• Anonym (?)

Vad är skillnaden mellan avdelning och grupp på förskolan?

Vad betyder avdelning och grupp på en förskola? Har en pedagog ansvaret över samma barn, t.ex. 4-5 barn eller tar några pedagoger tillsammans hand om ett större antal barn? 

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan avdelning och grupp på förskolan?
  • Carambolan

Det kan nog variera mellan olika förskolor. På min sons förskola är avdelningen 23 barn på tre personal. Barnen är i sin tur indelade i tre fasta grupper, som personalen roterar mellan, som de använder när de gör pedagogisk verksamhet och utflykter som inte är så lämpade för helgrupp.

• Mrs Green

Där min dotter gick hade de två avdelningar med 19 barn (3-5 år) och 3-4 pedagoger som tillsammans tog hand om alls barn. Fast varje pedagog var speciellt ansvarig för vissa barn på så sätt att de höll i deras utvecklingssamtal osv. Men i övrigt hjälptes de åt.

Sen hade de mindre grupper med 1 pedagog och ca 6 barn från de två avdelningarna, som kommit ganska lika långt i utvecklingen, och de träffades en halvdag i veckan och gjorde saker passade just deras mognadsnivå.

• AnkiC

Det traditionella är att förskolan är uppdelad i avdelningar med ca 20 barn i varje med tre personal. Sen brukar man arbeta gruppvis under dagarna och dela upp barnen i smågrupper. Då ansvarar man för några barn var. Ibland har man fasta grupper, ibland varierar man. Ibland gör man en tvärgrupp med några barn från alla förskolans avdelningar. Tex alla de äldsta barnen som ska börja i skolan. Men man kan även benämna avdelningens barn som en grupp barn.
    Nuförtiden sker en del organisationsförändringar och namn på grupper och avdelningar förändras. På mitt jobb har vi delat in våra två avdelningar till tre och vi kallar det för lärgrupper istället. I lärgruppen är man mellan 9-14 varje dag. Övrig tid är vi två avdelningar.

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan avdelning och grupp på förskolan?