• Spegelbilden

Någon som har barn med mjölkproteinallergi?

Hej, 

Har börjat fundera på om mitt barn är mjölkproteinallergisk. Är dock lite förvirrad då det verkar som att hon inte reagerar mot all mjölkprotein. Jag har börjat skriva matdagbok för att försöka reda ut vad som fungerar och vad som inte gör det, men hittills tycker jag det verkar som att det fungerar rätt bra med t.ex grädde i uppvärmd mat, men inte alls med kall mjölk/creme fraich osv. 

Hon har ett tag nu haft ont i magen på nätterna och haft svårt att komma till ro. Hon vaknar och skriker och ligger och ålar sig, antagligen för att hon har ont för hon brukar kunna somna om när hon släppt sig. Sen fick hon mjölk till sin gröt för ett par veckor sen för första gången och hennes mage klarade inte av det. 6 diarreblöjor på ett dygn och hon skrek helt hysteriskt typ halva natten och det gick inte att trösta henne. Sen fick hon ost för någon vecka sen och då blev hon röd runt munnen och upp mot kinden. Även youghurt verkar hon få ont av, men inte lika mycket som mjölken. Hon äter även välling 

Så nu undrar jag om det kan vara mjölkproteinallergi fast att hon verkar klara mjölkprotein som kokats. Någon som har någon erfarenhet?

• Svar på tråden Någon som har barn med mjölkproteinallergi?
  • Monkii

Men sluta genast ge mjölk. Tillagning bryter (delvis) ner mjölkprotein så ja det är möjligt att man kan äta vissa mjölkprodukter men inte färsk mjölk..

• hon mot strömmen

Ta bort alla mjölkprodukter helt och hållet även skummjölk mjölkpulver i ca 1 månad. Kroppen behöver tid på sig för att rensa ur kroppen och börja läka eftet all mölk. Min son hade dagliga diarrer flera gånger om dan innan jag fick hjälp av en barnläkare. Efter ca 2år utan alla mjölkprodukter helt och hållet började hans mage stabilisera sig och bli normal. Nu flera år senare har han inga problem med sin mage.

• Spegelbilden

Nu har vi kört MP fritt i tre dagar och hon har inte haft diarre sen dess. Hon har inte heller vaknat och skrikit på natten av ont i magen, samt att hennes torra hy har blivit nästan helt bra. Känns väldigt bra detta. Har dock läst att vissa förskolor vägrar ge specialkost om man inte har intyg för det och blir då orolig eftersom hon börjar på förskola om ett par månader. Pricktest verkar ju inte alltid ge utslag och tänk då om vi inte får ett intyg och hon tvingas äta mjölk på förskolan. Hur har det varit för er med det?

• 2Deville
    Spegelbilden skrev 2017-03-06 13:22:03 följande:

Nu har vi kört MP fritt i tre dagar och hon har inte haft diarre sen dess. Hon har inte heller vaknat och skrikit på natten av ont i magen, samt att hennes torra hy har blivit nästan helt bra. Känns väldigt bra detta. Har dock läst att vissa förskolor vägrar ge specialkost om man inte har intyg för det och blir då orolig eftersom hon börjar på förskola om ett par månader. Pricktest verkar ju inte alltid ge utslag och tänk då om vi inte får ett intyg och hon tvingas äta mjölk på förskolan. Hur har det varit för er med det?

Så kul att höra att ditt barn mår bättre redan efter så kort tid:)
    När det gäller intyg så tror jag absolut inte detta är något problem att få hos en barnläkare. Behöver inte ge utslag på ett pricktest för att de ska lämna ett intyg. Läkarna går väldigt mycket på uteslutningsmetoden och föräldrarnas historia.
    Vår son började förskolan och vi informerade att det fanns allergi. Dom ville ha intyg och det tog några veckor. Han fick självklart sin specialkost under den tiden på förskolan.
    Lycka till!
  • Spegelbilden
    2Deville skrev 2017-03-06 15:13:04 följande:
    Så kul att höra att ditt barn mår bättre redan efter så kort tid:)
    När det gäller intyg så tror jag absolut inte detta är något problem att få hos en barnläkare. Behöver inte ge utslag på ett pricktest för att de ska lämna ett intyg. Läkarna går väldigt mycket på uteslutningsmetoden och föräldrarnas historia.
    Vår son började förskolan och vi informerade att det fanns allergi. Dom ville ha intyg och det tog några veckor. Han fick självklart sin specialkost under den tiden på förskolan.
    Lycka till!
    Ja, jag blev väldigt glatt överraskad då jag hade förväntat mig att det skulle ta några veckor innan man märkte skillnad. Vem vet, om några veckor kanske hon sover hela nätterna ;)

Jag hoppas du har rätt ang förskolan och intyg. Jag har gått med i en facebookgrupp för barn med MPallergi och redan nu har jag märkt att det är många som inte blir tagna på allvar och då har det i vissa fall varit värre symptom än vad vår dotter haft, så som blod i avföringen. Om de inte de blir tagna på allvar, kommer de då lyssna på mig?! Jag känner mig nästa nervös för BVCbesöket och försöker tänka hur jag ska "lägga upp ett case" för att bli tagen på allvar. Sjukt att det ska vara så egentligen..
  • Schack73

Det finns vissa kryddor som innehåller mjölkproteinpulver vet jag. Eller fanns iaf för några år sedan. Marängbottnar vet jag också.

• 2Deville

Jag struntade som sagt i BVC då de viftade bort det hela.
    Jag bokade tid på barn-ungdomsmedecinsmottsgning. Där var det inga problem alls. (Kungshöjd Göteborg)
    Men stå på dig. Varför ska man utsätta ett barn för något som hon/han helt uppenbart mår dåligt av. Det hade jag frågat om läkaren nekat intyg eller liknande. Eller byta läkare/sjukhus till någon tar ärendet på allvar!
    Kämpa på!

• Lillebbe

Känner så igen din beskrivning vi problemet, upplever samma problem min 7 månaders bebis.

Undrar hur det har gått för er? Fortsatt förbättring?

Vi är inne på dag tre med mp.fri-kost men ännu inget tecken på förbättring. Nätterna är dem stora boven här så inväntar och hoppas pä "mirakel".

• halfbaked
    Lillebbe skrev 2017-03-14 21:32:37 följande:

Känner så igen din beskrivning vi problemet, upplever samma problem min 7 månaders bebis.

Undrar hur det har gått för er? Fortsatt förbättring?

Vi är inne på dag tre med mp.fri-kost men ännu inget tecken på förbättring. Nätterna är dem stora boven här så inväntar och hoppas pä "mirakel".

Vi har en 7 månaders som är så svårsövd. Sover lite bättre nu än för en månad sedan när hon somnat men hon är så lättväckt och har svårt att komma ner i varv (kan vara vaken 8 h i sträck och vara skrikig om man inte har tillgång till vagn på dagtid, kan bara sova i vagn). Tar 30 min - 1 h att söva i sängen på kvällen. Hon är mp-allergisk (gjort pricktest) men hon har varit mjölkfri i 2 mån och tycker inte sömnen blivit såå mycket bättre :-/ Kan det vara soja? Ägg?

Hoppas det blir bättre för er!
  • Emo123

Mjölkproteinet blir "snällare" i uppvärmd form. Kan vara därför som ditt barn klarar av uppvärmd mjölk men inte kall mjölk/creme fraiche.

• Emo123

Se även upp med vissa buljonger som kan innehålla kasein eller kaseinat. Det är också mjölkprotein.

• Emo123

Jag rekommenderar EnaGos mjölkfria gröt och välling. De innehåller inte sojaprotein som ex. Sempers gröt gör.

Svar på tråden Någon som har barn med mjölkproteinallergi?