MiieRO skrev 2017-03-22 13:25:53 följande:
Hejsan
Jag fyller 37 i april och har fyra helt underbara barn. Men jag och min sambo har nu försökt i 1 1/2 år att bli gravida efter att vi ångrade en abort vi gjorde då. Vi hade bara varit ett par i 6månader och tyckte det va tidigt.
Blev gravid i sep men det slutade i ett utomhavandeskap och efter det har inget fungerat..
Jag har visserligen ökat i vikt med efter allt detta och funderar på om det och åldern gör att det blir svårare.. Skulle gärna vilja prata med andra man känner sig så ensam nu och misslyckad..
Kan ju berätta att min sambo har inga egna barn.
Beklagar dina fertilitetsproblem. Äggen blir tyvärr sämre med åldern, för vissa går det gradvis för andra funkar det inte alls efter 35år.
Försök hitta nån läkare som vill ta lite prover på er tycker jag.
Eftersom du har en ny partner och han inte har barn sen tidigare, så börja med att ordna ett spermatest med morfologi åt honom. Jätteviktigt att det är just med morfologi. Man kan tyvärr bli gravid även om spermierna är dåliga, men det blir missfall.
Vi råkade ut för det, hade 5 missfall, missfallsutredningen visade inget, fick inte göra spermatest. Så nu har vi vänt oss till AvaRiga, fick då göra ett Sperm dna fragmentationtest som visade att spermierna var för dåliga så det skulle aldrig kunna bli ett levande barn, trots att vi lätt blir gravida varje gång. För hög fragmentering dvs dnaskador. Spermier som ser normala ut kan nämligen ha dna skador och det får man inte veta föränn man gör ett sånt test. Görs inte i Sverige.
Lycka till !