• Fröken W

Mat till 6 månaders

Hej!

Min dotter är snart 6 månader och vi ska alltmer introducera mat. Hon har ätit gröt en gång/dag sedan hon var 4 månader. Sedan ungefär en månad tillbaka har hon ätit puréer av mestadels potatis och morot. Men även broccoli, palsternacka, blomkål, spagetti och köttfärssås samt kyckling. Hon blev hård i magen några dagar och bajsade verkligen korvar (ursäkta för infon), hon verkade inte ha ont i magen och inte heller några direkta problem att få ut bajset men det känns inte som att en sån liten bebis ska ha så hårt bajs. Vi gav katrinplommonpuré vilket gav resultat. Sedan dess har hon fått lite katrinplommonpuré varje dag för att motverka hård mage.

Nu när vi ska börja ge mat lite mer regelbundet så önskar jag tips på vad för typ av mat som passar och när på dygnet.

I dagsläget får hon lite katrinplommonpuré på morgonen, runt 11-11.30 mer matig puré (köttfärssås eller rotfruktspuré t.ex.) och sedan får hon gröt innan hon går och lägger sig, runt 19. Mellan alla dessa mål ammas hon.

Feedback på menyn och tips på om/hur den bör utvecklas mottages tacksamt.

Funderingar jag har är väl framförallt;

1. om vi ska lägga in ett till mål mat mellan lunch och gröt

2. samt frukt/fruktpuréer, ska de ges som efterrätt som jag vet att man gärna gör till äldre barn eller när är det bra att ge detta?

3. Vill gärna också veta i vilken takt jag vågar öka mängden mat eller snarare mattilfällen?

Jag har frågat bvc om råd men tyckte inte att jag fick något tydligt så frågar därför er föräldrar hur ni gjort med era barn.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mat till 6 månaders
  • Anonym (Tjej)

Jag har en jämngammal och ger nu precis som du gör förutom att jag byter ut katrinplommonpuren mot annan pure när hon verkar okej i magen.

• Lena

Det är ganska mycket för en på bara sex månader. Öka inte förrän magen har varit stabil iaf en månad.

• Carambolan

Det absolut enklaste tycker jag är att sluta salta sin egen mat, för då kan man ge lite av den på samma tider som man själv äter. Fyll ut med amning/ersättning mellan målen. Du ska förstås inte börja med sega köttbitar, men jag antar att du äter någon form av pasta, potatis, ris, grönsaker, fisk, ägg eller liknande barnvänlig mat vid varje mål :) Se upp med mjukt bröd bara, det har de en tendens att "tuggummitugga" tills det är en stor degklump i munnen.

• Fröken W
    Anonym (Tjej) skrev 2017-03-24 13:36:54 följande:

Jag har en jämngammal och ger nu precis som du gör förutom att jag byter ut katrinplommonpuren mot annan pure när hon verkar okej i magen.

Ok, skönt att jag inte verkar vara helt ute och cykla då :P

När du byter ut katrinplommonpurén mot annan purè blir det ändå en "söt" puré med t.ex frukt eller blir det mer rotfrukter eller vad blir det?
  • Fröken W
    Lena skrev 2017-03-24 13:47:34 följande:

Det är ganska mycket för en på bara sex månader. Öka inte förrän magen har varit stabil iaf en månad.

Ok, då tar jag det lugnt och kör på med den här mängden mat ett tag framöver.

Tack för att du delar din åsikt.
  • elyse

Är det din mat/egen barnmat du ger? Kom ihåg att ha i extra fett. Min dotter blev hård i magen när hon började äta riktig mat och det var högst sannolikt pga att jag inte hade i något extra matfett när jag gjorde hennes mat.

• Fröken W
    Carambolan skrev 2017-03-24 13:55:42 följande:

Det absolut enklaste tycker jag är att sluta salta sin egen mat, för då kan man ge lite av den på samma tider som man själv äter. Fyll ut med amning/ersättning mellan målen. Du ska förstås inte börja med sega köttbitar, men jag antar att du äter någon form av pasta, potatis, ris, grönsaker, fisk, ägg eller liknande barnvänlig mat vid varje mål :) Se upp med mjukt bröd bara, det har de en tendens att "tuggummitugga" tills det är en stor degklump i munnen.

Ja så tänkte jag först men till frukost blir det oftast mjukt bröd. Vid enstaka tillfällen, typ vissa helgmornar, bli det ägg. Så frukosten är rätt körd :P

Lunch är jag dålig på att äta, blir oftast nån macka där också.

Då är det "bara" middagen kvar och då äter vi ju alltid något som funkar för henne också.

Men tack ändå, hade jag varit bättre på att variera frukosten och att äta riktig lunch så hade ditt tips varit toppen!
Svar på tråden Mat till 6 månaders