• Lillebus85

Hög risk på KUB - göra NIPT?

Hej

Är gravid med mitt tredje barn, är 31 år och har två friska barn födda 2010 och 2012. Gjorde i fredags Kub testet, idag förstår jag inte varför men jag gjorde det. Fick låg sannolikhet på trisomi 13 och 18 men på trisomi 21 (downs syndrom) fick jag 1:15. Jag blev erbjuden moderkaksprov eller fostervatten men när vi var inne på ultraljudskliniken i måndags så valde jag att inte ta provet för risken av missfall och vi är rörande överens om att även ett barn med downs syndrom är välkomnat i vår familj. Ultraljudet i övrigt såg bra ut, det var mina blodprover som ställde till det.

Men ovissheten dödar mig. Har några gjort NIPT? Vi funderar nu på att göra detta för att få veta - kunna förbereda oss mentalt.

Vad har ni för erfarenheter? Har ni fått hög risk på kub men friska barn? Några som har barn med downs?

Förvirrad mamma minst sagt.

• Svar på tråden Hög risk på KUB - göra NIPT?
  • Ankissen

Jag fick 1:22 för trisomi 21 och sämre än 1:200 på de båda andra med. Gick vidare med NIPT. Ville inte heller ha fostervattensprov pga missfallsrisken då jag redan haft fyra missfall. Vår bebis som än ligger i magen är frisk enligt NIPT och ingen trisomi upptäcktes. Vi har även fått ett utökat ultraljud med en läkare där hen höll på och mätte vartenda kärl och del av bebis hjärna i över en timme. Allt var perfekt. Svaret får vi om åtta veckor.

• Lillebus85

Vilka glädjande nyheter ändå. Jag jagar runt för att få göra NIPT och har bokat tid men får betala för det samtidigt känns det värt bara för att få landa i ett beslut.

• Ankissen

Förstår hur du tänker. Vetskapen är ju välbehövlig. Försök tänka positivt och landa i att om 1:15 görs om till procent blir det bara ca 7 procents risk för att din bebis har ds. Det betyder 93 procents chans till en frisk bebis. Det är väl rätt fina odds ändå?

• Lillebus85

Ja det är ju verkligen det. Ibland är det så svårt att se det positiva och man blir bara så orolig och nervös inför allt. Ska bli skönt och få ett svar i vilket fall för visst är NIPT när det gäller trisomi 21 väldigt säkert typ 99% oavsett om testet är positivt eller negativt.

Tack ?

• Ankissen

Ja NIPT kändes säkert för oss med. Kolla upp om det utökade läkarultraljudet med. Det får alla i vårt landsting som haft sämre än 1:200 på KUB.

• Ankissen
    Lillebus85 skrev 2017-03-28 19:45:00 följande:

Det ska jag göra! Vilket landsting tillhör du?

Kalmar läns landsting!
  • Ankissen
    Lillebus85 skrev 2017-03-29 09:06:26 följande:

Då bor vi nära! Tillhör Kronoberg ????

Nämen så härligt! :) Jag fick åka till Lkpg och göra mitt NIPT.
  • Meriall

Låter klokt att göra nipt. Då vet ni ju sedan och kan förbereda er även om ni vet att ni vill behålla oavsett. Tror det är bra att läsa på extra innan :)

• Ankissen
    Lillebus85 skrev 2017-03-29 11:59:41 följande:

Vi har fått tid till att göra NIPT i Malmö nu på fredag - känns skönt.

Vad skönt! Jag ska hålla tummarna för er! <3
  • Lillebus85

Loggade precis in på Karolinska och ser att min blodprov kommit in - svar är att fosterprover var normala vilket måste betyda att vårt lilla barn inte har någon kromosomavvikelse. Dessutom är det en liten flicka ?

• Ankissen
    Lillebus85 skrev 2017-04-13 18:51:50 följande:

Loggade precis in på Karolinska och ser att min blodprov kommit in - svar är att fosterprover var normala vilket måste betyda att vårt lilla barn inte har någon kromosomavvikelse. Dessutom är det en liten flicka ?

Åh så härligt! Kram på dig! Vilken underbar påskpresent!
Svar på tråden Hög risk på KUB - göra NIPT?