• pyret79

Barnomsorg ADHD barn

Hej!

Vi ska starta en utredning för våran som vi tror har ADHD eller någon annan diagnos!

Jag undrar hur Ni med diagnos barn gör med barnomsorg vid lovdagarna från skolan! Våran son är 10 år och han har slutat på fritids samt alla hans klasskompisar!Våran son får utbrott och han ger sig på våran 12-åring så jag vågar inte låta de vara hemma själva tillsammans. Jag brukar kunna utläsa när utbrotten kommer ske, någon dag har jag stannat hemma och tagit vab för sjukt barn och ibland har jag tagit semester. Dock räcker inte mina och min sambos semesterdagar till alla skollov hur vi än pusslar!! Hur gör Ni? Jag antar att jag inte ta vab hur som helst för detta judt ny, men sedan kanske man kan få intyg för detta eller? Har bara mormor och morfar i livet som ställer upp ofta men de bor några mil härifrån!

• Svar på tråden Barnomsorg ADHD barn
  • Anonym (F)

Och han kan inte få förlängd barnomsorg enligt LSS?

• Höstaster

I vår kommun kan man ha fritids endast som lovtillsyn, kan han inte ha det? På mina barns skola är det ganska många 10-12-åringar som går på fritids. Jag hade inte velat att min 10-åring var hemma själv heldagar även om han inte har diagnos

• Lucius Vorenus

Kanske tråkigt för sonen att alla klasskamrater slutat på fritids men ni har ju de facto behov av barnomsorg och jag tycker att ni ska söka plats igen.

• Holma

Hur har du lyckats få vab för att han inte kan vara ensam ?

• Fru Ve

Ja kan barnen inte vara ensamma så måste han ju ha fritids oavsett om kompisarna är där eller inte. Vab kan du inte ta om han inte är sjuk, och semestern går ju åt på en gång åt er annars. Det är ju om du kan få typ tjänstledighet utan lön på barnens lov. Men det blir ju stort bortfall av inkomsten.

• Anonym (Elisabeth)

Är det så att fritids inte erbjuds i hans ålder? Begär dispans i så fall.

Sök vårdbidrag - har man barn med funktionsnedsättning som har stora extra behov kan man få pengar för att gå ned i tid/ ta rjänstledigt vis behov. Detta söks hos kommunen. Vet dock inte om arbetsgicaren är skyldig att ge dig ledigt men det kanske går att diakutera.

(jag reagerar på ditt sätt att formulera dig - helt ot jag vet. Men det låter på dig som normen vore att barn med funktionsnedaättning får aggressiva okontrollerbara utbrott. Jag har själv ett barn med NPF som inte alls har såna provblm. Vet att detta är ot men tycker det är synd när det beskrivs så då en felaktig bild av funkrionsnedsättningen sprids).

• sandy80

Hej börja ge er son omega3 hög dos varje dag morepa /eller eyeq

Många studier visar att de hjälper mot adhd eller utåtagerande barn. Tar ca 3-6 månader
    Även synbiotika / probiotika kan hjälpa mindre studie gjord i Finland och en stor studie pågår just nu på Karolinska

Även glutenfri kost verkar hjälpa många barn med diagnos

• Holma
    sandy80 skrev 2017-03-06 09:49:10 följande:

Hej börja ge er son omega3 hög dos varje dag morepa /eller eyeq

Många studier visar att de hjälper mot adhd eller utåtagerande barn. Tar ca 3-6 månader
    Även synbiotika / probiotika kan hjälpa mindre studie gjord i Finland och en stor studie pågår just nu på Karolinska

Även glutenfri kost verkar hjälpa många barn med diagnos

Kolhydratsfri kost har jättebra effekt oxå
Svar på tråden Barnomsorg ADHD barn