• Vampiremamii

Vilka besök hos bm?

Asså blir tokig på detta!

Va på mvc idag fick ha en vikarie. Jättetrevlig men kändes inte som att jag blev tagen på allvar. Så står hon o säger du är i v 25 jag bara nej går in i v 27 imorgon. Hon bara ja då skriver jag det.

Sen när jag skulle få en ny tid fick jag det om 4 veckor då är jag i v 30 när nästa besök egentligen ska vara i v 28 tror jag. Skitskumt. Fått ändrat den tiden jag har när jag va i v 25 tre ggr.. Vet att det är en liten sak men då jag går runt o tänker jättemycket på förlossningen behöver jah verkligen prata med min bm men hon är aldrig där. Till min fråga, när har ni haft era besök?

Jag är gravid med mitt 3e barn.

Det togs heller ingen vikt eller hjärnvärde idag vilket jag oxå tyckte va konstigt. Sen så skulle hon mäta magen o då tryckte hon lite på blygdbenet (vilket man gör) hon märkte jag hade ont o jag sa att jag har ont i hela nedre regionen. Då sa hon ja du får ta upp det med **** när hon kommer tillbaka. Jag bara ja hopp.. o jag som gått o väntat på detta besöket känner mej så ledsen för att jag inte rock ut något av det.. :'(

Va ska jag göra? Behöver bara lite tips:(

• Svar på tråden Vilka besök hos bm?
  • Carambolan

Jag tycker inte det låter som glesa besök. Jag har haft mina besök i vecka 10 (inskrivning), 25, 29, 33, 36 och 39. Rul i 20 på en annan mottagning.

• Jacqueline

Låter inte som glesa besök ,kollar inte heller järnvärdet varje gång och vikten var typ vid inskrivning och nu senaste besöken (fr v30 typ).

• Sunny1995

Jag minns inte exakt, men tror att jag hade i vecka 8,12, rul 20, 24, 30 extra ul, 32, 35, 37, 39 och en när jag skulle vart i vecka 42, men fick tack och lov bebisen i vecka 40 :)

• Anotherone

Jag var precis hos barnmorskan igår och då bokade vi in besök för resten av våren så jag har exakt koll nu

7+1 inskrivning
    8+2 inskrivning #2 pga bytte barnmorska
    20+0 vikt, blodtryck, hb, hjärtljud, blodsocker
    25+0 vikt, blodtryck,  hb, hjärtljud, blodsocker, sf-mått och valde sjukhus
    29+0 vikt, blodtryck, hjärtljud, sf-mått
    31+0 vikt, blodtryck, hb, hjärtljud, sf-mått (detta var igår)
    33+0
    35+1
    36+2
    38+1

Så min barnmorska kollar inte hb varje gång, förmodligen för att jag hade väldigt bra järnvärde sist. Och inte blodsocker heller men jag har gjort glukosbelastning precis (pga stor bebis förra gången) och har inga problem med det enligt vad som framkom då. Sen är det rätt tätt mellan besöken mot slutet men det var för att hon skulle bort en vecka så då tog vi två tider ganska nära varandra.
    Utöver ovanstående så har jag gjort ett tidigt UL för att kolla så att bebisen växte på rätt ställe, KUB och vanliga RUL. Och så har jag ett tillväxt-UL inplanerat.

Jag tycker också att du ska boka en ny träff med din vanliga BM så snart hon är tillbaka, så att du får svar på alla frågor du har!

• Carambolan
    Anotherone skrev 2017-03-01 16:24:39 följande:

Jag var precis hos barnmorskan igår och då bokade vi in besök för resten av våren så jag har exakt koll nu

7+1 inskrivning

8+2 inskrivning #2 pga bytte barnmorska

20+0 vikt, blodtryck, hb, hjärtljud, blodsocker

25+0 vikt, blodtryck,  hb, hjärtljud, blodsocker, sf-mått och valde sjukhus

29+0 vikt, blodtryck, hjärtljud, sf-mått

31+0 vikt, blodtryck, hb, hjärtljud, sf-mått (detta var igår)

33+0

35+1

36+2

38+1

Så min barnmorska kollar inte hb varje gång, förmodligen för att jag hade väldigt bra järnvärde sist. Och inte blodsocker heller men jag har gjort glukosbelastning precis (pga stor bebis förra gången) och har inga problem med det enligt vad som framkom då. Sen är det rätt tätt mellan besöken mot slutet men det var för att hon skulle bort en vecka så då tog vi två tider ganska nära varandra.

Utöver ovanstående så har jag gjort ett tidigt UL för att kolla så att bebisen växte på rätt ställe, KUB och vanliga RUL. Och så har jag ett tillväxt-UL inplanerat.

Jag tycker också att du ska boka en ny träff med din vanliga BM så snart hon är tillbaka, så att du får svar på alla frågor du har!

Oj vad många! Är det ditt första barn? Det brukar vara glesare kontroller med andra om första graviditeten var frisk.
  • MartingaleFootprints

Ring och be om en extra tid med din ordinarie?

Jag har gått på kontroller 1 gång per vecka sen v 15 så hur ofta du behöver gå ska vara individuellt. Fast jag är rätt trött på att gå dit nu, haha. Känner du inte att dina tider räcker tycker jag du borde ta upp det.

• Lia4

Är du i v 25+6 idag säger bm att du är i v 25 medan du tycker att du går in i v 27 imorgon. Inom vården säger man att du imorgon är i v 26+0. Alltså v 26. Så är det lilla missförståndet utrett ;).

För övrigt.. Boka ny tid till din ordinarie bm och var tydlig med att du behöver prata och att du har funderingar kring förlossningen.

Nej, låter inte alls som för långt mellan besöken. Och järnvärde tas inte varje besök.

• Guapa

Jag upplever det som att man har betydligt glesare mellan gångerna som omföderska.. Första besöket v 10, nästa v 26, v 31..

De kollade bara min vikt på inskrivningen, inte de senaste gångerna. Hb har jag krävt att de kollar för jag har så låga värden och ofta ont i huvudet. Blodsockret har de inte kollat sen inskrivningen men gissar att det blir mer under slutet av graviditeten. Blodtryck och magmått har de kollat vid varje besök..

• Anotherone
    Carambolan skrev 2017-03-01 18:35:52 följande:
    Oj vad många! Är det ditt första barn? Det brukar vara glesare kontroller med andra om första graviditeten var frisk.
    Hej!
    Nej det är mitt andra. Jag trodde också att det var färre besök som omföderska men verkar inte så. Inte här i alla fall.
  • Vampiremamii
    MartingaleFootprints skrev 2017-03-01 22:12:11 följande:

Ring och be om en extra tid med din ordinarie?

Jag har gått på kontroller 1 gång per vecka sen v 15 så hur ofta du behöver gå ska vara individuellt. Fast jag är rätt trött på att gå dit nu, haha. Känner du inte att dina tider räcker tycker jag du borde ta upp det.

Oj det va ofta hehe. Nä känner ju inte det sen blir man bara bortviftad när man säger att man har oro då mitt andra barn gick oerhört fort. Vattnet gick i bilen 2 mil innan BB.. jag ringde till en annan mottagning o bad att få oömma dit o det fick jag fick en tid om 2 veckor ist :)
  • Vampiremamii
    Lia4 skrev 2017-03-01 22:22:34 följande:

Är du i v 25+6 idag säger bm att du är i v 25 medan du tycker att du går in i v 27 imorgon. Inom vården säger man att du imorgon är i v 26+0. Alltså v 26. Så är det lilla missförståndet utrett ;).

För övrigt.. Boka ny tid till din ordinarie bm och var tydlig med att du behöver prata och att du har funderingar kring förlossningen.

Nej, låter inte alls som för långt mellan besöken. Och järnvärde tas inte varje besök.

Jag ringde till en annan mottagning o dom sa att det va konstigt att jag fått tid en månad framöver o att dom inte lyssnat på mej. V 25 va jag i för 2 veckor sedan så stämmer inte då jag hade fått tid som blev ändrat 3 eller 4 ggr.. Så fick en ny tid på en annan mottagning när jag går in i v 29:)
Svar på tråden Vilka besök hos bm?