• hanni00

religion och psykisk ohälsa

Hej jag behöver hjälp ! min syster har mått väldigt dåligt de senaste månaderna, hon är deprimerad, har inte vilja till att göra något och sover eller sitter på datorn på dagarna.. hon är min tvilling och betyder allt för mig och det gör ont i mig att se henne må sämre och sämre, hon äter medicin men den hjälper inte så bra så jag ska ringa till psyk och boka tid

Hon har tvångstankar om religion, hon har aldrig förut varit religiös  men hon har nu tvångstankar om att hon kanske skulle må bättre om hon var kristen eller hade en gud eftersom hon tror att hon inte klarar av att hantera livet själv. och detta gör mig så himla ledsen, jag respekterar religion men jag blir ledsen och frustrerad över att hon vill vända sig till religionen bara för att hon tror att hon inte klarar det själv , att hon inte tror att hon är tillräckligt stark att göra livet bättre och kämpa så att hon mår bättre, . Och min fråga är tycker ni som jag , att om man mår psykiskt dåligt och vill vända sig till religion , tar man inte en genväg ? , sopar man inte problemen under en matta om man tar den vägen? Borde man inte lära sig att man kan visst klara av den psykiska ohälsan själv o att man kan må bättre och få ett bra liv med sin egna styrka och vilja ? är inte det den första lösningen , för det tycker jag. 

snälla behöver åsikter!

• Svar på tråden religion och psykisk ohälsa
  • Fnollet

Får man fråga vad för psykisk sjukdom det rör sig om?

Religion kan vara både bra och dåligt vid psykisk ohälsa, beroende på vad det rör sig om. Vissa som mår dåligt och känner att livet är övermäktigt kan finna tröst i religion och få stabilitet i vardagen. Religionen kanske ger henne ett syfte till att "leva" så det behöver inte vara av ondo. Dock så bör man vara försiktigt så att det inte går åt andra hållet och blir extremt. Religion kan inte bota psykisk ohälsa, men det kan ge livet en mening och trygghet. Om din syster enbart vill bli religös för att hon tror att det kommer bota henne så är det lite oroväckande. En bekant till mig med schizofreni slutade ta sin medicin och trodde (likt hans familj) att Gud skulle bota honom. Det slutade inte särskilt väl för honom tyvärr då religionen spårade ut och kostade honom livet :(

Varför vill din syster bli just kristen? Hur tänker hon att det ska hjälps henne och har hon läst in sig på ämnet och andra religioner? Innan hon tar beslutet om att bli religös så bör hon prata med präster och vara med på ett par gudtjänster för att se om det är något hon verkligen vill göra.

• hanni00
    Fnollet skrev 2017-03-17 03:33:48 följande:

Får man fråga vad för psykisk sjukdom det rör sig om?

Religion kan vara både bra och dåligt vid psykisk ohälsa, beroende på vad det rör sig om. Vissa som mår dåligt och känner att livet är övermäktigt kan finna tröst i religion och få stabilitet i vardagen. Religionen kanske ger henne ett syfte till att "leva" så det behöver inte vara av ondo. Dock så bör man vara försiktigt så att det inte går åt andra hållet och blir extremt. Religion kan inte bota psykisk ohälsa, men det kan ge livet en mening och trygghet. Om din syster enbart vill bli religös för att hon tror att det kommer bota henne så är det lite oroväckande. En bekant till mig med schizofreni slutade ta sin medicin och trodde (likt hans familj) att Gud skulle bota honom. Det slutade inte särskilt väl för honom tyvärr då religionen spårade ut och kostade honom livet :(

Varför vill din syster bli just kristen? Hur tänker hon att det ska hjälps henne och har hon läst in sig på ämnet och andra religioner? Innan hon tar beslutet om att bli religös så bör hon prata med präster och vara med på ett par gudtjänster för att se om det är något hon verkligen vill göra.

Hon är deprimerad och har ångest. 

Jo det är precis det jag är rädd för att det ska bli för extremt.. beklagar för det som hände din bekanta..

Jag tycker hon romantiserar religion mycket , hon säger att folk som är religiösa verkar mycket gladare och har något att leva för, hon vet lite om kristendomen och jag vet inte varför hon vill bli just kristen.. Hon säger att hon vill testa på och se om det är något för henne men eftersom hon är så känslig och lättpåverkad så är jag ju rädd att de prästerna ska få henne o gå med kyrkan för det är ju precis det kyrkan vill , få mer medlemmar och jag som är emot religion, respekterar det men jag tycker det är hjärntvättning.. och hon är verkligen inte stabil och jag tycker inte hon borde ta ett sånt stort beslut just nu .. Hon säger själv att hon ä rädd för vad som kommer hända om hon tar de steget och testar på det, och jag är också rädd, hon är verkligen så lättpåverkad nu att hon lätt kan inbilla sig eller ha tvångstankar om att det är rätt , darför vill ja inte nån kristen ska försöka få henne o bli kristen för hon ä inte tillräckligt stark för att ta det beslutet..  Men hon säger att hon kommer må dåligt om hon inte testar på så jag får väl hänga med henne till nån kyrka nån dag.. men jag ska verkligen se till så att ingen ska försöka få henne att gå med kyrkan utan låta henne själv ta beslutet.
  • Fnollet
    hanni00 skrev 2017-03-17 14:23:00 följande:

Hon är deprimerad och har ångest. 

Jo det är precis det jag är rädd för att det ska bli för extremt.. beklagar för det som hände din bekanta..

Jag tycker hon romantiserar religion mycket , hon säger att folk som är religiösa verkar mycket gladare och har något att leva för, hon vet lite om kristendomen och jag vet inte varför hon vill bli just kristen.. Hon säger att hon vill testa på och se om det är något för henne men eftersom hon är så känslig och lättpåverkad så är jag ju rädd att de prästerna ska få henne o gå med kyrkan för det är ju precis det kyrkan vill , få mer medlemmar och jag som är emot religion, respekterar det men jag tycker det är hjärntvättning.. och hon är verkligen inte stabil och jag tycker inte hon borde ta ett sånt stort beslut just nu .. Hon säger själv att hon ä rädd för vad som kommer hända om hon tar de steget och testar på det, och jag är också rädd, hon är verkligen så lättpåverkad nu att hon lätt kan inbilla sig eller ha tvångstankar om att det är rätt , darför vill ja inte nån kristen ska försöka få henne o bli kristen för hon ä inte tillräckligt stark för att ta det beslutet..  Men hon säger att hon kommer må dåligt om hon inte testar på så jag får väl hänga med henne till nån kyrka nån dag.. men jag ska verkligen se till så att ingen ska försöka få henne att gå med kyrkan utan låta henne själv ta beslutet.

Jag tycker det låter smart att du följer med henne på gudtjänst och liknande. Kolla upp kyrkorna i ert område och gå till en som tillhör svenska kyrkan. Jag tror inte de kommer försöka övertala henne att gå med gällande just svenska kyrkan, de har mycket aktiviteter och hjälp för folk som inte mår bra trots att de inte är kristna. Du vet väl exempelvis att man via 112 vid psykiskt dåligt mående kan bli kopplad till en jourhavande präst som kommer försöka hjälpa en tänka klart och lugna ner sig? De är då inte alls ute efter konvertering utan bara vill stötta de som mår dåligt. En präst kan verka som en samtalskontakt vid psykiskt dåligt mående, men följ med henne iaf i början för att se hur prästen hanterar och kommunicerar med din syster.

Sen får ju din syster också helt enkel läsa igenom bibeln och läsa om vad religionen innebär. Jag antar att hon varken är döpt eller komfirmerad?
  • lessman

här kan ju mytomaner härja fritt så de tror sig själva.

• hanni00
    lessman skrev 2017-03-18 09:21:34 följande:

här kan ju mytomaner härja fritt så de tror sig själva.

Vad menar du? 
Svar på tråden religion och psykisk ohälsa