• SweetJune

Vad menas med allmän förskola och att den är "avgiftsfri"?

Hej!

Jag är föräldraledig och min son fyller tre år snart. Vi har rätt till 25 tim på förskola enl kommunen vi bor. På kommunens hemsida står det att from höstterminen det år barnet fyller tre år är allmän förskola 15 Tim per vecka avgiftsfri. Men så finns det en tabell där det står att kostnaden är 2,4 % av bruttoinkomsten. Förstår inte riktigt, betalar man alltid eller inte?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad menas med allmän förskola och att den är "avgiftsfri"?
  • AnkiC
    Brumma skrev 2017-03-20 06:51:33 följande:
    Det finns ju en del som väljer det även om man inte är föräldraledig :)
    Det är ju inte så vanligt dock. I det fallet krävs ju att man är hemmafru eller hemmaman. Hur många är det idag?
  • Brumma
    AnkiC skrev 2017-03-20 07:00:51 följande:

Det är ju inte så vanligt dock. I det fallet krävs ju att man är hemmafru eller hemmaman. Hur många är det idag?

Nja.

Många småbarnsföräldrar arbetar tex deltid och i skift. Är du egen företagare, studerar på distans heltid eller deltid osv kan man ofta anpassa arbetstid ngt för att slippa ha barnen utöver allmän förskola. Det är ju inte bara hemmavarande föräldrar som kan utnyttja det om man har flexibel arbetstid eller far och morföräldrar som vill vara delaktiga i barnens uppväxt (och har viljan och möjligheten).

Som jag skrivit tidigare är det i barnens förskola relativt vanligt att barnen går de femton timmarna (uppdelat på tre dagar). Flera barn i varje grupp vars föräldrar arbetar skift, har gård, studerar eller har far och morföräldrar som har barnen när det behövs.
  • AnkiC
    Brumma skrev 2017-03-20 08:25:43 följande:
    Nja.

Många småbarnsföräldrar arbetar tex deltid och i skift. Är du egen företagare, studerar på distans heltid eller deltid osv kan man ofta anpassa arbetstid ngt för att slippa ha barnen utöver allmän förskola. Det är ju inte bara hemmavarande föräldrar som kan utnyttja det om man har flexibel arbetstid eller far och morföräldrar som vill vara delaktiga i barnens uppväxt (och har viljan och möjligheten).

Som jag skrivit tidigare är det i barnens förskola relativt vanligt att barnen går de femton timmarna (uppdelat på tre dagar). Flera barn i varje grupp vars föräldrar arbetar skift, har gård, studerar eller har far och morföräldrar som har barnen när det behövs.
    Ok. Jag har arbetat som förskollärare sen allmän förskola infördes och har inte haft ett enda barn på mina förskolor som haft en sådan plats. Alla F-lediga, arbetslösa, deltidsarbetare och skiftarbetare har haft vanliga platser.
  • Brumma
    AnkiC skrev 2017-03-20 08:37:30 följande:

Ok. Jag har arbetat som förskollärare sen allmän förskola infördes och har inte haft ett enda barn på mina förskolor som haft en sådan plats. Alla F-lediga, arbetslösa, deltidsarbetare och skiftarbetare har haft vanliga platser.

Jag tror det beror mkt på var man bor :)
  • gavlemamma
    nnnnnnnn skrev 2017-03-19 22:10:32 följande:

Här är det gratis, som så många redan beskrivit, om man har barnen 15 h/vecka och inga lov.
    Tiderna som gäller är då 8.30 - 11.30, men eftersom inga måltider ingår och barnen äter ca 11.15 så blir det inte kul för barnen att sitta utanför och vänta när de andra äter. De ser ju även framdukning mm.
    Så många hämtar barnen vid 11 för att de ska slippa utsättas för att se maten, känna lukten, se dukning mm och sen behöva gå hem och äta något annat.

Så det blir inte lång tid kvar... Öppna dörren 8.30 om man kommer iväg på precis rätt tid, vi har fått påpekat att man absolut inte får komma tidigare - det är 8.30 som man får lov att gå in och börja klä av barnet, så avklädning tar lite tid och man växlar några ord om barnet så 8.45 är man på väg hem igen och 11 är man på plats igen. (Med maten förberedd hemma, helst stående på bordet för barnet är helt inställt på att äta)
    Så det är inget alternativ om man inte bor extremt nära.

Vad menar du med maten förberedd påä bordet hemma? Har ni det som krav? jag förstår inte riktigt faktiskt.
  • cloudberry79

Vi sa upp sonens vanliga plats när lillasyster kom till världen, eftersom han bara hade ett halvår kvar på förskolan. Han gick då 15 timmar i veckan, ledig på skollov, efter de tider vi kom överens med förskolan om. Det blev tre dagar i veckan 10-15, då ingick lunch och mellanmål. Senare vet jag att de har ändrat så barn med 15-timmarsplacering antingen måste gå 8-11 mån-fre (frukost ingår) eller 9-14 tis-tors (lunch ingår). I vår kommun är det 15 timmar för föräldralediga som gäller, så jag tyckte det var ett smart val att säga upp den vanliga platsen och bara ha allmän förskola eftersom jag skulle vara föräldraledig ända tills sonen började f-klass, då det blev helt avgiftsfritt.

Just NO.
  • AnkiC
    cloudberry79 skrev 2017-03-20 12:43:03 följande:

Vi sa upp sonens vanliga plats när lillasyster kom till världen, eftersom han bara hade ett halvår kvar på förskolan. Han gick då 15 timmar i veckan, ledig på skollov, efter de tider vi kom överens med förskolan om. Det blev tre dagar i veckan 10-15, då ingick lunch och mellanmål. Senare vet jag att de har ändrat så barn med 15-timmarsplacering antingen måste gå 8-11 mån-fre (frukost ingår) eller 9-14 tis-tors (lunch ingår). I vår kommun är det 15 timmar för föräldralediga som gäller, så jag tyckte det var ett smart val att säga upp den vanliga platsen och bara ha allmän förskola eftersom jag skulle vara föräldraledig ända tills sonen började f-klass, då det blev helt avgiftsfritt.

Just NO.
    Tänk va märkligt att kommuner gör så olika egentligen. Här får man ingen särskild "allmän-förskolaplacering" utan 15 timmar blir gratis för alla från ht de fyller tre. Så en föräldraledig, arbetssökande eller bara nån med mindre behov får förskola helt gratis och då även på lov. F-lediga och arbetssökande har mån-tors 9-14 men de som arbetar och har 15 timmar väljer ju tider och dagar själv och ändå är det gratis. Antar att vissa kommuner har råd att vara mer generösa.
  • nnnnnnnn
    gavlemamma skrev 2017-03-20 09:04:34 följande:
    Vad menar du med maten förberedd påä bordet hemma? Har ni det som krav? jag förstår inte riktigt faktiskt.
    Att mina barn är så hungriga att maten måste stå förberedd hemma på bordet så de kan äta direkt = jag måste laga/förbereda maten på den tiden jag är hemma och barnet borta.
    I praktiken:
    lämna 8.30 - 8.45
    hemma 9
    åka 10.45
    hämta ca 11

Så på ca 1h 45 min hemma ska man hinna ha egentid med småsyskonet + laga/förbereda lunchen.
  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2017-03-20 13:38:03 följande:
    Att mina barn är så hungriga att maten måste stå förberedd hemma på bordet så de kan äta direkt = jag måste laga/förbereda maten på den tiden jag är hemma och barnet borta.
    I praktiken:
    lämna 8.30 - 8.45
    hemma 9
    åka 10.45
    hämta ca 11

Så på ca 1h 45 min hemma ska man hinna ha egentid med småsyskonet + laga/förbereda lunchen.
    Kan tillägga att det inte var ofta som platsen utnyttjades, dels för att jag tycker att jag skaffar barn för att vara med dem, sen också att det inte kändes som en avlastning att ha alla dessa förflyttningar för så lite tid hemma med lilla barnet.
  • elyse
    Brumma skrev 2017-03-20 06:48:24 följande:

Varje kommun - varje förskola faktiskt- väljer själva upp hur de vill lägga upp femtontimmarsbarnen. Våra barn har tex gått tre dagar i veckan mellan 9 och 14. Självklart ingår då måltider.

De får vara på skollov också om vi har behov men då betalar man för de veckorna.

Och jo, på många ställen är det vanligt att man väljer allmän förskola. Inte vanligare än att inte ha det men absolut inte ovanligt. Beror nog mkt på vart man bor och vilka yrken föräldrarna i området har.

Personligen, och nu gissar jag bara, tror jag att det är vanligare med allmän förskola i kommuner där det bara erbjuds 15 timmar i veckan även om man betalar för sig. Hur man lägger upp dessa tider, och om man valt att erbjuda någon måltid, är något alla förskolor i hela Sverige har som konkurrensmedel gentemot varandra.
  • Brumma
    elyse skrev 2017-03-20 13:54:31 följande:

Personligen, och nu gissar jag bara, tror jag att det är vanligare med allmän förskola i kommuner där det bara erbjuds 15 timmar i veckan även om man betalar för sig. Hur man lägger upp dessa tider, och om man valt att erbjuda någon måltid, är något alla förskolor i hela Sverige har som konkurrensmedel gentemot varandra.

Fast, jag pratar inte om plats för barn med föräldralediga eller arbetslösa föräldrar utan barn till arbetande föräldrar som väljer att enbart nyttja de 15 timmar som är gratis :)
  • elyse
    Brumma skrev 2017-03-20 14:09:36 följande:

Fast, jag pratar inte om plats för barn med föräldralediga eller arbetslösa föräldrar utan barn till arbetande föräldrar som väljer att enbart nyttja de 15 timmar som är gratis :)

Ah... Det har jag, som sagt, aldrig stött på.
  • Badskum
    AnkiC skrev 2017-03-20 12:56:08 följande:

Tänk va märkligt att kommuner gör så olika egentligen. Här får man ingen särskild "allmän-förskolaplacering" utan 15 timmar blir gratis för alla från ht de fyller tre. Så en föräldraledig, arbetssökande eller bara nån med mindre behov får förskola helt gratis och då även på lov. F-lediga och arbetssökande har mån-tors 9-14 men de som arbetar och har 15 timmar väljer ju tider och dagar själv och ändå är det gratis. Antar att vissa kommuner har råd att vara mer generösa.

Så ser det ut för oss också. Verkar väldigt konstigt att man ska säga upp platsen och hålla på. Måste man söka om igen då när man börjar jobba igen? Verkar konstigt.

Och om de får en plats ledig pga att man sagt upp sin plats och tar in ett nytt barn så blir det ju ändå "för många" barn 15h.

Här får man 15h gratis som avdrag på de timmar man har. Har man bara 15h är det alltså helt gratis.
  • AnkiC
    Badskum skrev 2017-03-20 15:21:01 följande:
    Så ser det ut för oss också. Verkar väldigt konstigt att man ska säga upp platsen och hålla på. Måste man söka om igen då när man börjar jobba igen? Verkar konstigt.

Och om de får en plats ledig pga att man sagt upp sin plats och tar in ett nytt barn så blir det ju ändå "för många" barn 15h.

Här får man 15h gratis som avdrag på de timmar man har. Har man bara 15h är det alltså helt gratis.
    Jag antar att de kommuner som har detta sätt tjänar på det då många inte väljer att säga upp platsen utan hellre betalar för sig och behåller sin plats. Många får även fler timmar som F-ledig och det lockar mer än gratis 15 Tim. Så vi har generösa kommuner helt klart.
Svar på tråden Vad menas med allmän förskola och att den är "avgiftsfri"?