• Orka

Vad kännetecknar en bra förskola?

Vårt barn är snart två år och går på förskolan sedan ett halvår och trivs bra som det verkar.

Idag träffade jag ett par som hade bytt bort vår förskola. De var väldigt missnöjda och hade avbrutit mitt i inskolningen för att söka plats på annan förskola. Väntetiden är flera månader, så de måste verkligen vara angelägna om att byta. Deras upplevelse av förskolan var att gruppen var oharmonisk, stökig och att youtube var på halva dagen. 

Jag har själv reagerat på att de använder dator och surfplatta på småbarnsavdelningen. Jag tycker inte heller om det, men har trott att det ser ut så på alla förskolor idag. Det var min man som skötte större delen av inskolningen så jag var bara med några timmar en dag. Då kändes det lugnt . Och vi hämtar vårt barn sist av alla på dagen och då är det så klart också lugnt.

Jag tänkte be om att få vara med mitt barn en dag på förskolan för att skapa mig en egen bild. Har ni några tips på vad som kännetecknar en bra förskola med bra personal och stämning. Å andra sidan, viilka varningssignaler som jag ska leta efter?

• Svar på tråden Vad kännetecknar en bra förskola?
  • Fru Ve

Stabil personalgrupp med personal som tycker om jobbet är verkligen prio ett tycker jag! Inte alltför många barn i gruppen också viktigt.

• Fru Ve

Fråga om detta hur de använder surfplattan på fsk. Att låta Youtube stå på känns spontant märkligt om det inte är speciellt pedagogiska klipp som de ser. Tycker barn sitter mycket ändå framför skärmar så det är ju bra om det inte förekommer så mycket på fsk utan man gör annat.

• Monkii

Jag har aldrig sett en surfplatta eller tv på en förskola, det låter förskräckligt

• Fru Ve
    Monkii skrev 2017-03-01 13:30:53 följande:

Jag har aldrig sett en surfplatta eller tv på en förskola, det låter förskräckligt

Min 5-årings fsk har surfplattor med pedagogiska appar som används ibland. Tycker det är ok om det inte är dagligen de tas fram. Tror det är mest då det är få barn på fsk (tex barn som hämtas sent) som de får sitta lite och spela. Det är väl inte sämre än att spela bokstavsspel i trä tänker jag.
  • Tilja

Hade ni samma avdelning? För det kan se väldigt olika ut från avdelning till avdelning även på samma förskola.

På förskolan där jag jobbar vet jag att pedagogerna på en avdelning i princip låter barnen använda ipad fritt nästan hela dagen när de är inomhus och utan att kolla så noga vad de tittar på, medan på min avdelning är vi väldigt restriktiva och spelar i princip bara musik på ipaden (utan att barnen får titta på skärmen). På min avdelning ser barnen på skärm i genomsnitt kanske ca 5-10 minuter i månaden, och då har vi en pedagogisk tanke med vad de tittar på och vi är med dem.

• Orka

Ja det var samma avdelning. Jag skulle också föredra att de använder skärmarna sparsmakat. Jag ska fråga dem om det. Personalomsättning verkar låg så det är ett gott tecken!

• Konstanze

Den pedagogiska miljön är viktig. Hur ser den ut? Är den tilltalande, tillgänglig, tillåtande? Hur är pedagogerna? Hur bemöter de barnen?

Svar på tråden Vad kännetecknar en bra förskola?