• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-21 10:26:48 följande:

Men det vet ju inte andra någonting om. Har du polisanmält incidenten när han knuffade din son? Har det funnits andra incidenter då han utövat våld mot dig eller mot barnen?

Nej, men jag kanske skulle ta och göra det så att det finns 'något att ta av'.

Psykisk misshandel mot mig, fysisk mot min ena son. Han är farlig med andra ord, varför skulle går gemensamma son få bo med honom om jag flyttar 30 mil bort?

Om vi drar, så kan väl knappast polisen komma efter för att pappan anser att jag 'rövat bort barnet'?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 10:56:09 följande:

Psykisk misshandel mot mig, fysisk mot min ena son. Han är farlig med andra ord, varför skulle går gemensamma son få bo med honom om jag flyttar 30 mil bort?

Om vi drar, så kan väl knappast polisen komma efter för att pappan anser att jag 'rövat bort barnet'?
    Teoritisk, ja. Polisen skulle kunna komma och hämta barnet för att ta barnet till pappan efter en dom i tingsrätten.

Det kan också bli bökigt för dig om du totalvägrar alla former av umgänge.

Men allt detta är spekulationer och möjliga händelseförlopp. Ingen här kan säga hur det kommer bli i framtiden med säkerhet.

• Anonym (asdf)

Du kan inte röva bort ett barn som är ditt egna förstår du väl. Däremot kan du dömas för egenmäktighet med barn om du förhindrar kontakten mellan barnet och den andra föräldern.

Ett barn har två föräldrar och ett litet barn kan inte bo hos båda. Vilken av föräldrarna som barnet ska bo med ska baseras på vad som är bäst för barnet och ingenting annat.

Ditt ansvar som vårdnadshavare är att fatta beslut som du tror är för barnets bästa. Precis som det är pappans ansvar som vårdnadshavare att fatta beslut som han tror är för barnets bästa. Om du tror att det är för barnets bästa att flytta med dig så ska du ta med dig barnet oavsett om pappan håller med dig eller inte. Om pappan sedan anser att det är för barnets bästa att barnet bor med honom så får han agera därefter.

Det är inte alls ovanligt att föräldrar är oense. Det betyder inte att någon har mer rätt eller fel utan endast att de då har olika åsikter om vad som är för barnets bästa. De kan då vända sig till domstolen om de vill för att få hjälp. Domstolen gör då en egen bedömning och fattar beslut som står över föräldrarnas.
  • Anonym (asdf)

Det finns brottsmål och civilrättsliga mål. Brottmål handlar om gärningar som enligt lagen klassas som brott. Man blir polisanmäld, åtalad och straffad. Civilmål handlar om fall där två parter bara inte tycker samma sak. De kan då ta sin sak till en domstol som gör en opartisk prövning och dömer till någons fördel.

Människorov är en brottslig handling. Det är dock inte tillämpbart i ditt fall då du är vårdnadshavare till ditt barn. En vårdnadshavare kan per definition aldrig röva bort sitt barn eftersom barnet enligt lagen ska vara hos (eller under uppsikt av) vårdnadshavaren.

Däremot kan boendet och umgänget bli ett civilrättsligt mål om föräldrarna inte är överens. En domstol kan då göra en bedömning och ge en dom om var barnet ska bo hos och när.
  • Anonym (asdf)

Du är barnets vårdnadshavare och har därmed mandat att fatta beslut gällande barnet. Du behöver inte tillstånd från varken pappan eller någon domstol för det och du gör varken fel eller begår något brott om du tar med dig barnet.

Du och pappan tycker olika. Därför kommer ni att hamna i en domstol förr eller senare ändå. Tror inte du kan undvika det. Det enda du kan göra är att förbereda dig. Ha en bra hemförsäkring (som ibland ersätter rättskostnader), spara pengar och hela tiden agera i enlighet med lagen och din övertygelse om vad som är för barnets bästa.

• Kjell2
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-21 11:48:00 följande:

Du är barnets vårdnadshavare och har därmed mandat att fatta beslut gällande barnet. Du behöver inte tillstånd från varken pappan eller någon domstol för det och du gör varken fel eller begår något brott om du tar med dig barnet.

Du och pappan tycker olika. Därför kommer ni att hamna i en domstol förr eller senare ändå. Tror inte du kan undvika det. Det enda du kan göra är att förbereda dig. Ha en bra hemförsäkring (som ibland ersätter rättskostnader), spara pengar och hela tiden agera i enlighet med lagen och din övertygelse om vad som är för barnets bästa.

Hur ser du på BrB 7 kap 4§?
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 12:06:13 följande:

Kjell2, jobbar du inom detta område?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 12:32:36 följande:
    Kjell2, jobbar du inom detta område?
    Nej, men en till mig närstående person och sen har jag läst en del.

Söker du proffshjälp anlita någon lokalt.

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 12:36:03 följande:

Nej, men en till mig närstående person och sen har jag läst en del.

Söker du proffshjälp anlita någon lokalt.

Var bara nyfiken om vi kunnat prata.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 12:37:29 följande:
    Var bara nyfiken om vi kunnat prata.
    Fråga på
  • Anonym (asdf)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 12:06:13 följande:

Ja egenmäktighet med barn. Jag är inte heller någon expert. Den paragrafen säger ju att man aldrig får skilja på barnet från vårdnadshavaren utan vårdnadshavares tillåtelse. Inte ens om man själv är vårdnadshavare. Inte utan riktigt goda skäl i alla fall.

Ingen expert men tycker den paragrafen är märkligt utformad eftersom det ger den föräldern som INTE vill splittra familjen automatiskt barnen. Den som lämnar har ingen rätt till barnen. Den som blir kvar kan ju sitta på barnen för evigt. Mycket märkligt. Och inget barnfokus heller. Inte läst förarbetet och vet inte vad som menas exakt. Men har svårt att tänka mig att syftet med den paragrafen är att ge den ena föräldern tolkninfsföreträde över vad som är barnens bästa. Vid gemensam vårdnad anses ju båda vårdnadshavarna nämligen som lika beslutskompetenta.

Vet du?
  • Kjell2
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-21 13:10:12 följande:
    Ja egenmäktighet med barn. Jag är inte heller någon expert. Den paragrafen säger ju att man aldrig får skilja på barnet från vårdnadshavaren utan vårdnadshavares tillåtelse. Inte ens om man själv är vårdnadshavare. Inte utan riktigt goda skäl i alla fall.

Ingen expert men tycker den paragrafen är märkligt utformad eftersom det ger den föräldern som INTE vill splittra familjen automatiskt barnen. Den som lämnar har ingen rätt till barnen. Den som blir kvar kan ju sitta på barnen för evigt. Mycket märkligt. Och inget barnfokus heller. Inte läst förarbetet och vet inte vad som menas exakt. Men har svårt att tänka mig att syftet med den paragrafen är att ge den ena föräldern tolkninfsföreträde över vad som är barnens bästa. Vid gemensam vårdnad anses ju båda vårdnadshavarna nämligen som lika beslutskompetenta.

Vet du?
    Säger väl ungefär att se till att det finns umgänge och fixa ett schema.

Lagen hindrar inte flytt men flyttar man OCH förhindrar umgänge kan det slå tillbaka.

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 13:13:58 följande:

Säger väl ungefär att se till att det finns umgänge och fixa ett schema.

Lagen hindrar inte flytt men flyttar man OCH förhindrar umgänge kan det slå tillbaka.

Jag har tänkt att jag ska kontakta familjerätten, berätta hur illa situationen är här hemma sedan berätta vad jag tänker göra. Enligt en advokat har jag ett trumfkort längre fram om jag gör detta.

Sen är det faktiskt så att jag inte har tänkt att förhindra att barnet och han ska få ses, men som det är nu kan vi inte bo här.

Har du någon berättelse du kan relatera till, Och vad som hände i deras fall? Tyckte du sa att du hade någon närstående.
  • Anonym (Samla bevis)

Kontakta familjerätten för råd och polisanmäl sambon för misshandel.

• Anonym (Been there)

Säger det samma som ovan, kontakta familjerätten.

Om du inte har några konkreta bevis på att han misshandlat dig så kommer polisen inte att kunna göra något, i bästa fall tar dom in honom till förhör men om hon nekar finns det ingenting dom kan göra. Jag vet för jag har själv varit i de sitsen.

• Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 16:41:31 följande:
    Jag har tänkt att jag ska kontakta familjerätten, berätta hur illa situationen är här hemma sedan berätta vad jag tänker göra. Enligt en advokat har jag ett trumfkort längre fram om jag gör detta.

Sen är det faktiskt så att jag inte har tänkt att förhindra att barnet och han ska få ses, men som det är nu kan vi inte bo här.

Har du någon berättelse du kan relatera till, Och vad som hände i deras fall? Tyckte du sa att du hade någon närstående.
    HUR tänker DU se till att de ses då? Tänker du resa till honom med barnet? Tänker du stå för umgängesresorna? Var tänker du att de ska ha umgänge? Ensamma? Eller är du inte rädd längre bara du har flyttat till där stora barnens pappa bor? Din plan verkar inte hålla.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 16:41:31 följande:

Ska du inte riskera att det slår tillbaka mot dig ska du nog se till att barnet kommer till sin pappa med jämna mellanrum genom att du sköter transporten.

• Anonym (Hej)

Jag är i en liknande sits som dig. Jag har haft en man som misshandlat mig o fortsätter att terra mig trots det är slut. Jag planerar flytt. Ca 2 mil bort. Och jag vet att han kommer vägra det. Allt för att hålla kontroll på mig. Men jag tror att jag bara kommer köra på. Det blir bäst för barnen om vi får nån mils avstånd och lite lugn och ro....

Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad