• mammalovisa

Tonårig dotter pepparspray

Hej!

Det är så att jag har en dotter hemma som precis börjat i gymnasiet och börjat vara ute mer kvällstid och är ju såklart orolig att något ska hända henne. Måste acceptera det faktum att det är såhär det kommer vara framöver, men undrar lite vad ni tycker om att ge henne någon slags pepparspray av något slag??
    Tror flera av hennes klasskompisar har det, men jag vet inte vill inte att hon ska få ett "vapen" samtidigt som jag vill att hon ska vara trygg när hon är ute...
    Finns det lagliga såna i Sverige och vart kan man isådanna fall köpa det?
    Tacksam för alla svar och tankar

//Orolig förälder

• Svar på tråden Tonårig dotter pepparspray
  • Anonym (far till två)
    mammalovisa skrev 2017-03-22 21:30:05 följande:

Självklart ställer jag upp och hämtar min dotter men vill ändå att hon ska känna sig trygg när hon åker hem ensam.... Finns det någon laglig spray och finns det några seriösa ställen att köpa sånt på?? Vill inte få massa skum vapenreklam eller råka köpa något olagligt

Jag köpte bodyguard försvarsspray till min dotter, ska vara laglig. 
    köpte den på en sida som heter www.survivalguy.se . 
    men har sett den på fler ställen kollade också på www.laskompaniet.se 

• Anonym (far till två)
    Jag köpte bodyguard försvarsspray till min dotter, ska vara laglig. 
    köpte den på en sida som heter www.survivalguy.se 
    men har sett den på fler ställen kollade också på www.laskompaniet.se 
  • Glinda från Oz
    ostpaj skrev 2017-03-22 20:28:01 följande:

Man får ju ändå "skylla sig själv" i det här jävla pissamhället idag så värre kan det ju knappast bli.

Sant, men det är ändå bättre att leva sitt liv istället för att vara rädd hela tiden, man missar mycket då.
  • Glinda från Oz
    Anonym (nej) skrev 2017-03-22 21:06:57 följande:

Jag tycker inte att självförsvarssprej skickar ut rätt signaler till en tonåring. Precis som du säger är det ett vapen och det kan missbrukas eller hamna i fel händer. Vuxna människor är vanligtvis inte utomhus sent på kvällen eller natten så jag vet inte varför tonåringar ska vara det. Det är väl i så fall om man är på väg hem från någon tillställning och då tycker jag att en vuxen kan åka och hämta tonåringen eller betala för en taxiresa. Jag skulle inte gå med på att min dotter bara strövar omkring utomhus utan att jag vet vad hon gör.

Vad känner du för vuxna? Har man inte barn är min erfarenhet att det inte är konstigt att komma hem vid 22-23:00 på en vardag och att man går ut på helgerna och kommer hem hem mellan två och fyra. Jag jobbar ju kväll, så jag slutar ofta vid halv fyra på natten.

Jag förstår att man vill veta vad tonåringen gör, men att vara ute sent i den åldern är en del av att växa upp.
  • Söder73

Mina döttrar har varsin hårsspray i väskan, funkar lika bra som pepparspray och lagligt att ha i väskan :)

• Anonym (A)

Clas Ohlson har två saker som ser bra ut; 
    www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rsvarsspray-bsafespray/36-6564
    www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rsvarsspray-och-%C3%B6verfallslarm-Super-Gaia/Pr365296000

Bägge är självförsvarsspray. Den första har 4 meters räckvidd, den andra har inbyggt överfallslarm. Båda har spray som förblindar ögonen, och lämnar färg på den som överfaller. 
    Själv hade jag dock inte tvekat på att ta med exempelvis en stungun eller så. 
    Ja, jag kan få straff för innehav av vapen. Men jag får hellre straff än att jag blir våldtagen. 

• pinkpanda

Min dotter är bara 2. Men jag har köpt en spray till mig själv. Valde mellan Bodyguard och Pangspray. Det blev Pang, men Bodyguard verkar också mycket effektiv.

Det finns även ett överfallslarm som låter som ett högt, tjutande kvinnoskrik, Ila Dusk heter det. Låter obehagligt, finns klipp på youtube. Jag tycker att ett kvinnoskrik är mer effektiv än vanligt larm som tjuter, kan förväxlas med ett billarm.

• Maddi

Självklart kommer man alltid vara orolig för barnen när dom är ute sent. 
    Men i denna stad skulle jag aldrig låta mina barn  åka buss sent då jag vet hur det kan vara på bussen. 

Sen har dom väl sprayen i väskan, blir dom överfallen så tar de tid att plocka upp den ur väskan och då kan man ju redan ha blivit nedslagen.

Varför inte skaffa familjekonto på taxibolag istället så tar dom sig från punkt A till punkt B på ett säkert sätt och dom slipper gå ensam. Eller om man fortfarande är vaken så hämtar man dom. 

• fjanten
    Maddi skrev 2017-03-23 07:54:38 följande:

Självklart kommer man alltid vara orolig för barnen när dom är ute sent. 

Men i denna stad skulle jag aldrig låta mina barn  åka buss sent då jag vet hur det kan vara på bussen. 

Sen har dom väl sprayen i väskan, blir dom överfallen så tar de tid att plocka upp den ur väskan och då kan man ju redan ha blivit nedslagen.

Varför inte skaffa familjekonto på taxibolag istället så tar dom sig från punkt A till punkt B på ett säkert sätt och dom slipper gå ensam. Eller om man fortfarande är vaken så hämtar man dom. 

Jag brukade ha sprayen i handen i fickan, tog en sekund att få fram den!
  • Anonym (nej)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-22 22:39:49 följande:
    Vad känner du för vuxna? Har man inte barn är min erfarenhet att det inte är konstigt att komma hem vid 22-23:00 på en vardag och att man går ut på helgerna och kommer hem hem mellan två och fyra. Jag jobbar ju kväll, så jag slutar ofta vid halv fyra på natten.

Jag förstår att man vill veta vad tonåringen gör, men att vara ute sent i den åldern är en del av att växa upp.
    Jag ser det som konstigt att man kommer hem så sent på kvällen på vardagar och är ute nästan hela natten på helger om man har normala arbetstider. Är man ute på kvällen innebär det oftast att man går till ett ställe som serverar alkohol och där har ingen tonåring att göra ändå. För de flesta tonåringar ska "vara ute sent" innebära en transportsträcka hem från till exempel en kompis eller träning. Tonåringar går på konserter, bio och andra saker som gör att det blir sent men det händer inte varje kväll så vid de tillfällena tycker jag att man kan ställa upp med skjuts.
  • Glinda från Oz
    Anonym (nej) skrev 2017-03-23 12:19:42 följande:

Jag ser det som konstigt att man kommer hem så sent på kvällen på vardagar och är ute nästan hela natten på helger om man har normala arbetstider. Är man ute på kvällen innebär det oftast att man går till ett ställe som serverar alkohol och där har ingen tonåring att göra ändå. För de flesta tonåringar ska "vara ute sent" innebära en transportsträcka hem från till exempel en kompis eller träning. Tonåringar går på konserter, bio och andra saker som gör att det blir sent men det händer inte varje kväll så vid de tillfällena tycker jag att man kan ställa upp med skjuts.

Det beror väl på hur mycket man sover och hur nära man har till jobbet. Är man hemma vid tio på kvällen är man kanske i säng vid elva. Sover man till sex har man sovit sju timmar, så har man en timme att göra iordning sig och en timme att åka till jobbet. Då är man där klockan åtta, vilket är normala kontorstider. (Jag känner ingen som jobbar så)

Det finns ju tusen ställen man kan gå till utan att sitta på en bar! Man kan vara hemma hos vänner, gå på bio, sitta på ett fik, snabbmatsställe eller restaurang (de serverar visslingen alkohol, men det behöver man ju inte dricka) man kan ta en promenad, gymma, vara i simhallen (vår simhall stänger tio), bowla och gå på olika event. Skulle jag ta taxi varje gång jag var ute efter tio skulle jag behöva ta taxi fem gånger i veckan ungefär.

Självklart tycker jag man kan hämtaom det är något speciellt, men tonåringar behöver sin frihet också och de får de inte om mamma/pappa finns hack i häl.
  • Anonym (nej)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-23 12:57:55 följande:
    Det beror väl på hur mycket man sover och hur nära man har till jobbet. Är man hemma vid tio på kvällen är man kanske i säng vid elva. Sover man till sex har man sovit sju timmar, så har man en timme att göra iordning sig och en timme att åka till jobbet. Då är man där klockan åtta, vilket är normala kontorstider. (Jag känner ingen som jobbar så)

Det finns ju tusen ställen man kan gå till utan att sitta på en bar! Man kan vara hemma hos vänner, gå på bio, sitta på ett fik, snabbmatsställe eller restaurang (de serverar visslingen alkohol, men det behöver man ju inte dricka) man kan ta en promenad, gymma, vara i simhallen (vår simhall stänger tio), bowla och gå på olika event. Skulle jag ta taxi varje gång jag var ute efter tio skulle jag behöva ta taxi fem gånger i veckan ungefär.

Självklart tycker jag man kan hämtaom det är något speciellt, men tonåringar behöver sin frihet också och de får de inte om mamma/pappa finns hack i häl.
    Det beror självklart på ålder men de saker du tar upp behöver inte vara förlagda sent på kvällen. En tonåring slutar skolan lagom tidigt för att kunna hinna med allt detta på eftermiddagen eller tidig kväll. Frihet under ansvar gäller alltid men som förälder är det ens uppgift att sätta gränser för vad som är rimligt och inte när det behövs. Det är rimligt att tonåringar t.ex är hemma tidigare på vardagar för att kunna få ordentligt med sömn och orka med skolarbetet. Det betyder inte nödvändigtvis att man som förälder begränsar tonåringens frihet eller är övervakande.
  • mammalovisa

Tack för alla tips, jättekul att få så mycket råd här på forumet!!

kommer att inhandla någon slags spray till min dotter, ska kolla igenom era länkar och se vad som passar bäst.
    Hittar jag något bra lovar jag att länka och tipsa :)

Svar på tråden Tonårig dotter pepparspray