Akut hjälp separation (barn)
Vi är sambo, bor ihop i skrivandes stund, hon står på kontraktet och hyran ligger på 10.000:- barnen går på dagis i vår kommun.
Det är hon som gör slut och talat om för mig att flytta ut omedelbart, helst igår för att hon påstår att lägenheten skall sägas upp och hon ska flytta till en annan kommun 5 mil bort.
Jag får inte ta över, eftersom jag ej står på kontraktet och hon tvunget ska flytta 5 mil bort och ta barnen med sig till en helt ny kommun och nytt dagis.
Med tanke på svårigheten att hitta en hyresrätt med så kort varsel, speciellt i min student kommun även då jag har en hyfsad kötid. Så har resultatet efter 100 klick blivit ett erbjudande som då lägenheten ligger i vår nuvarande kommunen som vi bor i, har ej skrivit på kontraktet än, men kommer nog ske nästa vecka.
Jag valde att bo inom vår befintliga kommunen för barnens bästa, så de kan gå kvar på samma dagis med samma kompisar och trygghet. Fungerar även utmärkt med min tillsvidare heltids tjänst 15 min bilväg bort.
Men då till problemen.
Hon säger sig ej kunna ha barnen på halvtid om hon bor kvar i kommunen pga hennes jobbschema (ej körkort) och att kommunen 5 mil bort har OB dagis, därför ska hon flytta för att kunna ha dem 50% av tiden, hon kräver även att de ska stå skrivna hos henne i sin nya bostad så hon kan få bostadsbidrag och att de ska gå på nytt dagis där samt att alla barnbidragen skall hon ha varje månad.
Så jag ska behöva köra en omväg från kommunen vi redan bor i, där jag ska fortsätta bo och där barnen går på dagis idag för att lämna barnen 5 mil bort på deras nya dagis i den nya kommunen för att sedan köra 7 mil tillbaka till jobb i motsatt riktning de dagar jag har dem hos mig.
Jag börjar klia mig i huvudet lite och fundera över om jag blir totalt överkörd utav henne här, som jag kan tolka svensk lag så grundar den sig i barnens bästa.
Jag tar gärna barnen på 50% eller mer och om det krävs, tiden med dem är värdefull för mig, kan även tänka mig ensam vårdnad.
Känns lite som att hon kanske borde ändra sitt schema eller byta jobb, så hon kan bo kvar i kommunen, för det är ju barnens bästa lagen grundar sig i, inte väl mammans bästa?
Sen tycker jag mig kunna tolka lagen lite att barnen bör bli kvar i kommunen de är skriven i.
Ni som har erfarenhet, vet eller kan. Snälla hjälp mig bli klokare, vilka rättigheter har jag, vad kan jag göra i detta läge? Vill inte tabba mig här eller bli lurad.
Vill bara bo kvar i deras folkbokförda kommun i min nya lägenhet tillsammans med barnen. Har jag glömt något så fråga, ursäkta en lång text.