• madt

Från studieledig till mammaledig?

Hej!
    Jag vet inte riktigt vilken kategori jag ska sätta denna tråd i. Jag och min sambo vill båda skaffa barn. Vi har kommit överens om att sluta med preventivmedel och bara se vad som händer utan att göra någon storsatsning. Vi har inte bråttom, och vi vet att sådant här kan ta långt tid även om man går all in med förberedelser och uträkningar. Jag har för tillfället ett jobb som jag inte riktigt trivs med och timmarna passar verkligen inte in till ett framtida liv som småbarnsmamma. Jag skulle vilja studera och min fundering är då vad som skulle hända om jag blir gravid under studieledigheten? Går det att övergå till mammaledighet utan att förlora rätten till att ta ut lön? Eller hur fungerar det? 

• Svar på tråden Från studieledig till mammaledig?
  • Griseknoen35

Alltså för att få lön måste du arbeta. Tar du IT föräldrapenning från försäkringskassan får du inte arbeta under den tid du tar ut fp. Tar du ut fp heldag får du inte arbeta alls den dagen.

• Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2017-03-14 16:50:28 följande:

Alltså för att få lön måste du arbeta. Tar du IT föräldrapenning från försäkringskassan får du inte arbeta under den tid du tar ut fp. Tar du ut fp heldag får du inte arbeta alls den dagen.

IT= ut
  • cesso

Om du jobbar hela tiden fram tills studierna börjar, dvs ha inget "glapp" (i så fall måste du vara anmäld på Arbetsförmedligen), och sen tar studiemedel (bidrag, eller lån eller både och) så skyddar du din SGI som du har. Dvs den lön du har innan studierna blir då "skyddade" och det är på den föräldrapenning räknas om du blir gravid och ska vara föräldraledig. Viktigast är att: inte ha ngt glapp mellan jobb och studier (då måste man vara aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen) OCH att ta studiemedel under hela studietiden. Det räcker att ta bidrag. Då kommer du få fp baserat på din lön du har nu innan du börjar studera, dvs 80% av lönen.

Svar på tråden Från studieledig till mammaledig?