• Anonym (Bonusmamma)

Gör man så här?

I morse knackade det på dörren kl 07:15. Jag hade varit vaken större delen av natten med en 14 dagar gammal bebis. Sambon åkte långväga på jobb redan kl 04 i morse. Det var hans första arbetsdag efter 10 dagars pappaledigt.

Den som knackar på dörren är bonusdotterns mamma. Bonus har blivit magsjuk på väg till fritids säger hon. Hon är redan försenad till ett viktigt möte och hon kan inte ställa in det. Jag förklarar att K redan åkt och att hon får ringa och prata med honom. Hon ringer men han svarar inte. Sällan att han hör telefonen när han jobbar eller att han inte har mottagning (mekaniker i gruva).

Då menar hon att hon absolut måste lämna bonus hos mig, för mötet är jätteviktigt.

Jag får lite panik när jag själv inte sovit mycket under natten. Och magsjuka i huset med en liten bebis? Jag har dessutom ingen vana av att ta hand om sjuka äldre barn.

K har bilen och jag åkte in och handlade det jag behövde dagen innan då vi bor på landet utan buss eller grannar att be om hjälp. Jag sitter alltså fast.

Bonus vill inte att mamman åker och är jätteledsen men hon lyssnar varken på mig eller sin dotter. Hon bara åker och säger att mötet borde vara klart omkring lunch.

Jag kan ju inte lämna ett sjukt gråtande barn ute så självklart tar jag med henne in. I hallen lägger hon första spyan som stänker upp över väggarna. Jag får städa medan bebisen gallskriker och bonus bara gråter efter mamma och pappa.

Bebisen vill ammas ofta och länge. Bonus kräks och har diarré. Hon har dessutom väldigt ont i öronen och i halsen. Jag får panik och vet inte vad jag ska göra. Kan inte vara på två ställen samtidigt Någon alvedon eller ipren för barn hade vi inte hemma. Ringer 1177 som säger att jag kan dela en vanlig alvedon och ge henne. Hon vill inte svälja den.

Ringer K som svarar men han har 3,5 h bilfärd hem och tror att mamman hinner bli klar långt innan han hinner hem.

Kl 12:30 har hon fortfarande inte hört av sig eller dykt upp. Kaoset pågår till strax efter kl 18 då hon ringer på dörren som att inget har hänt. Hon visste tydligen inte att dottern var såå sjuk. Känner mig så hemsk som inte kunde trösta eller hjälpa och det var så synd om henne när hon hade så ont.

Men FÅR man som förälder göra så som hon gjorde? Alltså bara dumpa barnet hos någon annan utan att se till att barnet får rätt vård och omsorg? Jag hade ju varken medicin eller andra resurser för att kunna vårda ett så sjukt barn. Nu slets jag mellan bebisen och ett sjukt barn. Vem ska prioriteras? Den som har ont eller den som är hungrig? Inget jag gjorde hjälpte! Fy vad synd om henne det var.

• Svar på tråden Gör man så här?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-04 18:04:49 följande:

Inte jag heller.

TS har gjort rätt till 100%.

Flickan kan inte hjälpa att hennes mamma är en komplett ärthjärna.

Precis. Barn ska aldrig behöva lida för att vissa vuxna är idioter. Nu fick ju flickan lida ändå genom att vara sjuk och behöva sin mamma och pappa. Men värre hade det blivit om TS smällde igen dörren i ansiktet på henne. Då känner hon sig inte välkommen nånstans :(
  • Mrs Moneybags

Stackars barn!

Nej, så gör man verkligen inte.

Jag hade nog sagt till henne att "tyvärr, det går inte idag för hennes pappa är inte här" och stängt dörren innan hon hade hunnit säga något. Att det blev tråkigt för dottern är ju i det fallet inte mitt fel, utan mammans som valde att utsätta sin dotter för detta. 

Skillnaden på mig och TS är att ingen någonsin skulle fråga mig en sådan sak...det räcker med att se på mig för att veta att jag inte är martyr-typen.

• Casull

Känns som att bonusmamman behöver prioritera om gällande sitt barn och sitt jobb.. vad är viktigast.
    Så tycker verkligen inte att det är du som ska behöva tvingas in i något här.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-04-05 07:41:01 följande:
    Precis. Barn ska aldrig behöva lida för att vissa vuxna är idioter. Nu fick ju flickan lida ändå genom att vara sjuk och behöva sin mamma och pappa. Men värre hade det blivit om TS smällde igen dörren i ansiktet på henne. Då känner hon sig inte välkommen nånstans :(
    Nej det ska de verkligen inte behöva.

Det hade ju varit det värsta liksom, bara nej ingen vill ha dig.
  • Anonym (känner igen)

Jag känner verkligen igen mig i det här. 

Mina bonusars mamma gjorde likadant när de var små. Och jag vill verkligen säga till alla som är så tuffa här, det är inte lätt att säga emot när något står utanför dörren. 
    Vad du än säger till mamman då så kommer barnet också att höra det och det kan bli väldigt jobbigt för barnet, som så uppenbart inte är välkommen någonstans. 

Jag hade gjort precis som du ts, och sedan hade jag tagit ett rejält snack med sambon och så hade han fått prata med sitt ex. Vid minsta lilla misstanke på att hon inte fattar så hade jag krävt att de skulle ha samarbetssamtal hos familjerätten, så får de prata med henne. 

Det är inte rätt att du som bonusförälder alltid ska stå standby, beredd på att ta hand om ytterligare ett barn, ett sjukt sådant dessutom. Att ta hem ett magsjuka barn till en 2 veckors bebis, det måste till och med bion fatta är en usel idé.

• Anonym (Gha)

Alltså låter som att hon gjorde det med ren vilja. Hon kanske är svartsjuk på eran nya bebis och eran lycka. Och kände att minsann hon hade viktigare saker som mötet som hon talade om. (Kanske hon hade men inte från förmiddag till kvällen.) El viste att han var borta och att ni skulle få minnsan jobba extra mycket med att ta hand om hennes sjukling.

Jag hade sagt att" nä tyvärr inte magsjuka och ny bebis är den bästa konstalationen just nu åh det borde ju du som MAMMA förstå ????". Och stängt dörren. Hon hade huvud ansvaret för sin egen dotter. Och du hade kunnat pratat med din bonus dotter sen nästa gång hon kom till er.

Hoppas att ni klarar er undan magsjukan.

• Anonym (Bonusmamma)

Usch! Jag klarade mig inte från magsjukan. Lilla bebisen har nog klarat sig. K är hemma igen men som jag misstänkte så spelar det ingen roll vad han säger till henne för hon har absolut inte gjort något fel enligt henne själv. Han har ringt familjerätten och fått en tid snabbt. De har umgängesavtal som hon har bortsett från igen genom att lämna flickan här. Avtalet finns för att dottern behöver stabilitet och ett förutsägbart schema, något som mamman flera gånger bortsett från genom att lämna dottern hos andra. Förut har hon lämnat henne hos mor och farföräldrar, inte dykt upp vid hämtning som avtalat mm. Tillfällen då hon varit bjuden på fest, bokat resor, haft en det osv. Men så fort det ska diskuteras så slår hon ifrån sig och kan komma med bizarra uttalanden som att ja men om alla tycker att jag är en sådan kass mamma är det väl lika bra att jag tar livet av mig. Inför dottern oftast. Så familjerätten har varit väldigt bra hjälp tidgare. Hoppas att det funkar lika bra även den här gången.

• Domesticgoddess

Mamman låter som en riktigt osympatisk människa, tycker synd om den lilla flickan!

Hade jag varit du ts hade jag absolut föreslagit för min man/sambo att han ska försöka få till stånd så att hans dotter bor hos er i mycket högre omfattning, typ umgängesrätt för mamman varannan helg eller något i den stilen. Hon tycks ju uppenbarligen inte hantera sitt föräldraansvar på ett bra sätt så man får innerligt hoppas att flickans pappa är vettig och steppar upp här.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-04-07 08:44:33 följande:

Usch! Jag klarade mig inte från magsjukan. Lilla bebisen har nog klarat sig. K är hemma igen men som jag misstänkte så spelar det ingen roll vad han säger till henne för hon har absolut inte gjort något fel enligt henne själv. Han har ringt familjerätten och fått en tid snabbt. De har umgängesavtal som hon har bortsett från igen genom att lämna flickan här. Avtalet finns för att dottern behöver stabilitet och ett förutsägbart schema, något som mamman flera gånger bortsett från genom att lämna dottern hos andra. Förut har hon lämnat henne hos mor och farföräldrar, inte dykt upp vid hämtning som avtalat mm. Tillfällen då hon varit bjuden på fest, bokat resor, haft en det osv. Men så fort det ska diskuteras så slår hon ifrån sig och kan komma med bizarra uttalanden som att ja men om alla tycker att jag är en sådan kass mamma är det väl lika bra att jag tar livet av mig. Inför dottern oftast. Så familjerätten har varit väldigt bra hjälp tidgare. Hoppas att det funkar lika bra även den här gången.

Stackars dig men tur att bebisen klarat sig.

Pappan bör ju yrka på att ha boendet för mamman är ju värdelös som förälder och det grundar jag på hennes totala svek genom att säga sånt som att hon ska ta livet av sig framför sitt barn, att hon lämnar henne precis överallt.

Det är ett barn vi pratar om inte en guldfisk eller lampa.

• Anonym (Hmm)

Hur gammalt är barnet?

Denna mamma verkar ytterst olämplig som förälder, främst eftersom hon upprepade gånger hotat med självmord. Detta stackars barn måste vara livrädd. Det är psykisk terror att leva med och vara beroende av någon som hotar med det vid minsta motgång.

• Domesticgoddess
    Anonym (Hmm) skrev 2017-04-07 11:57:41 följande:

Hur gammalt är barnet?

Denna mamma verkar ytterst olämplig som förälder, främst eftersom hon upprepade gånger hotat med självmord. Detta stackars barn måste vara livrädd. Det är psykisk terror att leva med och vara beroende av någon som hotar med det vid minsta motgång.

Precis! Jag tycker det är enormt bekymmersamt att ts och barnets far inte tycks kämpa för att hon ska bo hos dem hela tiden.
  • Anonym (Hmm)
    Domesticgoddess skrev 2017-04-07 12:44:46 följande:

Precis! Jag tycker det är enormt bekymmersamt att ts och barnets far inte tycks kämpa för att hon ska bo hos dem hela tiden.

Ja. Det håller jag med om.

Ett barn kan inte hantera sådana hot (knappt en vuxen kan det)

Nu är det dags att ta ansvar och stå upp för detta barn!
  • Anonym (Bonusmamma)

Vi har varit i tinget två gånger men gemensam vårdnad med boende 50/50 står fast. Mammans psykolog har vid två tillfällen vittnat till hennes fördel om vilka framsteg hon gjort och genom socialtjänsten har hon accepterat boendestöd och föräldrautbildning. Kanske är hennes senaste tilltag inte direkt till hennes fördel vid nästa förhandling, men hon har ändå gjort liknande saker tidigare som faktiskt haft noll betydelse i en vårdnadstvist. Självklart fortsätter vi att kämpa men beslutet ligger tyvärr inte i våra händer.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-04-07 16:59:56 följande:

Vi har varit i tinget två gånger men gemensam vårdnad med boende 50/50 står fast. Mammans psykolog har vid två tillfällen vittnat till hennes fördel om vilka framsteg hon gjort och genom socialtjänsten har hon accepterat boendestöd och föräldrautbildning. Kanske är hennes senaste tilltag inte direkt till hennes fördel vid nästa förhandling, men hon har ändå gjort liknande saker tidigare som faktiskt haft noll betydelse i en vårdnadstvist. Självklart fortsätter vi att kämpa men beslutet ligger tyvärr inte i våra händer.

Det är ju helt otroligt! De värnar om mammans behov av barnet före barnets behov av trygghet.

Det verkar ju inte räcka med boendestöd och föräldrautbildning.

Vad har mamman för diagnos, vet du det?
Svar på tråden Gör man så här?