• Anonym (tristogrått)

Hur orka vidare när man självmedicenerat?

Periodvis har jag druckit för mycket vin och snusat. Jag har en rätt svår depression och har självmedicinerat på det sättet. Min man har fått nog, med all rätt. Vinet har jag nästan slutat helt med, jag dricker inte på vardagar och varannan helg för att jag jobbar då. Detta sedan jag började gå hos kurator vid årsskiftet och fick verktyg att hantera min ångest. Min man säger att vi inte kan hitta tillbaka till varandra så länge jag snusar, han tycker det är avtändande. Jag har aldrig snusat när han är hemma eller i närheten, men han tycker jag luktar. Den biten är så svår för mig. Jag brukar kunna ta uppehåll utan problem, men nu är det liksom bara för hans skull och inte för min egen. Jag fungerar inte utan snuset, allt går i grått och är helt menlöst som det är nu. Mitt liv känns helt menlöst, jag har liksom inget att se fram emot eller känner någon som helst lycka (jag vet att snuset ger en ?falsk? lycka, men jag fungerar verkligen inte utan just nu). Hur kan jag orka vidare och finna mening med allt igen?

• Svar på tråden Hur orka vidare när man självmedicenerat?
  • klyban

Visst inte dricka alkohol eller snusa, det är väl beundransvärt.
    Börja sätt höga krav på din pojkvän så får han se hur det funkar och om det är lika roligt som nu.

Sen visst snus är inte trevligt om man ska pussas och kyssas, så jag förstår tanken bakom.
    Men antar ni nu varit tillsammans i ett par år?
    Och detta inte varit en grej innan nu, även om det nämnts.

• Anonym (snusfri)

Om du VILL sluta snusa så testa nikotintabletter/tuggummi. Inte riktigt samma sak, men du får i dig nikotinet och luktar fräschare. Om du inte vill sluta så fundera på vad HAN kan avstå ifrån. Man kan inte sluta med något för nån annans skull.

• klyban
    Anonym (snusfri) skrev 2017-03-22 12:07:06 följande:
    Om du VILL sluta snusa så testa nikotintabletter/tuggummi. Inte riktigt samma sak, men du får i dig nikotinet och luktar fräschare. Om du inte vill sluta så fundera på vad HAN kan avstå ifrån. Man kan inte sluta med något för nån annans skull.

Ofta de som snusat ett tag, dessa har ofta ett djupt psykiska beroenden av snus.
    Så även med hjälp(som säkert är att föredra), så tar det ett tag och bryta ned detta psykiska beroende.

Svar på tråden Hur orka vidare när man självmedicenerat?