Moped/ensam vårdnadshavare
Hjälp!!!! Tingsrätten tilldelade mig ensam vårdnad för två år sedan eftersom pappan inte ansågs lämplig. Dock har han umgängesrätt och har barnen varannan helg. För ett tag sedan så frågade pappans syster mig om jag ville köpa en moped efter hennes son. Jag tackade nej eftersom att jag vet att mopeden är trimmad o går som ett skott. Min son ska köra lagligt när han väl har åldern inne. Då vände hon sig direkt till min son och förra helgen så hade hon kört mopeden till pappan och gjort upp affären med min son. Han hade betalt mopeden med sina födelsedagspengar som han fått här hos mig. Pappan har tillåtit honom att köra mopeden när han är hos honom trots att han inte har varken kort eller ålder inne plus att den är trimmad. Vad ska jag göra? Pappan ber mig dra åt helvete o vägrar prata med mig överhuvud taget. Vem står ansvarig om ngt händer? Är det jag som vårdnadshavare trots att jag sagt nej? Jag är livrädd om mitt körkort eftersom jag pendlar varje dag till jobbet för att kunna försörja mina barn som ensamstående. Läste att föräldrarnas körkort kan dras in om barnen kör trimmat. Sedan är det ju faktiskt så att det kan hända en allvarlig olycka o jag kan mista mitt barn. Tacksam för råd snarast.