• SaandraL

Min son vägrar äta eller dricka!

Min son har varit sjuk med 40 grader i över en vecka, trots flera besök till VC så har de skickat hem oss med att det är ett vanligt förkylningsvirus. I lördags hade han 40.8 så då ringde jag 1177 som sa att vi skulle tvinga i honom vätska genom spruta i munnen. Detta är inte populärt hos sonen, det blir bråk varje gång. Han bara slänger sig bak och skriker hysterisk så fort jag kommer med vattenmuggen eller sprutan. Igår fick jag nog och åkte in till barnakuten där det visade att han hade hög sänka och lunginflammation. Idag är första dagen han är feberfri men han VÄGRAR ÄTA OCH DRICKA hur mycket vi försöker lirka. Vad kan vi göra för att få honom att börja dricka och äta igen? tips?

• Svar på tråden Min son vägrar äta eller dricka!
  • Anonym (Anything goes)

Man kan hälla lite salt i saften så blir det lite mer som vätskeersättning

• Anonym (Anything goes)

Undrar också hur det har gått?

• SaandraL
    Anonym (Anything goes) skrev 2017-03-15 18:21:44 följande:

Undrar också hur det har gått?

Idag kom febern tillbaka, över 40 grader. Har fått i honom 2.5 dl vätskeersättning och en halv piggelin. Hoppas antibiotikan kan kicka in snart! Detta är jätte jobbigt.
  • SaandraL
    legomum skrev 2017-03-15 08:56:00 följande:

Hehe

SaandraL

Hur mår lilleplutten idag?

Idag kom febern tillbaka på 40 grader. Har fått i honom 2.5 dl vätskeersättning med spruta och en halv piggelin så det är bra. Men hoppas antibiotikan ska kicka in snart. Detta börjar bli frustrerande.

????
  • SaandraL
    linnéa001 skrev 2017-03-14 21:20:14 följande:

Vi doppade dotterns napp i honung när vi var desperata. Efter en liten stund blev hon törstig och vi fick i henne pyttelite vatten i taget.

Provade detta men han spotta bara ut nappen :(
  • SaandraL
    Paincake skrev 2017-03-14 20:50:06 följande:

När min grabb var 14 månader fick han halsfluss med rejält hög feber, kräktes av febern, blev uttorkad och hamnade på sjukhus med dropp och kassa värden. Alla - ALLA - frågade om vi testat glass. Ja, vi hade testat allt: glass, saft, juice, jordgubbar, gurka - allt. Han vägrade/orkade inte.

Då var det en räddande uska som tänkte utanför boxen. Hon föreslog att vi skulle ge honom salta kex för att han skulle bli törstig. Och vips, började han både äta och dricka. Jag säger inte att det är universallösningen men det funkade för oss den gången.

Han är kraftigt allergisk mot ägg och de kexen jag kika på idag innehöll alla ägg :( men fick i honom en halv piggelin idag och 2.5 dl vätskeersättning via spruta. U
  • Anonym (Asroligt)
    SaandraL skrev 2017-03-15 20:07:22 följande:
    Idag kom febern tillbaka, över 40 grader. Har fått i honom 2.5 dl vätskeersättning och en halv piggelin. Hoppas antibiotikan kan kicka in snart! Detta är jätte jobbigt.
    Hur är allmäntillståndet nu? Feber som kommer tillbaka är ofta inget bra tecken. Ring och rådgör med 1177
  • SaandraL
    Anonym (Asroligt) skrev 2017-03-15 20:27:15 följande:
    Hur är allmäntillståndet nu? Feber som kommer tillbaka är ofta inget bra tecken. Ring och rådgör med 1177
    Han var hängig innan han somna, men tänker att det beror på febern? Sa till sambon att jag ringer imorgon ifall febern inte försvunnit. 
  • Jurgren

Hej!

För 3 veckor sedan började min son få feber och febern kom och gick i en hel vecka och då ringde jag till VC och fick en tid, det visade sig också att han hade för hög sänka så vi blev skickade till barnakuten och efter många timmar där så visade sig att min lilla pojke på 1 år hade lunginflammation. Vi fick penicillin och febern var borta dagen efter. Han var också lite svår med att äta och dricka. Ge något du vet din son älskar. Jag fick i vätska i min son genom en milliliter spruta som han gillar att dricka ur! Tyvärr får man också ibland tvinga. Dem små liven behöver vätska!

• SaandraL
    Anonym (Mor) skrev 2017-03-16 18:44:41 följande:

Hur har det gått??

Nu är han frisk! Halleluja :) åkte tillbaka till vc där det visade att han syresatte sig dåligt så inhalationer och penicillinet har fått min älskade pojk att piggna till.

Tack för du fråga!
  • SaandraL
    Jurgren skrev 2017-03-20 20:20:38 följande:

Hej!

För 3 veckor sedan började min son få feber och febern kom och gick i en hel vecka och då ringde jag till VC och fick en tid, det visade sig också att han hade för hög sänka så vi blev skickade till barnakuten och efter många timmar där så visade sig att min lilla pojke på 1 år hade lunginflammation. Vi fick penicillin och febern var borta dagen efter. Han var också lite svår med att äta och dricka. Ge något du vet din son älskar. Jag fick i vätska i min son genom en milliliter spruta som han gillar att dricka ur! Tyvärr får man också ibland tvinga. Dem små liven behöver vätska!

Tack för du delar med dig. Ja vi fick i honom vätska genom spruta, jätte jobbigt då han inte tyckte om det alls. Men idag är han frisk. Vi åkte tillbaka till vc där det visade att han syresatte sig dåligt så med hjälp av inhalationer och penicillin så har han äntligen piggnat till :) men vad jobbigt som föräldrar att se sin ögonsten så sjuk.
Svar på tråden Min son vägrar äta eller dricka!