• SaJoH

Erfarenheter/kunskap om polyper och ivf?

Hej, någon snäll själ som vill upplysa?

Vi är så kallat "sekundärt och oförklarligt infertila", 35 år, första kom till "naturligt" år 2012.

Vi påbörjade vår första ivf för ett par veckor sedan och mitt i behandlingen/stimuleringen upptäcks 2 polyper på 6 och 8 mm vardera. Vi fortsatte dock med behandlingen och fick ut 8 ägg, och 7 befruktades. Alla 7 klarade sig bra vid delning till 10-cellsstadie, och ett sattes in medan 6 frystes (läkare rekommenderade insättning trots de misstänkta polyperna). Är på ruvardag 3 idag och förstås börjar spänningarna släppa och är rätt orolig.

Det konstiga är att jag gjort hysteroskopi tidigare pga misstänkt polyp men då hittades... ingenting? En "hudflik" togs bort, och kvar blev "slät livmoderslemhinna". Jag misstänker att det är hormonerna som "matat" polyperna, de är tydligen rätt sugna på östrogen och kan därför börja växa under stimulering.

Läkaren sade att poplyperna kan ligga "under slemhinnan" varför de inte syns på hysteroskopi. Det gnager mig att de ska ha varit där hela tiden, och i själva verket är orsaken till vår barnlöshet. Jag är också orolig för att detta kanske är något som inte går att göra något åt - för hur kan man ta bort polyper som inte syns på hysteroskopi? Hur stor är risken för ärr om man bara "skrapar på måfå" för att få bort polyperna, men inte riktigt vet var de ligger? Känns dock jättejobbigt att gå igenom dyra behandlingar medan det finns ett problem som helt klart kan minska möjligheterna till graviditet.

Jag är jätteorolig för att detta färskförsök ska misslyckas, och rädd för att orsaken är ett fucking problem som inte går att göra något åt. Eller övertolkar jag? Mina läkare är luddiga på den här punkten och jag känner inte att de heller riktigt vet om polyper påverkar möjligheterna eller ej. Tydligen är kunskapen dålig kring små polyper och inverkan på fertilitet.

Nån som vet något om polyper i samband med ivf? Och någon som rentav blivit gravida TROTS POLYPER?

• Svar på tråden Erfarenheter/kunskap om polyper och ivf?
  • Regnbågsdröm

Var ett tag sedan du skrev ser jag. Men vill bara svara och säga att det på mig också upptäcktes en polyp mitt under ett ivf-försök. Precis som för dig genomfördes behandlingen ändå. Blev inget. Efter det fick jag opereras för att få bort polypen. Så det borde väl du också göra om du nu inte blivit gravid redan? Är ju inte bra att ha den där om du ska göra fler försök, tänker jag.
    Stort lycka till!

• Fröken Smilla

Ja du lär ju redan ha fått ett svar, men jag kan ju kanske hjälpa andra som undrar samma.

Under pågående IVF-behandling upptäcktes en polyp på mig. Man beslöt att fortsätta behandlingen och ev frysa alla ägg om det inte gick att sätta in. Men polypen minskades något innan ÄP och jag fick tillbaka en blastocyst några dagar senare. Det gick vägen och har en 1,5-årig dotter nu

Vet inte om polypen sitter kvar men jag har nu lyckats bli spontangravid så hos mig verkar polypen inte påverka alls.

Lycka till!

Svar på tråden Erfarenheter/kunskap om polyper och ivf?