• JohannaK

Magen som bortblåst v.18

Jag fick snabbt en svullen och stor mage, såg tydligt gravid ut redan i vecka 6. Detta var ju givetvis svullna tarmar osv och det lade sig efter några veckor... I vecka 12 började jag få en liten gravidkula som har växt fort. Man har inte kunnat missa att det är en liten bebis där inne. För fem dagar sen så hörde vi hjärtljuden hos BM och allt var okej. I förrgår vaknade jag upp efter en kväll med några sammandragningar och lite inombordsstress och magen är som bortblåst! Verkligen borta. Det som tidigare varit en rejäl, hård kula, är nu bara platt och mjukt. Jag förstår ju själv att bebisen inte bara kan försvinna ur min kropp, men jag blir ändå fundersam och orolig. Någon som upplevt samma?

Med vänlig hälsning, J

• Svar på tråden Magen som bortblåst v.18
  • Playingtess

Samma här! Är i vecka 18. Förra veckan hade vi möte på jobbet och alla var så fascinerande över min stora mage! Sen nu i helgen försvann den! Inte helt men syns inte att jag är gravid så..

• Carambolan

Tror som EpicNurse. I vecka 12-18 är bebisen fortfarande på tok för liten för att ge någon "riktig" gravidkula. Det kommer snart tillbaka ska du se :)

• Linneisen

När jag var i vecka 16-17+ så blev min mage plötsligt mindre! och innan det var den i princip obefintlig redan. Jag läste att det kan bero på att svullnaden i tarmarna lägger sig, men det kan också bero på att livmodern växer uppåt och blir mer oval. Så tror jag fallet var för mig. Jag är lång och smalt byggd, du med kanske? Min barnmorska har sagt till mig att jag antagligen inte kommer att bli så stor eftersom bebisen har mycket plats och växer uppåt, samt att magen upplevs mindre.

Sedan bara 1-2 veckor senare upptäckte jag att äntligen hade börjat få en liten gravidmage! Men det var det ingen som såg typ, knappt jag heller. Det är bara några veckor sedan nu som alla kan se att jag är gravid (är i vecka 27+). Jag väntade och väntade o var såå otålig på att magen skulle komma, men nu är den här! Så jag tror verkligen inte att det är nånting konstigt med att din har blivit mindre nu.

Svar på tråden Magen som bortblåst v.18