Mat till 6 månaders
Hej!
Min dotter är snart 6 månader och vi ska alltmer introducera mat. Hon har ätit gröt en gång/dag sedan hon var 4 månader. Sedan ungefär en månad tillbaka har hon ätit puréer av mestadels potatis och morot. Men även broccoli, palsternacka, blomkål, spagetti och köttfärssås samt kyckling. Hon blev hård i magen några dagar och bajsade verkligen korvar (ursäkta för infon), hon verkade inte ha ont i magen och inte heller några direkta problem att få ut bajset men det känns inte som att en sån liten bebis ska ha så hårt bajs. Vi gav katrinplommonpuré vilket gav resultat. Sedan dess har hon fått lite katrinplommonpuré varje dag för att motverka hård mage.
Nu när vi ska börja ge mat lite mer regelbundet så önskar jag tips på vad för typ av mat som passar och när på dygnet.
I dagsläget får hon lite katrinplommonpuré på morgonen, runt 11-11.30 mer matig puré (köttfärssås eller rotfruktspuré t.ex.) och sedan får hon gröt innan hon går och lägger sig, runt 19. Mellan alla dessa mål ammas hon.
Feedback på menyn och tips på om/hur den bör utvecklas mottages tacksamt.
Funderingar jag har är väl framförallt;
1. om vi ska lägga in ett till mål mat mellan lunch och gröt
2. samt frukt/fruktpuréer, ska de ges som efterrätt som jag vet att man gärna gör till äldre barn eller när är det bra att ge detta?
3. Vill gärna också veta i vilken takt jag vågar öka mängden mat eller snarare mattilfällen?
Jag har frågat bvc om råd men tyckte inte att jag fick något tydligt så frågar därför er föräldrar hur ni gjort med era barn.
Tack på förhand!