• Hannah_

Min mamma är så stel vad gäller mens

Jag är 17 år och har en god relation med min mamma. Vi kan snacka om allt men av nån anledning verkar mens vara något som är otroligt känsligt för hennes del. Vi båda var hela 16 år när vi fick det, men enda anledningen till att jag vet att hon fick det då var att det kom upp i samband med ett läkarbesök. Jag har haft mens i kanske ett halvår, och har inte riktigt brytt mig om att jag inte kunnat prata om det med henne; jag o min bästis gör det istället. Dessutom är det inte så chockerande när man ät i min ålder som om man skulle få det om man var typ tio. Men för några dagar sedan råkade det komma blod på mina lakan o då mamma är den som oftast tvättar hemma så hade hon sett det, vilket jag förstod då hon försökte hinta om det men vågade inte riktigt prata ut. Igår skulle hon åka och handla och frågade om jag ville ha nåt, jag frågade lite snällt om chips och hon sa okej. Men sedan frågade hon ett par gånger om jag inte ville ha nåt annat också. När hon kommit hem hade hon ställt två paket bindor i det badrum jag brukar använda. (det har bara blivit så att hon brukar använda det andra badrummet som vi har) Det var alltså uppenbart att de var till mig! Jättesnällt av henne tänker jag, men fattar inte varför hon inte kan säga nåt om det på riktigt. Problemet ligger dock inte bara hos henne, jag har ju uppenbarligen inte sagt nåt heller. Har dock, som sagt, inte kännt nåt behov av det förrän typ nu. Men hon kanske känner samma? Det hela känns bara konstigt och jag skulle behöva lite tips på vad jag kan göra.

• Svar på tråden Min mamma är så stel vad gäller mens
  • Birgitta02

Om hon frågar nästa gång så säg vad det är du behöver. Har du läckt på lakanen, säg till henne att "det är lite blod på lakanen"... osv osv. Då kanske hon förstår att det är ok att prata om det. Ni kanske missförstår varandra och ni båda tror att det är lite pinsamt för den andra.

Så börja prata du, så kanske mamma hänger på :)

• Carambolan

Många tycker tyvärr att det är sjukt pinsamt att prata om. Bryt isen bara och säg "tack för bindorna - när jag behöver fler skriver jag upp det på inköpslistan".

• BahHumbug

Det kan även vara så att det var så hon växte upp.
    Man får gå bak en eller två generationer för att se hur man pratade. Din mamma och din mormor kanske inte pratade om mens och det gör att din mamma inte vet hur hon ska bryta isen.

• Anonym (Tess)

Jag fick mens när jag var 12,5

Min mamma berättade inte ett skit och undervisningen i skolan var verkligen bristfällig

Jag hade rejäla flytningar i typ 6 månader innan men vågade inte säga nåt, fick inga egna pengar förutom typ 20kr på lördagar så kunde inte köpa bindor/tamponger själv, försökte använda mammas jättestora klumpiga bindor men de funkade inte för min lilla kropp, handtvättade mina trosor i smyg eller slängde dom, var så jävla pinsamt och hemskt..

När jag sen fick en rejäääl mens och vågade berätta så fick jag en kram och hon sa att de fanns bindor i skåpet.. thats it

Blödde så mycket, hade så ont och bindorna satt så dåligt att jag ofta var "sjuk" från skolan när jag hade mens, en gång fick jag de oväntat i skolan och blödde ner en hel stol på lektionen.. lyckades på något sätt städa upp och ta mig hem utan att någon märkte.. fyfan

Min mamma undvek att prata om mens, preventivmedel och sex när jag var 12-15år, när jag verkligen hade behövt prata om de! Men hade inga problem när jag var 12år att berätta om när hennes egen pappa begick sexuellt övergrepp på henne som barn eller berätta när jag var 15år att hennes nya kille hade stor kuk eller att hon skulle tvinga mig att behålla om jag blev våldtagen och gravid..

Om din mamma är för feg (hon är säkert jättebra på många andra sätt men just här är hon feg) så får du ta steget

Du är ju stor och kan formulera dig (annat än för mig som 12åring) så typ ha en myskväll och sitt vid köksbordet och drick the eller prata i soffan och bara berätta och säg de du vill, ifall du själv köper skydd eller om du skriver upp på köplista eller om hon vill att du förhandbehandlar ev. Blodfläckar om de händer eller vad som, öppna upp för att hon också kan öppna sig, ibland får barn leda ^^

Och lär dig inför dina eventuella framtida barn, hur du vill lära och förhålla dig till dom, de är jobbiga ämnen men de behöver inte vara SÅ jobbigt och vissa saker kan vara bra att veta, som mensstart som kan gå i arv och eventuella problem kopplat till de

Svar på tråden Min mamma är så stel vad gäller mens