kan berätta? Vad är det man behöver öva på? Och polisen, vad är det som de gör, vad är främsta fokus, osv?

Bara nyfiken!

Olika saker. På låg nivå kan det vara att öva saker som att hantera miistänkt bomb, tömma ett område, säkra en olyckspats.

På chefsnivå görs ibland spel där ett händelseförloppet spelas upp och de får fatta beslut, samordna verksamhet. Mycket för att dels öva beslutsfattandet och dels upptäcka och förbättra ansvarsfördelning, rutiner, förberedelser, behov av personal och utrustning.

T ex vem och hur kan det beslutas om att stoppa alla tunnelbanor, hur informerar vi, hur larmar vi personal.
  • Anonym (Catta)

När jag läste omvårdnad hade vi en katastrofövning: Vi fick tilldelades roller och fick ett scenario. Tror scenariot var en tankbil som hade krockat med en personbil. Jag har även varit "statist" vid en större katastrofövning inom militären. Kommer inte ihåg vad scenariot var, men minns att vi var många statister som skulle simulera olika typer av skador, och så skulle sjukvårdarna se till att vi fick rätt hjälp.

Så katastrofövning är ett sätt att förbereda sig.

• Anonym (123)

Sånt där kommer. När jag var yngre jobbade jag som vaktmästare/alltiallo på ett bårhus. Man vänjer sig kanske fort.
  • Anonym (123)
    Anonym (123) skrev 2017-04-09 13:43:29 följande:
    Sånt där kommer. När jag var yngre jobbade jag som vaktmästare/alltiallo på ett bårhus. Man vänjer sig kanske fort.
    ganska fort :)
Svar på tråden Hur över sjukvården och polisen inför sådana här händelser?