• lessman

Föredrar du papperspåsar eller plastpåsar

När du handlar? Jag köper alltid plastpåsar. Jag ser nästan ingen numera som köper papperspåsar. Men det är väl mest en smaksak, för inte fan påverkar det miljön det minsta om jag börjar köpa papperspåsar, det är bra långsökt att inbilla sig det.

• Svar på tråden Föredrar du papperspåsar eller plastpåsar
  • Lena

Jag har med mig flergångspåsar. Annars optimerar jag så jag behöver köpa så få kassar som möjligt

• Tawhid

Plastpåsar.

Vågar inte köpa papperspåsar för de ser ut att gå sönder lättare. Tänk att stå där i butiken och skämma ut sitt liv när papperspåsen går sönder och all mat hamnar överallt.
    Eller så är det bara jag som är överdrivet nojig.

• Tonårsmamman1

Mest papperspåsar, som vi sedan återanvänder. Samlar papper, pantburkar osv. Tycker det är lättare att packa i papperspåsar.

• lessman

till sopor funkar det bäst med plastpåsar och även till pant, men i övrigt orkar jag inte bry mig i sopsortering, ja förutom reklamen då som man får.

• Gustav L

Lätta stora varor => Papperspåse

Tyngre varor => Plastpåse

Som sagts har papperspåsen större volym men går lättare sönder.

• Carambolan

Brukar oftast ta med tygkasse eller dramatenvagn, annars tar jag papperskassar för dem har perfekta mått att använda till sopsortering och pantinsamling under vår diskbänk.

• flygrl

Om jag inte har med egna kassar köper jag nog oftast papperskassar för dom e lättare och packa och bättre bära tungt i. Papperskassarna e betydligt hållbarare än en del tycks tro.

Och nej jag väljer inte papper före plast av miljöskäl för det e nog lika tror jag. Däremot väljer jag ta med egna kassar hemifrån (av nån sorts stadig plast) av miljöskäl. :)

• lessman

jag tar aldrig med egna påsar, tycker det ser så snålt ut, och sen behövs det alltid extra påsar till sopor.

• Nyfikna72

Vill man ha soppåsar finns det påsar på rulle som är aningens billigare än butikspåsarna. Vi tar med nylonpåsar från rusta eller liknande eller så papperspåsar. Plast händer väl det också men mest om man köper nåt i all hast nånstans. Mijön tänker jag inte alls på när det gäller påsar i affärn.

• äldreochklokare

Du ska ha tygpåsar! Det är bättre än både pappers och plastpåsar 

• lessman

påsar på rulle är för småa o då går det ju åt mer, ja g är van vid plast och handlar man veckovis blir det enklast att köpamånga plastpåsar så som man j u ändå måste ha till sopor,.

• Nyfikna72

Näää det finns riktiga soppåsar på rulle. Minst lika stora som butikspåsar, möjligen tunnare.

• Aikido

Jag har nu uppnått den ålder då det börjar bli klädsamt med en sådan här:

Snygg, praktiskt och retar folk på bussen.
  • Aniiee

Beror alldeles på vad jag ska ha påsen tilll......

Aikido skrev 2017-03-26 19:33:10 följande:

Snygg, praktiskt och retar folk på bussen.
    Inte alls lika mycket som det retar folk på bussen att kvinnor släpar med sig tomma tvillingvagnar på bussen för att få åka gratis när de ska storhandla.....
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • lessman

hoppas bara du inte tänker några konstiga skumma tankar nu aniie...

• EmberEyes

Jag packar alltid i ryggan. Om allt inte får plats så blir det plastpåsar. De brukar återanvändas ett par ggr innan de slängs (till jobb med matlådor som läckagebarriär, hem från jobb med pantburkar, metallåtervinningen, sedan soppåse t. ex.).
    Papperspåsar köper jag bara när jag behöver till pappersåtervinningen.

• Aniiee
    lessman skrev 2017-03-26 19:56:03 följande:

hoppas bara du inte tänker några konstiga skumma tankar nu aniie...

Det vet man aldrig =P
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • lessman

hahahaha, kom o kväv mig då med en plastpåse.

Svar på tråden Föredrar du papperspåsar eller plastpåsar