• Anonym (BaraJag)

Stora ekonomiska skillnader

Nybliven sambo och vi har var sitt barn sedan tidigare.

Min familj och släkt har det väl ganska bra och helt ok ekonomi, något som sambons släkten däremot inte har. Mina föräldrar vill till exempel ta med mitt barn på resor, något som bonusbarnets far o morföräldrar inte skulle kunna göra.

Även mitt ex har ok ekonomi och vill resa med vårt barn.

Sambon blir ledsen för det här, känner att Hen inte kan ge samma saker till sitt barn.

Jag förstår helt detta (hade dålig ekonomi tidigare) men hur ska jag ställa mig till detta?

• Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader
  • Toim
    Brumma skrev 2017-03-27 21:03:52 följande:
    Fast det där är ju inte helt säkert det bästa sättet att agera på.

Önskar sig det andra barnet en tv? Varför gick det första barnet en tv? Födelsedagspresent? Högsta önskan? Det andra barnet kanske har en hobby som hellre läggs pengar på eller är totalt tv- intresserad.

Jag tror på rättvisa efter behov och önskemål, jag tror sällan det blir bra med millimeterrättvisa "bara för att"..
    När det gäller standard i det egna hemmet så får det inte skilja mellan barnen oavsett om den ena föräldern har hög lön och den andra låg. Dvs ett barn ska inte ha en massa hobbys och tv och dator på rummet medans det andra barnet ingen hobby eller tv och dator har. Ett barn ska inte ha flera garderober fulla med klädert medans det andra bara har ett par enstaka plagg som barnet fått begagnat.
    om sen någon förälder skulle gå med på detta så visar det ju på att dem inte är lämpliga att vara föräldrar överhuvudtaget genom att stanna i ett förhållande med sådana skillnader.

Det går inte att få milimeterrättvisa ens när det gäller biologiska barn, barn vill så olika och behöver så olika, men det ska inte vara uppenbara orättvisor där ett barn känner sig bortvalt hela tiden.
  • Brumma
    Toim skrev 2017-03-27 21:21:41 följande:

När det gäller standard i det egna hemmet så får det inte skilja mellan barnen oavsett om den ena föräldern har hög lön och den andra låg. Dvs ett barn ska inte ha en massa hobbys och tv och dator på rummet medans det andra barnet ingen hobby eller tv och dator har. Ett barn ska inte ha flera garderober fulla med klädert medans det andra bara har ett par enstaka plagg som barnet fått begagnat.

om sen någon förälder skulle gå med på detta så visar det ju på att dem inte är lämpliga att vara föräldrar överhuvudtaget genom att stanna i ett förhållande med sådana skillnader.

Det går inte att få milimeterrättvisa ens när det gäller biologiska barn, barn vill så olika och behöver så olika, men det ska inte vara uppenbara orättvisor där ett barn känner sig bortvalt hela tiden.

Då har vi nog samma åsikt :)

Rättvisa efter barnens behov och önskningar. Likvärdigt men baserat på intressen :)
  • sextiotalist
    Toim skrev 2017-03-27 21:21:41 följande:

Men hur löser man det när det är den andra föräldern som betalar hobbys, kläder och telefoner? Ska den barnet med en förälder vid god standard avstå från hobbys?
    Ska Lisa sälja sin häst för att styvsyskonets föräldrar inte har råd med detta?
    Dvs man kan inte påverka sådär jättemycket. Det enda man kan påverka är vad man själv väljer att prioritera, man kan aldrig påverka den andra föräldern.

Ska väl tillägga att vi, som hade det gemensamma barnet, hade det tightast, men mamman till de äldre barnen hade det bättre, så var det mitt barns halvsyskon som fick det där extra.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-27 06:08:32 följande:
    Jodå, men inte den aspekten.

Om vi två ska göra något med barnen ska det självklart vara lika (så lika som det behövs) men som sagt var, nu handlar det om vad mina föräldrar gör.
    Jag tycker inte att du ska känna ångest över detta alls. Vad dina föräldrar gör och ditt ex gör med dina barn rör inte din sambo eller hans barn. Förhoppningsvis har detta barnet en egen mormor och morfar. Sen som du skriver så skulle alla barnen vara inkluderade om du och din sambo gör någonting tillsammans. Bara för du har en man med barn sedan innan så har inte dina föräldrar valt detta och de måste inte se bonusbarnet som ett barnbarn. Sen om ni alla är hos dem eller de hos er så ska givetvis alla barnen få lika i klappar och godis osv. Om dina svärföräldrar hade haft en bättre ekonomi hade de då räknat med dina barn? Gör de det nu? Eller är det bara bonusbarnet som åker dit själv? 
    Om din sambo känner sig irriterad över att hans svärföräldrar har det bättre ekonomiskt och ser någon slags avundsjuka i detta så ligger det på honom. Isf får han het enkelt förändra sin situation då och bekosta nöjen för sitt barn och sina föräldrar. 
    Jag har 3 barn varav ett med min sambo. Jag har aldrig förväntat mig att de ska ta med alla barnen på resor eller passa alla barnen om vi vill vara barnlediga. Sen uppskattar jag nåt fruktansvärt att alla barnen behandlas lika på min svärfars sida. Men ser inte heller något problem i att min svärmor inte gör det, då har vi också ordnat det som så att min yngsta åker själv med sin pappa till henne. Mina äldre barn tar inte illa vid sig, de har sin farmor så vad ska de då med sin lillasysters farmor till? 
    Det skulle kännas konstigt för mig att skicka i väg mina barn med min mans familj utan mig/min sambo.
  • Anonym (BaraJag)

Tack för alla svar! Jag har i mitt inlägg och mina svar försökt att vara neutral för att dölja mitt och min sambos kön men det blev tydligen snabbt bestämt att jag är kvinna och min sambo är en man. Lite kul då det inte riktigt stämmer, men det spelar ju ingen roll.

Kram på er, fortsätt gärna att skriva!

• Anonym (q)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-29 02:42:40 följande:

Tack för alla svar! Jag har i mitt inlägg och mina svar försökt att vara neutral för att dölja mitt och min sambos kön men det blev tydligen snabbt bestämt att jag är kvinna och min sambo är en man. Lite kul då det inte riktigt stämmer, men det spelar ju ingen roll.

det beror nog på att majoriteten på detta forum är kvinnor, men det spelar ingen roll i sakfrågan då det gäller barn och ekonomi 
  • såkalladbonusmamma

Vad innebär resor? Långa resor utomlands eller kortare till landstället? Egentligen spelar det kanske ingen roll. Barnen har varsin släkt och har ingen släkt gemensam alls, och måste få möjlighet att göra saker på tumanhand med sitt respektive barn. Med tiden kanske alla blir som en större familj och då kanske även hans barn är självskrivet på resorna med dina föräldrar, vem vet? Det är inte aktuellt att ditt barn inte ska få åka på resor med sin pappa, farmor eller morfar för att din sambo och hans släkt inte har råd. Dock kan jag tycka att ni tillsammans gör saker på lika villkor. Att du inte propsar på att åka på värsta lyxresan när du själv vet att han inte har råd, tyvärr. Dock tycker jag fortfarande att du och ditt barn kan göra saker på tumanhand om ni så önskar.

• Brumma
    Anonym (q) skrev 2017-03-29 09:42:29 följande:

det beror nog på att majoriteten på detta forum är kvinnor, men det spelar ingen roll i sakfrågan då det gäller barn och ekonomi 

Min tanke också.

Majoriteten här är kvinnor och majoriteten av kvinnorna är tillsammans med män. Självklart är det inte norm för alla men om man inte vet hur det ligger till är det inte så konstigt att man utgår från hur det oftast är :)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-29 02:42:40 följande:

• såkalladbonusmamma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-03-29 09:58:25 följande:

Vad innebär resor? Långa resor utomlands eller kortare till landstället? Egentligen spelar det kanske ingen roll. Barnen har varsin släkt och har ingen släkt gemensam alls, och måste få möjlighet att göra saker på tumanhand med sitt respektive barn. Med tiden kanske alla blir som en större familj och då kanske även hans barn är självskrivet på resorna med dina föräldrar, vem vet? Det är inte aktuellt att ditt barn inte ska få åka på resor med sin pappa, farmor eller morfar för att din sambo och hans släkt inte har råd. Dock kan jag tycka att ni tillsammans gör saker på lika villkor. Att du inte propsar på att åka på värsta lyxresan när du själv vet att han inte har råd, tyvärr. Dock tycker jag fortfarande att du och ditt barn kan göra saker på tumanhand om ni så önskar.

Reserverar mig för fel pronomen, ursäkta, trodde jag läste att du var hon och sambon var han.
  • sextiotalist
    Toim skrev 2017-03-27 20:41:30 följande:

I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.

Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.

Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.

Om det skulle vara de kraven, då hade jag nog tackat för mig och blivit särbo igen. Jag skulle aldrig, då menar jag aldrig, tänka tanken om att begränsa på det sättet.

• Walter888
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-27 01:12:36 följande:
    Sambon tog upp det för första gången idag.
    Självklart ska mitt barn få de möjligheter som ges, men vad händer när vi får ett gemensamt barn? Om mig föräldrar vill ta med sig "mina barn" på resa? Bonusbarnet blir då lämnad hemma. Jag kan ju inte kräva att alla ska få åka, men det gnager ändå på samvetet, samtidigt som jag är mycket medveten om att världen inte är rättvis.
    Vadfan. Kan inte dina rika föräldrar ta med bonusungen (under förutsättning att han eller hon, är uppfostrad) på en resa som alla andra?? Vad fan är det för parasitindivider egentligen.
  • såkalladbonusmamma
    Toim skrev 2017-03-27 20:41:30 följande:

I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.

Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.

Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.

Nej, det där låter mycket märkligt tycker jag. Det där är ju inte sjyst mot någon, allra minst barnet som fick TV:n. Rimligt är (tycker jag) att exempelvis mammas släkt kan ge barnet sådana större saker att ha hemma hos mamma. Ger pappas släkt barnet en TV att ha hos sin pappa så är det inte rimligt att ge tillbaka den för att styvsyskonet inte fått någon från sin släkt. Rimligt tycker jag är att barnet som fick TV inbjuder till att styvsyskonet också får titta på TV:n i rummet. De signalerna det ger är, enligt mig, att man accepterar att folk har olika förutsättningar men att man visar för barnet att man delar med sig och är ödmjuk inför det. Vid bråk där barnet säger "då får du inte titta på min TV" så ska de vuxna i huset förklara för barnet att TV:n ryker helt och hållet om hen inte delar med sig till styvsyskonet. Jag tycker inte det är rimligt att anpassa sig till en lägre standard bara för att det är olika ekonomiska förutsättningar i bonusfamiljernas släkt.
  • såkalladbonusmamma
    Walter888 skrev 2017-03-29 10:15:15 följande:
    Vadfan. Kan inte dina rika föräldrar ta med bonusungen (under förutsättning att han eller hon, är uppfostrad) på en resa som alla andra?? Vad fan är det för parasitindivider egentligen.
    Hur menar du som alla andra? Tar alla med sig andras barn på resor? Det är en, mig veterligen, ny relation och troligen har de inte samma relation till sitt barnbarn samt till barnbarnets nya styvsyskon. Spelar ingen roll om de är rika eller fattiga, relationen avgör enligt mig.
  • Brumma
    Walter888 skrev 2017-03-29 10:15:15 följande:

Som mor o farföräldrar kanske man vill resa med sitt barnbarn för att få umgås med barnbarnet. Inte umgås med ett barn som de inte är släkt med och förmodligen inte står sådär väldigt nära (med tanke på att TS och sambon bara bott ihop ett mkt kort tag).

Jag vill inte heller resa med människor jag inte känner eller inte ser som familj/nära vänner.
  • Anonym (Liknande sits..)

Hej!

Jag tycker också det är knepigt ibland med att det ska vara rättvist mellan barnen i en bonusfamilj. I just ditt fall anser jag dock inte att det är något problem, jag tycker inte det är några konstigheter att man inte vill ta med ett barn man inte är släkt med på en resa tex. och jag tycker att relationen till mor/farföräldrar är SÅ viktig. Hade enbart uppmuntrat. Barnen kommer ju att förstå så småning om också.

Hos oss är det så att morföräldrarna till våra gemensamma barn vill vara väldigt engagerade och ge presenter etc (nu ger de alltid något litet till bonusen också, men inte samma belopp som till barnbarnen). Medan bonusbarnet inte har någon mormor eller farmor. Och ingen kontakt med farfar eller morfar. 

Nu skiljer det nästan tio år mellan bonus och gemensamma barn, så det löser en del av våra problem...

• Ess

Jag tycker det är dåligt av sambon att inte fundera på detta INNAN ni flyttade ihop. Två sammanslagna familjer ger olika förutsättningar, och är det så att det skiljer väldigt mycket så kanske man ska fortsätta som särbos.

Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader