• LillaJag06

Pojknamnet Enzo

Behöver lite hjälp.
    Vad säger ni spontant om namnet Enzo?
    Är svenskar med utländskt påbrå. Födda i Sverige men har utländska namn själva.
    Vill ha ett kort och fint namn.
    Gärna med betydelse.

Enzo betyder segrare på latin.
    Vi hade 1 flicknamn men nu visade det sig att vi ännu en gång ska få en pojke :) Och det står still.

Har ni andra fina namn, dela gärna med er.
    Gillar Noel VÄLDIGT mycket men inte namn som Kevin, Robin...

• Svar på tråden Pojknamnet Enzo
  • Peekaboo

Jag tänker mig att det låter Enzoo :) men det är så jag tänker. Vet inte vad som är rätt eller fel :D

• MadHatter
    LillaJag06 skrev 2017-04-09 14:58:02 följande:

Om någon skulle säga EnSo är det okej men inte entso. När jag säger det högt betonar jag t. Alltså enTso. Så vill jag inte ha det.

Men om jag säger Enzo- Enzoo som i zoo.

Haha Gud vad svårt det är att förklara.

Skrev till tjejen ovan. Det är ju 2 som skriver med liknande nick och jag missade det. Trodde att jag svara en och samma person så förlåt om det blev förvirrande.

Om du är ok med både engelskt och svenskt uttal på z:at tror jag att namnet funkar jättebra. Vissa kommer höra hur ni säger och härma (engelskt z kan de flesta uttala) men en del kommer nog köra svenskt uttal (dvs samma som s).
  • sugarfree

För mig är det ett hundnamn, så jag skulle personligen inte valt det. Samt att det är så starkt förknippat med Ferrari, blir ett par stora skor att fylla haha! :)

• fluu

Gillar det inte. Dels låter det så sött och barnsligt och dels låter det somen karaktär.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bibbidi

Nej från mig. Tänker bara på benzo när jag hör enzo. Tror mer kan göra det, iaf de som är lite äldre.

• LillaJag06
    Nandez skrev 2017-04-11 14:30:12 följande:

Nja, tänker bara på Stora enso.

Vet inte vad du menar med det? Stora EnSo. Är det en film?
  • LillaJag06
    Bibbidi skrev 2017-04-09 19:05:20 följande:

Nej från mig. Tänker bara på benzo när jag hör enzo. Tror mer kan göra det, iaf de som är lite äldre.

De som har någon koppling till benzo gör säkert det.
    Jag gör det inte.
  • Coccolina
    LillaJag06 skrev 2017-04-08 22:04:51 följande:

Behöver lite hjälp.
    Vad säger ni spontant om namnet Enzo?
    Är svenskar med utländskt påbrå. Födda i Sverige men har utländska namn själva.
    Vill ha ett kort och fint namn.
    Gärna med betydelse.

Enzo betyder segrare på latin.
    Vi hade 1 flicknamn men nu visade det sig att vi ännu en gång ska få en pojke :) Och det står still.

Har ni andra fina namn, dela gärna med er.
    Gillar Noel VÄLDIGT mycket men inte namn som Kevin, Robin...

Jag har bott i Italien och Ferraris hemstad Modena så jag tänker på Enzo Ferrari :-P 

Tycker det är ett fint namn även om det är ett lite gammalt namn, känner inga unga som heter det men flera 60+are... 

Då ni själva inte är av helsvenskt ursprung så är det väl inte så konstigt om ni inte väljer helsvenska namn  

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • LillaJag06
    Coccolina skrev 2017-04-11 17:21:50 följande:

Jag har bott i Italien och Ferraris hemstad Modena så jag tänker på Enzo Ferrari :-P 

Tycker det är ett fint namn även om det är ett lite gammalt namn, känner inga unga som heter det men flera 60+are... 

Då ni själva inte är av helsvenskt ursprung så är det väl inte så konstigt om ni inte väljer helsvenska namn  

Haha vad roligt. Man kanske kan bryta trenden då :)
    Ja sambon gör ju också den kopplingen lite. Han är väldigt bilintresserad och tycker att det är ett häftigt namn.
    Jag gillar ju som sagt Noel väldigt mycket men då heter alla förutom han isf något utländsk. Vill ju att det liksom ska passa ihop.
    Det är så svårt med namn.
  • Coccolina
    LillaJag06 skrev 2017-04-11 17:52:16 följande:
    Haha vad roligt. Man kanske kan bryta trenden då :)
    Ja sambon gör ju också den kopplingen lite. Han är väldigt bilintresserad och tycker att det är ett häftigt namn.
    Jag gillar ju som sagt Noel väldigt mycket men då heter alla förutom han isf något utländsk. Vill ju att det liksom ska passa ihop.
    Det är så svårt med namn.
    Noel är visserligen jätteutländskt i mina öron... Franskt skulle jag säga... 
  • LillaJag06
    Coccolina skrev 2017-04-11 18:24:11 följande:
    Noel är visserligen jätteutländskt i mina öron... Franskt skulle jag säga... 
    Tycker du? Jag som tycker att det låter mer svensk. Visst det är ju inte Johan :) men ja.
  • Eurybia
    LillaJag06 skrev 2017-04-11 17:08:24 följande:
    Vet inte vad du menar med det? Stora EnSo. Är det en film?
    Stora Enso är en skogsindustrikoncern med verksamhet i fyra världsdelar. Företaget arbetar huvudsakligen inom områdena förpackningar, produkter av biomassa, träprodukter och papper. År 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder euro. Stora Enso har omkring 26 000 anställda runt om i världen.

(Källa: Wikipedia)
  • Coccolina
    LillaJag06 skrev 2017-04-11 18:49:55 följande:
    Tycker du? Jag som tycker att det låter mer svensk. Visst det är ju inte Johan :) men ja.

Hehe googlade lite och fick fram:

Noel
    Populäritet idag: Oförändrad trend oförändrad
    Placering på namntoppen 2016: 54
    Antal män med namnet i Sverige: 5647
    Antal kvinnor med namnet i Sverige: 63
    Betydelse

Redigera betydelse
    Namnet Noel kommer från latinet och betyder "ny" eller "födelse" och syftar på Kristi födelse.
    Noel betyder Jul på franska.
    Som sagt så tycker jag det låter utländskt och jag hade nog tänkt att man valt ett utländskt namn om jag träffade någon som hette så Joel däremot är svenskt :-P 
    Men som sagt även Enzo är fint  
  • LillaJag06
    Eurybia skrev 2017-04-11 19:31:14 följande:
    Stora Enso är en skogsindustrikoncern med verksamhet i fyra världsdelar. Företaget arbetar huvudsakligen inom områdena förpackningar, produkter av biomassa, träprodukter och papper. År 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder euro. Stora Enso har omkring 26 000 anställda runt om i världen.

(Källa: Wikipedia)
    Jaha där ser man. Inget jag kopplar namnet Enzo till. Kanske om man ser namnet RnSo.
  • elyse

Måste tillägga att min brevvän i Australien ska få en son i juni och han ska heta Enzo. :)

Svar på tråden Pojknamnet Enzo