• CGG

Hur får man sin bebis att bli intresserad av mat?

Har en dotter på drygt 8 månader som inte alls är matintresserad. När vi äter får jag skynda mig att få i henne maten innan hon tappar intresset och vill göra något annat. När jag försöker få henne att prova något nytt så tycker hon det är så äckligt att hon spyr. Har provat att lägga fram småbitar framför henne så hon kan plocka själv, men hon är så skeptisk till detta så det når inte ens munnen. 

På en dag äter hon ca 2 dl gröt, 1 banan och en halv burk barnmat (alltid samma smak). Samt att jag (express) ammar henne ca 3 gånger på ett dygn. Inte mycket mat men hon är en väldigt pigg bebis och tidig i sin utveckling. 

Detta med maten tar mycket energi från mig då jag oroar mig (kanske onödigt) mycket... Så. Hur får man sin bebis att tycka om mat? Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Hur får man sin bebis att bli intresserad av mat?
  • Sunshine81

Har ställt ungefär samma fråga här innan som de har svarat på.

Min lilla är lite mer än 7 månader och jag får inte i henne någon mat alls. Vägrar allt och spottar ut allt direkt. Bitar sitter hon och leker med men sålänge hon vet det är något ätbart stoppar hon inte in det i munnen utan bara leker I handen med det. Så jag helammar endast fortarande. I början kräkte hon av allt jag provade. Jobbigt. Vill få maten att funka nu så man får in lite mat rutiner och kan mata normalt när man är ute på ställen . Inte behöva gå undan för att amma eftersom hon störs av alla ljud och är intresserad av allt runtomkring så släpper och bökar hela tiden . Så vill ha lugnt när hon äter .

Lycka till med din lilla

• Ellie

Ett av mina barn vägrade äta och ville göra massa annat istället... förutom ifall man satte på något spännande på ipad/dator. Vi tittade på massor av trevliga animerade barnvisor, hopphatten, film med Nasse, Benny gris, Fia och djuren mm.
    Kanske inte helt enligt regelboken, men åt gjorde hon i alla fall.

• CGG

Tack för era svar. Då är vi inte ensamma i denna sits i alla fall! Vi har också provat med att sätta på en liten film under tiden hon äter. Kan ibland underlätta.

Tänker att vi får köra på med den maten hon ändå avcepterar och kanske fortsätta med att lägga annan plockmat framför henne. En dag kanske hon är mogen för att smaka på något.

• LisenB
    CGG skrev 2017-03-05 21:31:42 följande:

Har en dotter på drygt 8 månader som inte alls är matintresserad. När vi äter får jag skynda mig att få i henne maten innan hon tappar intresset och vill göra något annat. När jag försöker få henne att prova något nytt så tycker hon det är så äckligt att hon spyr. Har provat att lägga fram småbitar framför henne så hon kan plocka själv, men hon är så skeptisk till detta så det når inte ens munnen. 

På en dag äter hon ca 2 dl gröt, 1 banan och en halv burk barnmat (alltid samma smak). Samt att jag (express) ammar henne ca 3 gånger på ett dygn. Inte mycket mat men hon är en väldigt pigg bebis och tidig i sin utveckling. 

Detta med maten tar mycket energi från mig då jag oroar mig (kanske onödigt) mycket... Så. Hur får man sin bebis att tycka om mat? Alla tips mottages tacksamt! 

Det här med att de "spyr". Det ingår i när de ska lära sig olika konsistenser. De har känsliga kräkreflexer och man behöver fortsätta att försöka så de vänjer sig. Fråga BVC om det om ni är oroliga.
  • Anonym (Wl)

"Food before one is just for fun" sägs det :)

Bröstmjölk /ersättning är fullgod mat under hela första året. Det kan sen vara en del av intaget fram till två års ålder (och längre). Rekommenderas till å med av who.

Barnet blir i intressad av sig själv, låt barnet sitta med vid bordet bara. Ge dem bitar av er mat att pilla med. Det går inget om de inte sväljer delarna, det är spännande bara att utforska! Låt lusten styra!

Båda mina är väldigt matglada barn och så har vi gjort. Aldrig distrahera för att få i dem mat. Låt dem styra själva.

Svar på tråden Hur får man sin bebis att bli intresserad av mat?