• Anonym (Uppgiven)

Mina styvbarn avskyr mig

Känner mig så ledsen och uppgiven. När jag träffade min nuvarande man så rogivande det väldigt lugnt med att introducera våra barn sen tidigare äktenskap. Vi träffades endast på barnfria veckor och först efter 8 månader träffade mina barn honom. Allt funkade jättebra, de fann varandra direkt. Men hans ex blev skogstokig när hon förstod att det var allvar mellan oss. Och deras gemensamma barn smittades av henne och vägrade träffs mig. Hans barn 10 och 13 år och hans ex gav ett ultimatum. Gör slut med din nya eller så vill inte dina barn vara med dig.

Det verkade ju som ett dåligt skämt, de hade ju inte ens träffat mig! Så vi lät tiden gå och hoppades att läget skulle förändras. Men det blev bara värre, hans barn vägrade träffa sin pappa och exet fortsatte heja på de.

Efter att vi hade varit ihop i 2 år så flyttade vi ihop, och vi tänkte såklart att hans barn skulle ändra sig. De träffade mig 1 gång och det gick jättebra. Men när exet fick reda på det så blev det helgalet igen, och barnen backade igen och vägrade träffa sin pappa.

Min man fick till slut till att han och hans barn träffas flera gånger i veckan hittar på roliga saker men hans barn vägrar att träffa mig, mina barn eller komma hem till oss. Vi har stort hus och har inrett varsitt rum till dem, jag skickar alltid julklappar, födelsedagspresenter med meddelanden att de är välkomna. Min man berättar också jämt för de att vi vill att de ska hälsa på och lära känna vår familj. Men det är bara nej nej nej. Och hans ex hejar på såklart.

Nu har det gått 6 år, vi har ett gemensamt barn på 1 år och situationen är likadan. Min man har "två" familjer, det var inte så här jag trodde att det skulle bli. Barnet var inte planerat men vi bestämde oss för att behålla det. Och det är världens goaste tjej som vi alla avgudar och som bundit oss samman. Fast 2 saknas såklart. Nu har jag blivit deprimerad av allt drama de senaste 6 åren och att vara så orättvist hatad, min man ledsen över att inte ha sina barn hos sig. Känner mig fast i situationen jag satt mig i, vi har ett gemensamt barn och vi älskar varandra, mina barn sen tidigare har fantastisk relation med min man. Men jag är så förkrossad över allt disfunktionellt. Ångrar nästan att jag inte sa TACK OCH HEJ DÅ när allt inte från början funkade med hans barn. Är sjukskriven för depression och allt känns hopplöst.

Vet inte vad jag vill med detta, bara skriva av mig antar jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-16 22:05
    Ser att åldern på barnen blev inskrivet i fel stycke när jag skrev dit den, var lite olika hopp i tiden. Men nuvarande ålder på barnen är 17 och 14. När vi träffades var de ca 11 och 8 år.

Barnen har blivit hjärntvättade av exet att pappan svek dem eftersom han inte gjorde slut med mig. I barnens ögon valde han bort dem då. Den känslan har exet förstärkt, de är helt enkelt hjärntvättade.

Dessutom har exet sett till att farmor, farfar, faster, farbror, kusiner ja alla på pappans sida också blivit "fienden". Barnen vägrar träffa någon av dem, trots ihärdiga försök.

Ja, tingsrätt, familjerätt, advokater är och har varit inblandade. Det komplexa är att barnen själva sagt i alla dessa år att de inte vill bo med och träffa pappa. Tingsrätten tvingar inte barn i denna ålder och även när de var några år yngre. Barnen har blåvägrat samtidigt som exet stått och flinat när pappan försökt fått med dig dem, i så fall hade en polis fått bära ut barnen. Och det har aldrig blivit dömt så.

Och de gånger pappan satt ner en fot, vilket han såklart gjort. Så slutade de med att barnen sa upp kontakten helt med honom. De träffar honom endast på sina villkor, och det är att de ska slippa mig.

Det är hela tragiska sanningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-16 22:24
    Och ja, min man har agerat och initierat otaliga kontakter med socialtjänst, tingsrätt, familjerätt advokater. Och det folk inte förstår är att det handlar om alienation, barnen har alltså blivit hjärntvättade att betrakta sin pappa som en fiende. Mamman hade några år där hon hade fri tillgång till denna process. Socialtjänsten förstod inte allvaret förrän för 2 år sedan. Jäkla mesproppar de första åren! Och hur avprogrammerar man någon som bor med förövaren? Och tingsrätten står handfallna utan erfarenhet av sådant och vill inte tvinga barn med polis.

• Svar på tråden Mina styvbarn avskyr mig
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (qwerty) skrev 2017-03-16 21:15:01 följande:

Det klassas som psykisk misshandel att alienera barn från deras föräldrar. Din man borde givetvis reagerat och agerat för länge sedan.

Tror ni skulle behöva familjeterapi för att försöka få bukt på alla problem. Både var för sig och tillsammans. Alla kommuner erbjuder familjeterapi gratis.

Ja, min man har agerat och initierat otaliga kontakter med socialtjänst, tingsrätt, familjerätt advokater. Och det folk inte förstår är att det handlar om alienation, barnen har alltså blivit hjärntvättade att betrakta sin pappa som en fiende. Mamman hade några år där hon hade fri tillgång till denna process. Socialtjänsten förstod inte allvaret förrän för 2 år sedan. Och hur avprogrammerar man någon som bor med förövaren? Och tingsrätten står handfallna utan erfarenhet av sådant och vill inte tvinga barn med polis.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (A) skrev 2017-03-16 20:24:38 följande:

Stackars dig, det blir säkert bättre..

Du är lite eller mycket dum eller vad är ditt problem?

Så nedlåtande kommentar.

Det har gått flera år.

Tror du på riktigt att det kommer bli bättre?
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-16 22:35:17 följande:

Du är lite eller mycket dum eller vad är ditt problem?

Så nedlåtande kommentar.

Det har gått flera år.

Tror du på riktigt att det kommer bli bättre?

Om det nu inte blir bättre,varför inte acceptera det bara?Det är ju egentligen din mans barn det handlar om.Låt inte hans ex förstöra ditt liv.Visa att du är starkare.
  • Anonym (Bea)

Ungarna är snart vuxna och får stå för sitt uppträdande själva.
    Hade jag haft såna styvbarn så hade jag gärna sparkat dem i röven med spikskor!
    (Nej, det hade jag inte för jag hade flytt fältet för väldigt länge sedan.)

• Anonym (Hmm)

Kan inte fatta att mannen inte lämnade dig för flera år sen när han insåg att han förlorat sina barn?!

Galet!

• sextiotalist

En kompis till mig, hennes man är en sådan manipulerad son. Han vägrar ha någon som helst kontakt med sin pappa och vägrar ändra uppfattning. Nu är min kompis en envis kvinna och låter sig inte styras av sin svärmor. Så barnen har kontakt med sin farfar. Hennes man accepterar detta under tyst protest. Min kompis vet inte om det beror på att han innerst inne vet att det mamman säger är inte sant eller att han vet att den striden vinner han inte.

Min faster försökte hon också, men lyckades inte alls. Mina kusiner har brutit med henne totalt och har fin kontakt med pappan.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-03-17 07:36:31 följande:
    Om det nu inte blir bättre,varför inte acceptera det bara?Det är ju egentligen din mans barn det handlar om.Låt inte hans ex förstöra ditt liv.Visa att du är starkare.
    Jag är INTE TS.

Fast TS mans barn är syskon till hennes barn så jag förstår henne och jag förstår hennes känsla.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-17 08:44:43 följande:

Jag är INTE TS.

Fast TS mans barn är syskon till hennes barn så jag förstår henne och jag förstår hennes känsla.

Ja,och vad kan hon göra?Barnens mamma skulle bli glad och känna sig vinnare om TS bryter upp.Det är ju hon som mår dåligt och påverkar barnen.

• Anonym (bibo)

Jag har inte haft en likadan situation, men känner igen lite av beteendet (en lightversion). Barnen har kommit hit, men mamman har haft väldig kontroll att det inte blivit mer än vh. Barnen har aldrig vågat svara på något utan att fråga mamma. Aldrig svarat ja om dom velat utan att kollla med mamma. Allt har alltid gått ut på att inte göra henne ledsen, arg eller besviken. Hon har en ledsen blick mm har dom sagt i tonåren.

Dessutom levde hon i stort sett helt ensam i 9 år och det hade dom också på sitt samvete. Min man (pappan) har aldrig känts sig lika viktig eller betydelsefull. Sen har han aldrig spelat på deras samvete heller vilket så klart också har gjort att det varit lättare att säga nej till honom. Han har vägrat att sjunka lika lågt. Det är tur för annars vet jag inte hur barnen hade mått...

Jag känner också att deras kusiner, som är i liknande ålder som deras småsyskon här, är mer näta dom. Det märks på kalas vi varit på tillsammans. Vi känns aldrig lika viktiga, som mammans släkt. Mormor, Morfar, mostern och hennes barn.. Det är aldrig viktigt att pappan sitter i närheten av barnen tex. utan det ska mamman och hennes syster göra (konfirmationen, studenter menar jag som är lite mer än födelsedagar så klart) Däremot är Mormorn och en Morbror med vid oss för att få med oss lite och det känns bra. Det är jag tacksam över. Jag gick också in i en lättare depression för några årsen när allt var som värst och blev för mycket. Jag fick huvudvärk och magkatarr av att alltid må dåligt över hur min man blev behandlad av mamman och barnen. Det gjorde ont att se. Dessutom gick allt ett tag även ut över våra små barn. Då 2 och 4 år och det blev för mycket för mig. När en vuxen människa börjar ignorera ett litet barn som hon innan varit snäll mot blev det så uppenbart vilken hemsk människa hon är.

Trotts detta kan vi fortfarande umgås vid kalas för att vi valt att inte förstöra. Men det kräver mycket att kunna svälja flera års skit. Ibland undrar jag hur barnen tänker om oss. Hur dumma dom kanske tyckrr vi är som är så dumsnälla jämt...men jag hoppas dom vuxna ser allt på ett sätt och ger sin pappa lite vred för att inte använt dom som slagträn.

Ts, jag tycker att din man ska se hur otroligt stark han varit. Han har kämpat men ändå inte använt barnen för att få sin önskan igenom. Kanske får han chansen att tala om sin historia en dag. Dom är lite för unga än faktiskt. Ungdomar är ofta själviska och vänner betyder oftast mest. Så vänta något år och sen kan han ta ett vuxet samtal med dom där han berättar sin sida och hur han försökt och mått i alla år.

Han har ju inte valt bort barnen för att han var med dig. Det är mamman som tog en av de två viktigaste människorna ur deras barns liv. Varför?? Det kan man inte veta, men inte för barnrns skull iaf....

Fortsätt kämpa och skicka presenter osv. Mer kan ni inte göra.

Styrkekramar till er familj! <3

• Anonym (Krav på beteende)

Jag förstår att man har försökt att hantera saker annorlunda förr när barnen var yngre men nu är den ena 17 år och inte ett litet barn längre och där hade jag som far gjort det fullständigt klart att min kärlek har dom men min respekt har dom inte om dom fortsätter bete sig så dåligt.

Som förälder accepterar man ju inte att ens barn beter sig dåligt mot andra människor så varför i all världen gör man det när det gäller ens partner. Nej TS jag tycker din man får ta och förändra sitt beteende nu pockså för barnen är inte små längre och inget har förändrats och dessa barn ska ut i samhället i skolor och sen jobb och då måste man inse att nej man behöver inte tycka om alla människor men man måste bete sig som folk.

Det är ju inte bara mamman som har misslyckats i sin uppfostran utan lika stor skuld har ju pappan så det går inte bara att skylla på mamman i det hela för pappan har inte tagit sin del av ansvaret och krävt ett brauppförande av sina barn.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Krav på beteende) skrev 2017-03-18 16:20:57 följande:

Jag förstår att man har försökt att hantera saker annorlunda förr när barnen var yngre men nu är den ena 17 år och inte ett litet barn längre och där hade jag som far gjort det fullständigt klart att min kärlek har dom men min respekt har dom inte om dom fortsätter bete sig så dåligt.

Som förälder accepterar man ju inte att ens barn beter sig dåligt mot andra människor så varför i all världen gör man det när det gäller ens partner. Nej TS jag tycker din man får ta och förändra sitt beteende nu pockså för barnen är inte små längre och inget har förändrats och dessa barn ska ut i samhället i skolor och sen jobb och då måste man inse att nej man behöver inte tycka om alla människor men man måste bete sig som folk.

Det är ju inte bara mamman som har misslyckats i sin uppfostran utan lika stor skuld har ju pappan så det går inte bara att skylla på mamman i det hela för pappan har inte tagit sin del av ansvaret och krävt ett brauppförande av sina barn.

<3
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Krav på beteende) skrev 2017-03-18 16:20:57 följande:

Ja, han har krävt ett bra beteende och då har inte barnen velat träffa honom för alltid typ. Så vad gör man då som förälder, tappar kontakten ?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (bibo) skrev 2017-03-18 10:34:55 följande:

Jag har inte haft en likadan situation, men känner igen lite av beteendet (en lightversion). Barnen har kommit hit, men mamman har haft väldig kontroll att det inte blivit mer än vh. Barnen har aldrig vågat svara på något utan att fråga mamma. Aldrig svarat ja om dom velat utan att kollla med mamma. Allt har alltid gått ut på att inte göra henne ledsen, arg eller besviken. Hon har en ledsen blick mm har dom sagt i tonåren.

Dessutom levde hon i stort sett helt ensam i 9 år och det hade dom också på sitt samvete. Min man (pappan) har aldrig känts sig lika viktig eller betydelsefull. Sen har han aldrig spelat på deras samvete heller vilket så klart också har gjort att det varit lättare att säga nej till honom. Han har vägrat att sjunka lika lågt. Det är tur för annars vet jag inte hur barnen hade mått...

Jag känner också att deras kusiner, som är i liknande ålder som deras småsyskon här, är mer näta dom. Det märks på kalas vi varit på tillsammans. Vi känns aldrig lika viktiga, som mammans släkt. Mormor, Morfar, mostern och hennes barn.. Det är aldrig viktigt att pappan sitter i närheten av barnen tex. utan det ska mamman och hennes syster göra (konfirmationen, studenter menar jag som är lite mer än födelsedagar så klart) Däremot är Mormorn och en Morbror med vid oss för att få med oss lite och det känns bra. Det är jag tacksam över. Jag gick också in i en lättare depression för några årsen när allt var som värst och blev för mycket. Jag fick huvudvärk och magkatarr av att alltid må dåligt över hur min man blev behandlad av mamman och barnen. Det gjorde ont att se. Dessutom gick allt ett tag även ut över våra små barn. Då 2 och 4 år och det blev för mycket för mig. När en vuxen människa börjar ignorera ett litet barn som hon innan varit snäll mot blev det så uppenbart vilken hemsk människa hon är.

Trotts detta kan vi fortfarande umgås vid kalas för att vi valt att inte förstöra. Men det kräver mycket att kunna svälja flera års skit. Ibland undrar jag hur barnen tänker om oss. Hur dumma dom kanske tyckrr vi är som är så dumsnälla jämt...men jag hoppas dom vuxna ser allt på ett sätt och ger sin pappa lite vred för att inte använt dom som slagträn.

Ts, jag tycker att din man ska se hur otroligt stark han varit. Han har kämpat men ändå inte använt barnen för att få sin önskan igenom. Kanske får han chansen att tala om sin historia en dag. Dom är lite för unga än faktiskt. Ungdomar är ofta själviska och vänner betyder oftast mest. Så vänta något år och sen kan han ta ett vuxet samtal med dom där han berättar sin sida och hur han försökt och mått i alla år.

Han har ju inte valt bort barnen för att han var med dig. Det är mamman som tog en av de två viktigaste människorna ur deras barns liv. Varför?? Det kan man inte veta, men inte för barnrns skull iaf....

Fortsätt kämpa och skicka presenter osv. Mer kan ni inte göra.

Styrkekramar till er familj! <3

<3
  • Anonym (Samma)

Känner så igen mig i det du skriver! Undrar hur det går?

Svar på tråden Mina styvbarn avskyr mig