• fatossshe

Missfall

Jag var gravid i vecka 9 snart 10 och fick missfall.

Hela min värld rasade samman när jag förlorade vårt älskade barn. Vad hade jag gjort för fel? Varför hände detta oss?

Mår psykiskt dåligt just nu och kan inte sluta gråta..

Hur gjorde ni när ni fick missfall? Var det svårt att bli gravid efteråt ?

Hur länge har ar ni hemma efter ert missfall. Snälla och svara om ni läser detta

Mvh vilsen

• Svar på tråden Missfall
  • Carambolan

Du gjorde inget fel. Det är sånt som händer, alla foster utvecklas inte på rätt sätt. Vet att det inte är någon tröst alls för dig just nu men ungefär en fjärdedel av alla graviditeter slutar i missfall så du är långt ifrån ensam.

När det hände mig blev jag gravid igen på första försöket efteråt. Hoppas att det tar sig igen för dig också. Om du vill kan det kanske kännas bra att vänta lite och låta det sjunka in först. Gör som det känns bäst.

Jag jobbade som vanligt, det trodde jag de flesta gjorde? För mig började missfallet på jobbet så den dagen kändes förstås extra tung, men rent fysiskt hade jag inte värre smärta än vid mens så det var inga fysiska problem att jobba.

• fatossshe

Tack för ditt svar. Känns som jag drunknar i mina tårar just nu. Uppskattar ditt svar verkligen jag har ett tungt jobb och mår väldigt dåligt psykiskt så jag vet inte om jag ens orkar jobba.

Känns som det är mitt fel på något sätt. Fast jag varken rökte eller drack under min graviditet.

Är så rädd men skönt på något sätt att veta att det normalt.

Skönt att det gick så bra för dig hoppas det går lika bra här Med...

• UndrandeSökare
    fatossshe skrev 2017-03-18 11:19:44 följande:

Jag var gravid i vecka 9 snart 10 och fick missfall.

Hela min värld rasade samman när jag förlorade vårt älskade barn. Vad hade jag gjort för fel? Varför hände detta oss?

Mår psykiskt dåligt just nu och kan inte sluta gråta..

Hur gjorde ni när ni fick missfall? Var det svårt att bli gravid efteråt ?

Hur länge har ar ni hemma efter ert missfall. Snälla och svara om ni läser detta

Mvh vilsen

Hej ! Beklagar verkligen ditt missfall, jag vet hur det känns.
    Jag har haft 5 missfall. Alla har varit i olika veckor, mellan v.5 till v.11.
    Det har gjort olika mycket ont,  och blött ut på olika lång tid.
    Men generellt har jag blött i 14 dagar.

Om du mår dåligt fysiskt eller psykiskt så kontakta en gyn eller din vårdcentral och tala om hur det ligger till så borde du kunna få sjukskrivning i några veckor.
    Om du vill, så kan man även få möjlighet att prata med en kurator.

Men tänk inte att det var ditt fel, för det är det inte ! Missfall är något som händer.
    Det är verkligen jättejobbigt att få missfall och tyvärr inget som folk pratar så mycket om, men vanligare än man tror. Vården anser att 1 eller 2 missfall är normalt. Men om man får 3 missfall eller fler så kan man få en missfallsutredning.
    Det fick jag (men tyvärr visade den inget).

Så jag reste till en läkare i Aten och fick en bättre missfallsutredning och fick veta att jag har en blodkoagulationssjukdom som orsakar blodproppar och det ger missfall, så jag kommer använda Trombyl och Fragmin vid nästa försök (men de flesta kvinnor har ingen sjukdom som orsakar missfallen, vill jag bara säga).

De flesta kvinnor får bara max 1 missfall och sen får de ett friskt barn vid nästa försök utan att behöva använda några mediciner. Och det finns ingen tid man måste vänta innan man försöker igen, vänta så länge du vill, eller försök när du känner att du mår bra igen fysiskt och psykiskt.

Däremot brukar alla barnmorskor råda kvinnor som vill skaffa barn att i god tid innan man försöker bli gravid börja ta Folsyratabletter 500mikrogram varje dag (finns att köpa receptfritt på Apoteket). Folsyra kan förhindra att barnet föds med ryggmärgsbråck.

Hoppas du snart mår bättre. Ta hand om dig !
Svar på tråden Missfall