• Chiliost

Akut hjälp separation (barn)

Hejsan gott folk.
    Skulle behöva lite hjälp, råd eller tips angående en separation med två barn med i bilden (2 år, 4 år) Planen är att försöka ha barnen (deltid) gemensam vårdnan 50/50.

Vi är sambo, bor ihop i skrivandes stund, hon står på kontraktet och hyran ligger på 10.000:- barnen går på dagis i vår kommun.

Det är hon som gör slut och talat om för mig att flytta ut omedelbart, helst igår för att hon påstår att lägenheten skall sägas upp och hon ska flytta till en annan kommun 5 mil bort. 
    Jag får inte ta över, eftersom jag ej står på kontraktet och hon tvunget ska flytta 5 mil bort och ta barnen med sig till en helt ny kommun och nytt dagis.

Med tanke på svårigheten att hitta en hyresrätt med så kort varsel, speciellt i min student kommun även då jag har en hyfsad kötid. Så har resultatet efter 100 klick blivit ett erbjudande som då lägenheten ligger i vår nuvarande kommunen som vi bor i, har ej skrivit på kontraktet än, men kommer nog ske nästa vecka.

Jag valde att bo inom vår befintliga kommunen för barnens bästa, så de kan gå kvar på samma dagis med samma kompisar och trygghet. Fungerar även utmärkt med min tillsvidare heltids tjänst 15 min bilväg bort.

Men då till problemen.
    Hon säger sig ej kunna ha barnen på halvtid om hon bor kvar i kommunen pga hennes jobbschema (ej körkort) och att kommunen 5 mil bort har OB dagis, därför ska hon flytta för att kunna ha dem 50% av tiden, hon kräver även att de ska stå skrivna hos henne i sin nya bostad så hon kan få bostadsbidrag och att de ska gå på nytt dagis där samt att alla barnbidragen skall hon ha varje månad.

Så jag ska behöva köra en omväg från kommunen vi redan bor i, där jag ska fortsätta bo och där barnen går på dagis idag för att lämna barnen 5 mil bort på deras nya dagis i den nya kommunen för att sedan köra 7 mil tillbaka till jobb i motsatt riktning de dagar jag har dem hos mig.

Jag börjar klia mig i huvudet lite och fundera över om jag blir totalt överkörd utav henne här, som jag kan tolka svensk lag så grundar den sig i barnens bästa.
    Jag tar gärna barnen på 50% eller mer och om det krävs, tiden med dem är värdefull för mig, kan även tänka mig ensam vårdnad.

Känns lite som att hon kanske borde ändra sitt schema eller byta jobb, så hon kan bo kvar i kommunen, för det är ju barnens bästa lagen grundar sig i, inte väl mammans bästa?
    Sen tycker jag mig kunna tolka lagen lite att barnen bör bli kvar i kommunen de är skriven i.

Ni som har erfarenhet, vet eller kan. Snälla hjälp mig bli klokare, vilka rättigheter har jag, vad kan jag göra i detta läge? Vill inte tabba mig här eller bli lurad.

Vill bara bo kvar i deras folkbokförda kommun i min nya lägenhet tillsammans med barnen. Har jag glömt något så fråga, ursäkta en lång text.
  • Svar på tråden Akut hjälp separation (barn)
  • Anonym (illa)

Hela situationen är fruktansvärd, tänker inte säga mer om det då jag bara hört din sida.
    Om ni har gemensam vårdnad och du motsätter dig flytten kommer FR (ellervemdetnuär) troligtvis att döma boendet till din fördel då det innebär att de slipper flytta från sina kompisar och sin invanda omgivning.
    Det finns vissa saker som kan försvåra din situation.
    Om du inte varit föräldraledig något kan hon hävda att hon är deras primära anslutningsperson och ev lyckas övertyga rätten om att ge henne boendet.
    Om du arbetar skift eller är borta mycket med jobbet, eller om din nya lägenhet är för liten kan det också ligga dig i fatet, men generellt döms alltid att barnen ska bo kvar där de bor om det är möjligt.
    Du behöver vända dig till familjerätten och boka tid för samarbetssamtal asap!

• Anonym (Minna)

Boka tid hos familjerätten! De kan hjälpa er att se alternativ, komma överrens och medla mellan er.

I princip kan hon inte flytta med barnen om ni har gemensam vårdnad, särskilt som de redan är etablerade på fsk i er nuvarande kommun. Barnens bästa ska råda och det är knappast att flytta till annan kommun? 

Har hon möjlighet att hitta ett annat jobb? För i så fall är det väl bästa lösningen för barnen istället för natt-fsk? Man behöver inte ha barnen varannan vecka utan ni kan kanske hitta ett upplägg som funkar med hennes arbetsschema där ni ändå kan ha ca 50 % av tiden per månad? (iaf tills hon hittar nytt jobb). 

Det vettiga med er hyresrätt är väl att ni byter den mot två mindre? 

Hon kan heller inte kräva att hon ska få hela barnbidraget om ni har barnen 50-50.

Stå på dig, och glöm inte att ha barnens bästa för ögonen!

• Anonym (illa)

vv för så små barn betyder fö oftast ett schema med flera byten per vecka för att det inte ska gå för långt mellan att träffa båda föräldrarna.
    Vi gick isär när vår son var 3, och har haft det schemat sen dess (nu 8). Det fungerar klockrent och ingen av oss tycker det är hattigt. Sonen sa en gång när han var 6-7 år att han ville testa hela veckor, men ångrade sig efter 3 dagar
    Om du har ett vanligt dagarbete kan du ju erbjuda dig att lägga umgängesschemat efter hennes arbetsschema så att barnen slipper gå på nattis helt och hållet.

Men som sagt - ett samarbetssamtal så fort det går är jätteviktigt!

• Chiliost
    Anonym (illa) skrev 2017-03-11 15:49:18 följande:

Hela situationen är fruktansvärd, tänker inte säga mer om det då jag bara hört din sida.
    Om ni har gemensam vårdnad och du motsätter dig flytten kommer FR (ellervemdetnuär) troligtvis att döma boendet till din fördel då det innebär att de slipper flytta från sina kompisar och sin invanda omgivning.
    Det finns vissa saker som kan försvåra din situation.
    Om du inte varit föräldraledig något kan hon hävda att hon är deras primära anslutningsperson och ev lyckas övertyga rätten om att ge henne boendet.
    Om du arbetar skift eller är borta mycket med jobbet, eller om din nya lägenhet är för liten kan det också ligga dig i fatet, men generellt döms alltid att barnen ska bo kvar där de bor om det är möjligt.
    Du behöver vända dig till familjerätten och boka tid för samarbetssamtal asap!

Tack för svar.

Har varit förälder ledig, jobbar ej skift, aldrig bortrest ifrån jobb och lägenheten jag har fått är en tvåa på 58kvm med stor balkong i ett fint nybyggt och barnvänligt område.
    Kanske glömt och säga att jag har körkort + bil, det har då inte hon, är beroende utav kollektiv trafiken, hon jobbar även schemalagda kvällar och tidiga morgnar.

Finns möte inbokat hos familjerätten nästa vecka, men vill få lite kött på benen eftersom hon låter så övertygande i sitt prat.

Situationen är trist, men inte jag som fattade beslutet att skiljas åt och absolut inte flytta barnen till en annan kommun.
  • Meriall

Lycka till nästa vecka! Har svårt att se att hon skulle kunna köra över dig hos FR...

• Anonym (Nej)

Om ni ska ha barnen lika mycket kan hon ju inte få hela barnbidragen...

• Chiliost
    Anonym (Minna) skrev 2017-03-11 15:52:15 följande:

Boka tid hos familjerätten! De kan hjälpa er att se alternativ, komma överrens och medla mellan er.

I princip kan hon inte flytta med barnen om ni har gemensam vårdnad, särskilt som de redan är etablerade på fsk i er nuvarande kommun. Barnens bästa ska råda och det är knappast att flytta till annan kommun? 

Har hon möjlighet att hitta ett annat jobb? För i så fall är det väl bästa lösningen för barnen istället för natt-fsk? Man behöver inte ha barnen varannan vecka utan ni kan kanske hitta ett upplägg som funkar med hennes arbetsschema där ni ändå kan ha ca 50 % av tiden per månad? (iaf tills hon hittar nytt jobb). 

Det vettiga med er hyresrätt är väl att ni byter den mot två mindre? 

Hon kan heller inte kräva att hon ska få hela barnbidraget om ni har barnen 50-50.

Stå på dig, och glöm inte att ha barnens bästa för ögonen!

Tid är bokad, dags nästa vecka.

De är etablerade redan på fsk här i kommunen och de stortrivs, har många kompisar och aldrig haft några problem.
    Det tycker jag också att det inte är för barnens bästa att byta kommun.

Möjlighet har väl alla och byta jobb, men de växer inte på träd och kan ta tid. Möjligheten att ändra schema säger hon ej går.
    Jag går med på att anpassa barnen efter hennes schema, men det verkar inte gå hem riktigt.

Det är tyvärr bara hon som står på kontraktet och kommunen har stor bostadsbrist, så jag tror inte det går att byta till två mindre, speciellt inte eftersom jag ej står på den. 5-8 år väntetid. 

Den lagen hittade jag, att barnbidraget delas vid 50/50.

Tänker endast på barnen.

Tacksam för ditt svar.
  • Chiliost
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-11 16:25:54 följande:

Om ni ska ha barnen lika mycket kan hon ju inte få hela barnbidragen...

Det hade du faktiskt alldeles rätt i!
  • Chiliost
    Meriall skrev 2017-03-11 16:14:12 följande:

Lycka till nästa vecka! Har svårt att se att hon skulle kunna köra över dig hos FR...

Stort tack, hoppas allt blir bra till slut.
  • Chiliost
    Anonym (illa) skrev 2017-03-11 16:02:40 följande:

vv för så små barn betyder fö oftast ett schema med flera byten per vecka för att det inte ska gå för långt mellan att träffa båda föräldrarna.
    Vi gick isär när vår son var 3, och har haft det schemat sen dess (nu 8). Det fungerar klockrent och ingen av oss tycker det är hattigt. Sonen sa en gång när han var 6-7 år att han ville testa hela veckor, men ångrade sig efter 3 dagar
    Om du har ett vanligt dagarbete kan du ju erbjuda dig att lägga umgängesschemat efter hennes arbetsschema så att barnen slipper gå på nattis helt och hållet.

Men som sagt - ett samarbetssamtal så fort det går är jätteviktigt!

Har nyligen fått informationen att jag har lika rätt till hyresrätten, den är lika mycket min som hennes enligt sambolagen pga att vi flyttade in gemensamt för att bruka den tillsammans som en permanent bostad. Spelar ingen roll vem som står på kontraktet, den är samboegendom.

lawline.se/answers/kan-en-sambo-kasta-ut-den-andra-sambon
    lagen.nu/2003:376

Så hemlös inom närmsta lär jag inte bli.

Angående byte mot två mindre så är det hyresvärden som skall godkänna det, skall prata med dem idag.

Hon står ju inte ut med mig i bostaden, men för min del så är det inga problem, det är lungt här hemma, inga bråk eller så som går ut över barnen.

Erbjudit mig att hitta en lämplig bostad i vår kommun och flytta till den, men det kan ta några månader. Alternativt att jag stannar och tar över bostaden och barnen får bo kvar i sin nuvarande bostad.
    Men ingen av de alternativen vill hon gå med på, hon ska bestämt flytta 5 mil bort till en annan kommun och ha barnen folkbokförda där, endast pga att det passar hennes jobb schema bäst.

Mycket märkligt.

Familjerätten imorrn.
  • enmamma

Jobbar du bara dagtid och när dagis är öppet?

Isåfall håll dig positiv på mötet, lyft fram att du finns för familjens bästa, samma dagis och stad.

Påtala att ni båda har rätt att jobba deltid och att mamman kanske måste anpassa sina arbetstider för barnens skull.

• Chiliost
    enmamma skrev 2017-03-13 15:03:14 följande:

Jobbar du bara dagtid och när dagis är öppet?

Isåfall håll dig positiv på mötet, lyft fram att du finns för familjens bästa, samma dagis och stad.

Påtala att ni båda har rätt att jobba deltid och att mamman kanske måste anpassa sina arbetstider för barnens skull.

Jobbar endast dagtid på fasta tider och när dagis har öppet.
    Kan både hämta och lämna varje dag.

Tycker också att det känns som att mamman bör se över sina arbetstider med sin chef, men som sagt i tråden har jag erbjudit mig att ta barnen alla dagar hon ej kan för att behålla sitt schema, men det var inget populärt förslag.

Hon vill ha varannan vecka, då känns det som att det faller på hon att ordna ett nytt schema, alternativt byta jobb.

Tack för svar.
  • Anonym (smurfen)

Motsäg dig detta bestämt.. barnen ska gå kvar på deras dagis dom är nu ...hon försöker att få barnen till sig 100% jag känner igen detta mönster. Är själv nu i en vårdnadstvist som heter duga...hon kommer blåsa dig....nu när du börjar i famrätten mm tänk på en sak brusa inte upp över något

Hon får helt enkelt byta jobb om det inte funkar ....

Svar på tråden Akut hjälp separation (barn)