Vad kännetecknar en bra förskola?
Vårt barn är snart två år och går på förskolan sedan ett halvår och trivs bra som det verkar.
Idag träffade jag ett par som hade bytt bort vår förskola. De var väldigt missnöjda och hade avbrutit mitt i inskolningen för att söka plats på annan förskola. Väntetiden är flera månader, så de måste verkligen vara angelägna om att byta. Deras upplevelse av förskolan var att gruppen var oharmonisk, stökig och att youtube var på halva dagen.
Jag har själv reagerat på att de använder dator och surfplatta på småbarnsavdelningen. Jag tycker inte heller om det, men har trott att det ser ut så på alla förskolor idag. Det var min man som skötte större delen av inskolningen så jag var bara med några timmar en dag. Då kändes det lugnt . Och vi hämtar vårt barn sist av alla på dagen och då är det så klart också lugnt.
Jag tänkte be om att få vara med mitt barn en dag på förskolan för att skapa mig en egen bild. Har ni några tips på vad som kännetecknar en bra förskola med bra personal och stämning. Å andra sidan, viilka varningssignaler som jag ska leta efter?