• Anonym (styvmorsa)

Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen

Jag och min sambo har två barn tillsammans som vi sparar 300kr va till varje månad i mitt namn och samma konto. 
    Sambon har även två barn sedan tidigare och sambon sparar till dom, jag sparar alltså inget till dom. 
    Nu är det så att jag är föräldraledig och tar ut så få dagar som möjligt. Har heller inget jobb att gå tillbaka till sen. 
    Bonusbarnen som är i tonåren har dyra fritidsintressen som kostar oss mer än 10.000kr/ termin och senaste två åren har det blivit så att sambon har tagit deras del av sparandet till deras aktiviteter. Dom kommer alltså inte några pengar av oss/ min sambo när dom fyller 18 år eller 20 år som deras yngre syskon kommer att få. 

Är detta orättvist mot bonusbarnen? det är pengar som dom inte vet existerar dom vet alltså inte om att vi sparar till dom yngre barnen. Tror ni sånt kommer att komma fram?

• Svar på tråden Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen
  • sextiotalist
    Anonym (kf) skrev 2017-02-27 12:21:36 följande:

Känns ju helt fel att ta ifrån "sparandet" till aktiviteterna. Tycker man ska skilja på dessa två och kan man inte betala aktiviteterna utan att behöva ta ifrån sparandet så har man helt enkelt inte råd. 

När jag läste en annan tråd om sparande till barn, så var det väldigt många som just sparade för att barnet skulle t.ex få cykel, aktiviteter och språkresor t.ex.

Jag är av en helt annan åsikt, det barnet behöver nu går före sparande.
  • Anonym (kf)
    sextiotalist skrev 2017-02-27 12:27:32 följande:
    När jag läste en annan tråd om sparande till barn, så var det väldigt många som just sparade för att barnet skulle t.ex få cykel, aktiviteter och språkresor t.ex.

Jag är av en helt annan åsikt, det barnet behöver nu går före sparande.
    Alla har vi olika åsikter. Jag sparar till mina barn iaf inför när de flyttar hemifrån. Tar inte ifrån sparandet för att köpa nya cyklar, aktiviteter mm. 
  • Anonym (Luren)

Om bonusbarnen får aktiviteter betalda för 20.00kr per år kan jag inte förstå hur de kan vara förfördelade om de gemensamma får 300kr/månad? Hur räknar man då? Det är ju tvärtom de gemensamma som får lite.

Spontant tycker jag detta är ett icke-problem trots allt. Ers gemensamma barn blir större och dyrare. Och absolut rättvisa kommer inte uppstå då det är flera år mellan barnen plus att de har olika mammor och styvförldrar.

• Anonym (H)

Vi sparar till dom gemensamma men inte till bonus. Om sambon vill ta tag i att börja spara till sitt första barn är det fritt fram ( vi har gemensam ekonomi) men gör han inte det på eget initiativ så är det faktiskt inte mitt problem. Bonus har en egen mamma och pappa som får fixa sånt, jag lägger inte ner energi på att fundera på om det är rättvist eller inte. Det var jag som sa till sambon att jag vill att det sparas en slant i månaden till gemensamma och han sa inte ett Knyst om sparande till bonus då.

Så mitt svar är att det ska inte du behöva tänka på, det är pappans ansvar att hålla reda på "rättvisa" och "orättvisa". Vill du ha ett sparande till dina barn ska du självklart ha det utan att behöva tänka på sånt :)

• Bullimor
    Anonym (styvmorsa) skrev 2017-02-26 21:33:45 följande:
    Inget jag har pratat med mina föräldrar om,, 
    vet bara inte hur man ska göra de bra
    Men snälla, hur kom du ens på tanken?
  • Anonym (styvmorsa)
    Anonym (kf) skrev 2017-02-27 12:21:36 följande:

Känns ju helt fel att ta ifrån "sparandet" till aktiviteterna. Tycker man ska skilja på dessa två och kan man inte betala aktiviteterna utan att behöva ta ifrån sparandet så har man helt enkelt inte råd. 

Hur menar du? Vi har frövrgt inget och säga till om angående aktiviteterna. Det är barnen och deras mamma som kommit överens om vad o hur mycket deras aktiviteter ska ta upp deras tid och vi måste sen vara med och dela på utgifterna.

Ska vi då skit i att spara till alla barnen så det inte blir orättvist?
  • Anonym (Luren)
    Anonym (kf) skrev 2017-02-27 12:42:46 följande:
    Alla har vi olika åsikter. Jag sparar till mina barn iaf inför när de flyttar hemifrån. Tar inte ifrån sparandet för att köpa nya cyklar, aktiviteter mm. 
    Mitt barn ville göra en seriös satsning på sin idrott i tonåren och det kostar mycket  pengar. Det blev mindre pengar på  sparkontot kan jag säga, men vi hade valt likadant 10 gånger av 10, det säger barnet också, fast numera är denne ung vuxen. Den satsningen gav mer erfarnhet och värde än några 100' mer på ett sparkonto. Det har ledde till studier och idrottande på andra kontinenter, en massa kontakter och har kryddat CV't på ett sätt som vi inte hade kunnat förutspå.

Man gör och får tycka som man vill :). Men det är skillnad på aktiviteter och aktiviteter. 
  • ventilera mera
    Anonym (styvmorsa) skrev 2017-02-28 11:12:29 följande:
    Hur menar du? Vi har frövrgt inget och säga till om angående aktiviteterna. Det är barnen och deras mamma som kommit överens om vad o hur mycket deras aktiviteter ska ta upp deras tid och vi måste sen vara med och dela på utgifterna.

Ska vi då skit i att spara till alla barnen så det inte blir orättvist?
    Det ska ni definitivt inte göra. 

Men ni kanske behöver ha en dialog (om det går, tro mig, jag förstår om det inte går då jag gått igenom en lååång period med ett ex som inte kunde kommunicera) med både barnen och deras mamma.

Min äldste son kör gocart, något han och hans pappa kommit på tillsammans. Antagligen vill också hans lillebror börja med det direkt då han når tillåten ålder. MEN i det fallet så känner jag och min sambo att vi inte har möjlighet att lägga ut de summor detta kostar då det ju skulle påverka familjens möjlighet till att t ex semestra tillsammans osv. 
    Som tur är så ser barnens pappa det så att eftersom det är han som dragit igång det och det är han som har motorintresset så är det också han som finansierar det. 

I ert fall kan man ju tycka att mamman borde kunna diskutera saker med er innan hon bestämmer med barnen.
  • Anonym (styvmorsa)
    ventilera mera skrev 2017-02-28 14:11:18 följande:

Men ni kanske behöver ha en dialog (om det går, tro mig, jag förstår om det inte går då jag gått igenom en lååång period med ett ex som inte kunde kommunicera) med både barnen och deras mamma.

Min äldste son kör gocart, något han och hans pappa kommit på tillsammans. Antagligen vill också hans lillebror börja med det direkt då han når tillåten ålder. MEN i det fallet så känner jag och min sambo att vi inte har möjlighet att lägga ut de summor detta kostar då det ju skulle påverka familjens möjlighet till att t ex semestra tillsammans osv. 
    Som tur är så ser barnens pappa det så att eftersom det är han som dragit igång det och det är han som har motorintresset så är det också han som finansierar det. 

I ert fall kan man ju tycka att mamman borde kunna diskutera saker med er innan hon bestämmer med barnen.
    Håller helt med om att mamman till bonusarna måste prata med min sambo och inte bestämmer med barnen över hans huvud men det funkar tyvärr inte så då sambon lyssnar på henne och sätter mig och våra gemensamma i skiten rent ut. 

Men jag tycker absolut inte att mina barn ska bli utan sparande... ska även bonusbarnens mamma kunna påverka mitt liv även där? Det är över min döda kropp.
  • Anonym (styvmorsa)
    ventilera mera skrev 2017-02-28 14:11:18 följande:

Kul liv man lever.. biomamman bestämmer över min sambons huvud och han är en stor mes som gör allt hon säger och pga det så ska mina barn bli utan sparande.
    Hur mycket ska man behöva ta egentligen känner jag..

Om mamman och hennes nya sparar till bonusarna så glider dom ännu mer fram på en räkmacka..
  • Ess
    Anonym (styvmorsa) skrev 2017-02-28 17:11:12 följande:

Kul liv man lever.. biomamman bestämmer över min sambons huvud och han är en stor mes som gör allt hon säger och pga det så ska mina barn bli utan sparande.

Om mamman och hennes nya sparar till bonusarna så glider dom ännu mer fram på en räkmacka..

Dina barn ska inte alls bli utan sparande. Fortsätt som innan och spara pengar till dem, sen är det ju upp till din man om han kan spara även till de äldre eller inte, bry dig inte om dem för de har ju två föräldrar.

Du kan ju även öka sparandet lite till dina barn om du har lust till det.
  • WWL

Det låter som om han är fast i henne fortfarande, precis som min sambo..

Sätt ner foten rejält, ha separerad ekonomi.

Så kan han lägga dom pengar han vill på alla sina barn bäst han vill..

Betalar mamman nånting av aktiviteterna?

Är aktiviteterna nånting som barnen och mamman kommit överens om? El var din sambo med på tåget?

Menar bara att självklart betalar man för sina barn, men inte på bekostnad av sin familj och sätter övriga i en dålig sits..

Vill barnen ha dessa aktiviteter får han ta pengar från deras sparande. Det är ju ändå deras pengar. Sen att dom inte får en större summa sen när dom fyller 18-20, får dom ta..

Tycker inte att du ska sluta spara till era gemensamma barn. Varför ska dom "lida" för att bonusarnas sparande går till deras aktiviteter som dom själva valt?

Att dina föräldrar ska börja spara till bonusarna kan du slå bort med en gång! Det är inte deras sak att göra, bonusarna har egna mor&far föräldrar som kan spara till dom.. Sen om dom vill ge en liten slant är helt upp till dom och dig.

• Anonym (Luren)

Jag har bonusbarn (lite äldre) och vi har ett visst mått av delad ekonomi just därför. Jag sparar till vårt gemensamma barn med pengar som kommer från min inkomst. Bonusarna har en egen mamma som kan spara till dem. Pappan fördelar det han betalar för barnan jämnt. Likaså har jag varit väldigt noga med att göra arv till mig som enskild egendom. Vill jag att dessa pengar ska blandas upp i det gemensamma så gör vi det, inga problem. Men skulle det värsta hända att någon avlider har jag främst försörjningplikt mot mitt barn.

• Anonym (S)
    Anonym (styvmorsa) skrev 2017-02-28 17:11:12 följande:

Det är ändå den biologiska pappan (din sambo) och bonus barnens mamma som ska lägga pengar på sina barn. Det är frivilligt om mammans nya vill lägga pengar. Men det är fortfarande din sambo som ska hjälpa bonus barnens mamma. Din sambo får lägga undan pengar till era barn och sina barn sen innan. Bonus barnens mamma får lägga undan pengar också åt sina barn precis som pappan. Sen är det frivilligt vad mammans nya vill lägga på sina bonus barn. 

Skapa ett konto som bara era barn kan komma åt när de blir myndiga. Då kan ingen röra de pengarna. Skaffa separerad ekonomi. Men att bonus barnen har dyra aktiviteter är upp till pappan själv och bonus barnens mamma.
  • Anonym (Biobonus)

Det är ju inte omöjligt att era gemensamma barn kommer att börja med dyra aktiviteter när de är större, som kommer att göra anspråk på deras sparpengar...

Det är omöjligt att vara helt rättvis, ska man tex kompensera det barn vara ränteläge varit sämre under sparandet? Om ett barn väljer att inte följa med till Spanien ska han få de pengarna på kontot?

• ventilera mera
    Anonym (styvmorsa) skrev 2017-02-28 17:08:46 följande:
    Håller helt med om att mamman till bonusarna måste prata med min sambo och inte bestämmer med barnen över hans huvud men det funkar tyvärr inte så då sambon lyssnar på henne och sätter mig och våra gemensamma i skiten rent ut. 

Men jag tycker absolut inte att mina barn ska bli utan sparande... ska även bonusbarnens mamma kunna påverka mitt liv även där? Det är över min döda kropp.
    Det ska de absolut inte. Du har faktiskt inget som helst ansvar för att dina bonusbarn ska ha ett sparande. Du har ansvar för dina barn och du har delat ansvar för att er ekonomi ska funka. That´s it. 

Okej om du skulle vara högavlönad och kvittera ut en fet lön varje månad. Eller om dina föräldrar är miljonärer och vill ge dina bonusar pengar samtidigt som de ger sina egna barnbarn. Absolut, man väljer ju själv. Mina svärföräldrar behandlar alla barn i familjen lika när det tex kommer till julklappar och presenter, mina barn får samma som deras biologiska barnbarn MEN de väljer att göra så och jag är jäkligt tacksam för det då mina föräldrar bort långt bort och deras fasrmor och farfar både är rätt gamla och har över 20 barnbarn. Men som sagt, det är ju deras eget val.

I ditt fall säger jag bara, fortsätt spara till dina barn och råd din sambo att prata med barnen. Han behöver inte nämna om det kanske HAR funnits sparande som använts till deras aktiviteter, men han kan ge dem valet att få ett sparande från och med nu eller fortsätta med dyra aktiviteter. 

Men nej, du har rätt. Din sambos ex ska INTE påverka huruvida du sparar till dina barn. Och du ska inte ta över ansvaret för hennes barn, de har två föräldrar som ska sköta det. 
  • mammalovis

Nu verkar det skilja en del i ålder, men jag tänker om barnen får liknande summa från er familj vid likvärdig ålder så blir det ju inte orättvist. Så säg att det sparades 300 kr per månad från 0-7 år. Sedan kanske ni lägger 10 000 kr per termin för barnen från 8-18 år. Vilka belopp som är rimliga vet ju bara ni. Sedan hoppas jag verkligen inte att respektive bonusbarns aktiviteter kostar 20 000 kr per termin för då undrar jag vad sjuttan de sysslar med, för jag förutsätter att biomamman betar lika mycket för barnens aktiviteter ...

Med tanke på er mer begränsande ekonomi (kanske bara just nu) hade jag krävt att sambon hade begränsat sitt bidrag till barnens aktiviteter utifrån vad som fungerar för er ekonomi. Det blir ju totalt fel om ni ska leva på gröt och nudlar för att biomamman bestämmer över din mans barns aktiviteter ... Sätt ner foten där är mitt råd.

Min dotters pappa sparar 100 kr i månaden. Min tanke är att egentligen spara 100 kr till henne och 200 kr till våra gemensamma barn, så det blir relativt likvärdigt. Sedan styr ju rätt satsning på rätt fonder så mycket av hur utdelningen blir i praktiken. Jag vet dessutom att min dotters farmor sparar till henne, så hon kommer få betydligt bättre förutsättningar än hennes halvsyskon här. Å andra sidan har mina barn en mer närvarande släkt än min dotter har ...

• såkalladbonusmamma

Det är ingen rättighet att som barn få ett sparande. Vill ni att det ska vara så lika som möjligt från er sida tycker jag ni ska spara motsvarande summa som hans barn sedan tidigare får, till de gemensamma barnen utifrån förutsättningarna som är nu. Ni kan inte garantera att ni har samma ekonomiska standard när de gemensamma är i samma ålder som hans barn sedan tidigare är nu. Det är inte orättvist för de då vuxna barnen (om man skött uppfostran någorlunda bra) att deras yngre halvsyskon får marginella skillnader i levnadsstandard. Livet förändras, det är så det är. 

Sedan kan man ju hoppas att barnens mamma bidrar på samma sätt till barnens dyra aktiviteter. För ni hade väl gemensam ekonomi? Där kan man annars snacka orättvist, att du pröjsar så mycket för deras ungars liv att du inte har råd att spara till dina egna ;)

• Anonym (förstår)

Har lite samma "problem" jag spar en del åt våra gemensamma barn varje månad (från deras barnbidrag) har även övertalat min sambo att göra lika för hans tidigare barn . men för att han inte vill att bonusbarnens mamma ska ta ut pengar från deras konto spar han i hans eget namn. men kruxet är att han är inte så ekonomisk som jag är( vi delar lika på fasta utgifter så en del av pengarna har han andvänt till andra saker. så det kommer att diffa en hel del vad varje barn som han är pappa till får. trots att jag inte är biologisk förälder till de äldre barnen känns det orättvisst mot allihopa:/

• Anonym (bibo)

Vi sparar från barnbidraget till våra gemensamma. Bonusbarnen har också något sparande som deras mamma och pappa (min man) startade. Så alla får något men jag vet inte vem av dessa 4 som kommer få mest.

Äldsta fick iaf en ganska rejäl summa när hon fyllde 20. Om våra kommer upp i lika mycket vet jag inte. Ett av kontona är en fond (som mina föräldrar startade) så det beror ju hur dom blir i slutet.

Jag har aldrig lagt mig i bonusbarnens sparande utan det här varit upp till min man och mamman. Jag såg till att vi började spara till våra så fort ekonomin tillät efter föräldraledighet bl.a. Tänker att vi ska höja sparandet sen efter hand det går också.

Svar på tråden Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen