• Anonym (EV)

Rätt att kräva ett möte

Visst har väl jag som ensam vårdnadshavare rätt att kräva ett möte (på Fr) innan ett eventuellt nytt umgänge tas upp? I detta fallet handlar det om en förälder som hållit sig borta och varit okontaktbar i 1,5 års tid men som nu helt plötsligt dyker upp och tror sig kunna träffa sitt barn utan att tala om vart han hållit hus??

Barnet verkar ha intresse av att träffa föräldern men jag känner att en förklaring vore på sin plats då det inte är första gången som föräldern "försvinner". Har jag rätt eller fel att begära det här? Jag har ju bara mitt barns bästa i åtanke och vill slippa samla ihop spillrorna ytterligare en gång.

• Svar på tråden Rätt att kräva ett möte
  • Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 11:18:19 följande:

Hur ska vi kunna veta att han inte väljer att försvinna och vara okontaktbar igen? Om vi har ett överenskommet umgänge på papper åtminstone för en kortare tid framåt så är det väldigt goda själ för honom att följa dom och jag behöver inte bry mitt huvud med att fundera på när umgänge skulle passa. Dessutom har han ingen möjlighet att ge mig skulden för sin frånvaro utan allting ligger på honom från och med nu i denna stund. Det är hög tid för honom to step up och visa att han vill vara engagerad och faktiskt visa det. Och om det inte följs så behöver jag inte ha dåligt samvete för att säga nej till honom i framtiden. Jag tänker inte gå med på att ljuga för barnet i syfte att skydda honom från att se ut som en dålig förälder längre (när det är det han har varit). Det har varit nog med beskymmer orsakade av honom genom åren. Även barnet vet var han står om vi har det svart på vitt.

Du kommer aldrig veta om han tänker försvinna igen, göra sig okontaktbar, inta höra av sig mm. Du kommer aldrig kunna tvinga honom att bli engagerad,  samarbetsvillig, skicka födelsdagskort odyl. Detta oavsett alla överrenskomelser och tingsrättsdomar. Om sen barnet blir upprört, utåtagerande, ledsen så är det du som får hantera det.

Däremot får du svårt att förvägra honom umgänge enligt fastställt schema oavsett om han skolkat tidigare och inte hört av sig.

• Anonym (EV)
    Anonym (abba) skrev 2017-03-20 11:10:55 följande:

Inget att vara stolt över.

Kjell2 har rätt. Familjerätten är inte rätt forum för att skälla ut pappan eller avkräva svar. Och du kommer inte att få det du söker om det är därför du vänder dig dit.

Jag tänker inte skälla på någon bara ifrågasätta varför han ger mig skulden i allt när han själv har valt att vara okontaktbar under så lång tid. Han vet ju om att han varit en idiot så jag behöver inte trycka in det mer än så. Längre än så kommer jag inte att gå. Kanske att det i fortsättningen kan vara på sin plats att åtminstone höra av sig på födelsdagar då jag såg hur besviket vårat barn blev av att han inte bemödade sig att göra det två år i rad. Och sen bara hänvisa till att ett umgängesavtal för en kortare tid, kanske ett halvår till att börja med ska upprättas.

Är jag idiot för att jag vill få ordning på saker och ting så får jag väl vara det då.
  • Anonym (abba)

Grejen är att du varken har något lagligt eller moraliskt stöd för att tvinga in honom i en mall som passar dig.

Tror det bästa är att du försöker acceptera att du valde en värdelös pappa till dina barn.

• Anonym (abba)
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 11:27:40 följande:

Jag tänker inte skälla på någon bara ifrågasätta varför han ger mig skulden i allt när han själv har valt att vara okontaktbar under så lång tid. Han vet ju om att han varit en idiot så jag behöver inte trycka in det mer än så. Längre än så kommer jag inte att gå. Kanske att det i fortsättningen kan vara på sin plats att åtminstone höra av sig på födelsdagar då jag såg hur besviket vårat barn blev av att han inte bemödade sig att göra det två år i rad. Och sen bara hänvisa till att ett umgängesavtal för en kortare tid, kanske ett halvår till att börja med ska upprättas.

Är jag idiot för att jag vill få ordning på saker och ting så får jag väl vara det då.

Men säg att ni gjorde ett umgängesavtal för bara ett halvår. Det innebär inte att du har rätt att neka umgänge bara för att pappan inte betett sig så som du önskat.
  • Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 11:27:40 följande:

Nej, ifrågasätt inte hans tidigare agerande!

Om han hör av sig på födelsedagar eller inte har inte du med att göra.

Att få ett umgängesschema är helt ok, att försöka styra upp honom kommer inte funka.

• Anonym (EV)

[quote=77516444][quote-nick]Anonym (abba) skrev 2017-03-20 11:29:50 följande:[/quote-nick]

Grejen är att du varken har något lagligt eller moraliskt stöd för att tvinga in honom i en mall som passar dig.

Tror det bästa är att du försöker acceptera att du valde en värdelös pappa till dina barn.

[/quote

Du det är mycket möjligt men jag har försökt allt förutom just ett fastställt umgänge och så länge jag visar att jag gör min del i avtalet som vårdnadshavare alltså försöker att uppmuntra till umgänge så har jag lagen på min sida. Vem har sagt att jag ska tvinga in honom i någonting som inte passar honom? Han får väl öppna käften och säga några tillfällen då han vill träffa sitt barn framöver eftersom han uppenbarligen vill det nu då han självmant hörde av sig till mig.

Vi har dansat efter hans pipa på tok för länge och stått ut med alla hans hot och barnet har hamnat i kläm så nu är det hans tur att visa att han kan rätta sig efter andra för en gångs skull och hålla vad han lovar.

• Lilit

Jag har läst både den här tråden och den andra du har skapat. Jag förstår din frustration och oro, för dina barns pappa låter inte som en speciellt trevlig typ. Som jag förstår det är det inte bara sina barn han har behandlat illa utan även dig, både under tiden ni var tillsammans men även efteråt.

När jag läser det du skriver får jag en känsla av att du kanske skulle behöva hjälp med att bearbeta det du har varit med om. Att befinna sig under lång tid i en destruktiv relation sätter djupa spår i de flesta människor och i och med att du har barn tillsammans med den här mannen så blir du aldrig riktigt av med honom, vilket gör det ännu svårare. Jag tror helt enkelt att du skulle må bra av att få prata ut om hur du har blivit behandlad av honom och dina känslor kring det.

Jag tycker att du låter som en toppen mamma som kämpar för att göra det bästa för dina barn. Ovanstående handlar alltså INTE om att jag tycker att du agerar dåligt på något sätt, verkligen inte, och jag hoppas att du inte tar det på det sättet.

• Anonym (EV)
    Lilit skrev 2017-03-20 14:22:09 följande:

Jag har läst både den här tråden och den andra du har skapat. Jag förstår din frustration och oro, för dina barns pappa låter inte som en speciellt trevlig typ. Som jag förstår det är det inte bara sina barn han har behandlat illa utan även dig, både under tiden ni var tillsammans men även efteråt.

När jag läser det du skriver får jag en känsla av att du kanske skulle behöva hjälp med att bearbeta det du har varit med om. Att befinna sig under lång tid i en destruktiv relation sätter djupa spår i de flesta människor och i och med att du har barn tillsammans med den här mannen så blir du aldrig riktigt av med honom, vilket gör det ännu svårare. Jag tror helt enkelt att du skulle må bra av att få prata ut om hur du har blivit behandlad av honom och dina känslor kring det.

Jag tycker att du låter som en toppen mamma som kämpar för att göra det bästa för dina barn. Ovanstående handlar alltså INTE om att jag tycker att du agerar dåligt på något sätt, verkligen inte, och jag hoppas att du inte tar det på det sättet.

Tack vad snällt av dig att säga att du tycker att jag verkar vara en toppenmamma, det värmer verkligen för jag har alltid försökt att göra mitt allra yttersta för att alla mina barn ska ha det bra ochskriva ingenting ska fattas dom. Jag tycker inte att jag har gjort något annat än att prata om honom, alla är trötta på det och inte minst JAG själv!!! Jag vill verkligen inte ha med honom att göra överhuvudtaget men jag måste ändå försöka att ordna umgänget när intresset uppenbarligen finns även om det verkar ha blivit lite tveksamheter kring den punkten här hemma nu. Det är en sak att han behandlade mig som ett svin tidigare och att han egentligen förstörde hela mitt liv då han bröt ner mig så kopiöst både fysiskt och psykiskt men att han nu inte tar sitt ansvar och skyller det på mig är inte på något sätt ok. Egentligen så är ingenting med honom, bra på något sätt.

Det ska bli intressant att få se om jag nu får någon respons på mitt Familjerätts-krav, han brukar ju försvinna när dom kommer på tal. Jag är beredd på allt.
  • Anonym (EV)
    Anonym (abba) skrev 2017-03-20 10:55:07 följande:

Du släpper inte till umgänge utan att få skälla ut honom först. Du använder barnen som gisslan. Du ser mer till dina egna behov av att få avreagera dig på pappan än på barnens behov av att få en fungerande relation till honom. Du är inte en fungerande vårdnadshavare.

Tro mig, jag har redan skällt på honom vad jag ska, jag blir utmattad bara av att tänka på fanskapet.

Han har haft 12 år på sig att skaffa sig en bra relation, hur jävla långt tid ska han behöva och hur mycket svek ska ett barn behöva uthärda innan någon sätter ner foten!!???

Jag anser inte att jag använder någon som gisslan. Jag vill att mina barn skulle få en trygg säker uppväxt och det går inte med en person som hotar, ljuger, manipulerar och slår och som alltid lyckas att göra sig själv till syndabock och ge andra skulden för hans eget negativa agerande.

Om jag inte är en fungerande vårdnadshavare så är det pga honom för aldrig att han har velat samarbeta i någonting! Jag själv däremot har alltid och kommer alltid att göra allt som krävs av mig för mina barn. Jag har velat träffats för samtal kring umgänget så många gånger att jag tappat räkningen men han har vägrat, tyckt att det varit onödigt då det ändå handlar om att det är vi som måste bestämma. Enda gången som vi har träffats på Familjerätten var när han skulle skriva över vårdnaden på mig. Den gången gick det bra för då var det ju till fördel för honom. Alla andra gånger när han tyckt att det känts "jobbigt" så har han bara stuckit och inte hört av sig på ett längre tag. Sen plötsligt en dag så hör han av sig och låtsas som om ingenting har hänt. Ett större ego får man leta efter... Och sen är det ju alltid så synd också honom! Buhu!

Barn behöver föräldrar som finns där för dom ALLTID, inte bara när föräldern känner för det. Han bevisar gång på gång att han inte fixar det och sviker, sviker, sviker.

Antingen är man engagerad eller så skiter man i det helt och hållet så är det bara.
  • Anonym (EV)

Fick nyss reda på att det inte är pappan som saknas utan hans flickvän och rummet och sakerna. Det här var ju intressant!!

• Anonym (Art)
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 22:01:48 följande:

Fick nyss reda på att det inte är pappan som saknas utan hans flickvän och rummet och sakerna. Det här var ju intressant!!

Och? Pappan har rätt till umgänge med sitt barn även om domstolen kallar det för att barnet har rätt till umgänge med sin pappa.

Har du tänkt neka umgänge eller varför var det så intressant?
  • BioBonus
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 22:01:48 följande:

Fokuserar inte du på fel saker?
  • Anonym (EV)
    Anonym (Art) skrev 2017-03-21 00:47:27 följande:

Och? Pappan har rätt till umgänge med sitt barn även om domstolen kallar det för att barnet har rätt till umgänge med sin pappa.

Har du tänkt neka umgänge eller varför var det så intressant?

Det är barnet som har umgängesrätt om inte pappan går till domstol och tvingar igenom ett umgänge.

Jo det intressanta var/är att det är inte pappan som saknas utan hans flickvän och med henne finns ingen umgängesrätt. Alltså vill barnet inte ha umgänget med pappa och därav har helt plötsligt inte jag samma press på mig då jag ville ordna ett umgänge med pappan för barnet. Vill han träffa sitt barn så kan ju han ta hand om det.

I nuläge så önskas det uppenbarligen inget umgänge men pappan och han i sitt tur vill inte ha del i vårdnaden och när han agerar som han gör så finns det uppenbarligen inte tillräckligt med lust och engagemang för att träffa sitt barn.
  • Anonym (EV)
    BioBonus skrev 2017-03-21 07:49:01 följande:

Fokuserar inte du på fel saker?

Varför skull jag göra det!? Jag har inte hört en enda gång att det är pappan som saknats och nu när jag fick höra att det är alla dom andra sakerna förut pappan som vill kommas åt så tycker jag att det är intressant och jag frågar mig själv genast "Varför!?". Kanske har han förstört all tillit genom att inte göra det han lovar? Ja jag vet inte i vilka banor det tänks men det är iallafall upp till honom att höra av sig nu och boka in ett möte.
  • Påven Johanna II
    Anonym (EV) skrev 2017-03-21 08:54:04 följande:
    Det är barnet som har umgängesrätt om inte pappan går till domstol och tvingar igenom ett umgänge.

Jo det intressanta var/är att det är inte pappan som saknas utan hans flickvän och med henne finns ingen umgängesrätt. Alltså vill barnet inte ha umgänget med pappa och därav har helt plötsligt inte jag samma press på mig då jag ville ordna ett umgänge med pappan för barnet. Vill han träffa sitt barn så kan ju han ta hand om det.

I nuläge så önskas det uppenbarligen inget umgänge men pappan och han i sitt tur vill inte ha del i vårdnaden och när han agerar som han gör så finns det uppenbarligen inte tillräckligt med lust och engagemang för att träffa sitt barn.
    Fast, som jag har skrivit tidigare, så tror jag att du måste överväga om det faktiskt inte är så att barnet trots allt vill träffa sin pappa men anger en del andra skäl för detta för att barnet vet hur dina känslor och din uppfattning kring pappan och hans agerande är.

Det är långt vanligare att barn vill träffa även en usel förälder än att de inte vill göra det. Och en frånvarande förälder blir ofta föremål för fantasier, önsketänkanden, idealiseringar vid sidan av känslor av ilska, besvikelse, svek och annat. Det är oftast inte så endimensionell och enkelt i barns känsloliv som du i det här läget och i din frustration förefaller tänka dig. 

Jag måste säga att jag är förvånad över att ditt ex har en flickvän (och att baret har ett rum). Jag föreställde mig att eftersom han lever i misär så stor att barnen inte ens kan ta hem vänner till hans bostad att han inte var så attraktiv över huvud taget. Men kanske är sambon av samma lortiga kaliber? Storrökare hon också? Inomhus? Men tydligen trevlig mot ungarna i alla fall då?
  • Anonym (EV)

Och NEJ jag nekar inte något umgänge så länge vi sitter ner och pratar om hur det ska läggas upp först och att bestämma tidpunkt för det ligger på honom.

• Anonym (EV)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-21 09:05:31 följande:

Fast, som jag har skrivit tidigare, så tror jag att du måste överväga om det faktiskt inte är så att barnet trots allt vill träffa sin pappa men anger en del andra skäl för detta för att barnet vet hur dina känslor och din uppfattning kring pappan och hans agerande är.

Det är långt vanligare att barn vill träffa även en usel förälder än att de inte vill göra det. Och en frånvarande förälder blir ofta föremål för fantasier, önsketänkanden, idealiseringar vid sidan av känslor av ilska, besvikelse, svek och annat. Det är oftast inte så endimensionell och enkelt i barns känsloliv som du i det här läget och i din frustration förefaller tänka dig. 

Jag måste säga att jag är förvånad över att ditt ex har en flickvän (och att baret har ett rum). Jag föreställde mig att eftersom han lever i misär så stor att barnen inte ens kan ta hem vänner till hans bostad att han inte var så attraktiv över huvud taget. Men kanske är sambon av samma lortiga kaliber? Storrökare hon också? Inomhus? Men tydligen trevlig mot ungarna i alla fall då?

Det är roligt att så många är ute efter att sätta dit mig när jag nu har gjort allt som krävts utav mig som vårdnadshavare.

Du vet, vissa tjejer tror inte att dom förtjänar bättre och flickvännen han hade innan denna behandlade han ju precis lika illa som han gjorde med mig och detta vet jag säkert då vi idag är goda vänner. Angående lägenheten så införskaffade exflickvännen den då (och det fanns ingen mindre lya att få tag i just då därav en trea) hon träffade honom och dom ville flytta ihop eftersom han då hyrde ett stort rum i en källare hos en äldre människa och barnet sov då på madrass på golvet. Jag kan dessutom tillägga att barnet redogjort för att pappan och nuvarande flickvännen gått in i ett rum och stängt dörren om sig och storgrälat när hen varit där varpå flickvännen senare rusat ut och smält igen ytterdörren efter sig. Detta har hänt vid mer än ett till. Antingen så tror hon sig inte vara värd bättre och har blivit lika nertryckt som vi två andra eller så trivs hon med att bråka med sin partner vad vet jag!!???!

Och ja, enligt uppgift så röker hon också inomhus.
Svar på tråden Rätt att kräva ett möte