• Gosekosan

Postafen och missbildningar?

Jag antar att det är lite känsligt att fråga men jag åt postafen mot mitt illamående under graviditeten och vår son föddes med funktionshinder, närmre bestämt en missbildning i hjärnan. Jag vet att en sjuksköterska som min mamma känner sa att jag absolut inte fick ta postafen men t o m banrmorskan tyckte det var ok. Jag bara funderar på om någon av er andra med funktionshindrade barn åt postafen under graviditeten och om ni funderat över en ev koppling? Min sons läkare har aldrig brytt sig om det utan menar att det beror på en spontan mutation el vad de nu kallar det.
    Jag försöker nu bli gravid igen men gissa om jag tänker spy denna gången! Jag törs aldrig mer ta postafen.

• Svar på tråden Postafen och missbildningar?
  • namn

Jag har aldrig hört talas om den kopplingen mellan postafen och missbildningar.

Ett tips om du skulle må illa under nästa graviditet är att köpa graviditets-armband på apoteket. Man sätter dem runt handlederna och de trycker på akupressur-punkter som minskar illamående. Detta är testat i studier.

• johanna21

jag åt postafen från v 5 fram till v 13 tror ja nästan varje dag... inget "fel" på min dotter..va jag har hört kan man äta de när man e gravid....

• HumDis

Postafen är ett helt ofarligt läkemedel när man är gravid och kan inte ge missbildningar. Det har använts i många år vid graviditetsillamående och hade det varit en orsak till missbildningar hos foster så skulle man ha vetat om det.

• jagälskarallaminabarn

Jag och flera jag känner tog Postafén under graviditeten. Ingen av oss har handikappade barn eller ens hört att det kan ge det. Enligt min bm, gyn och fass är det helt ok att ta när man är gravid.

• h04

Jag åt oxå postafen i början av grav. å min flick är 100 % helt frisk. Både läkare å apotekspersonal sa till mig att det inte var några risker

• Nisen

Jag har hört att man kan få missbildningar som att födas utan armar/ben... om mamman har tagit postafen. Men min läkare sa att det inte var någon fara, men jag trodde honom inte och lät bli tabletterna.

• annbom

Jag har ätit postafen vid två av mina graviditer och ingen av dem har något funktionshinder.

Sluta att plåga dig med att du har orsakat din sons funktionshinder, jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men det är inte ditt fel. Läkaren har rätt i att det blivit en mutation som du inte kunnat göra något åt. Lycka till i bebisverkstan!

• Saltlakrits

Har googlat och tittat på FASS info och på sjukvårdsrådgivningens... Där står det att det inte har några ogynnsamma effekter på fostret.. Men de ska inte användas under amning utan läkares rek.

Jag hade oxå för mig att man inte skulle äta dem men det kanske var andra tabletter mot illamående?

• annbom

Jag kanske ska tillägga att det är 16 år sedan som jag åt postafen för första gången och redan då var de testade och hade använts i några år. Om det hade visat sig att de kunde ge missbildningar så hade de tagit bort de rekomendationerna för länge sedan. Postafen orsakar inga missbildningar.

• lcln

jag åt allt som möjligen går att få utskrivet mot illamående under graviditeten.....på några av dessa läkemedel stod det att "fostret kan påverkas" tog upp det med barnmorskan, men hon sa bara att det var mycket värre om jag inte fick behålla någon mat.......sonen är frisk i alla fall......

• Fragglerock

Jag käkade postafen som smågodis och vår son är helt normal så vitt jag kan se

• lillvilda

tror inte prostafen är farligt alls, däremot fick min mormor neurosedyn mot sitt illamående när hon var gravid, trots att larmet redan gått om dess biverkningar. I dag tackar mormor gudarna att hon var så rädd för att ta piller när hon var gravid. min mamma föddes med alla armar å ben för att mormor var så misstänksam. idag några generationer senare så står jag å spyr, varken mamma eller mormor är vidare pigg på att jag ska ta piller mot det, men blir det värre så kommer jag nog göra det ändå. Jag förstår min mammas misstänksamhet det höll ju p åatt kosa dem dyrt. Däremot tycker jag inteatt du ska oroa dig för prostafen det har används så länge så det borde ha dokumnterats dess effekter väl.

• Ullet14

JAg åt Postafen m mitt barn som har funktionshinder. Jag vet att min vän veterinären säger att dom inte skriver ut Postafen till dräktiga tikar pga risken för fosterskador. Om det är ngn risk för människor vet jag inte, det är väl möjligt tror jag personligen men dom säger att det ska vara riskfritt....

• MumOfThree
    Ullet14 skrev 2006-03-14 21:29:55 följande:
    JAg åt Postafen m mitt barn som har funktionshinder. Jag vet att min vän veterinären säger att dom inte skriver ut Postafen till dräktiga tikar pga risken för fosterskador. Om det är ngn risk för människor vet jag inte, det är väl möjligt tror jag personligen men dom säger att det ska vara riskfritt....
    Har ätit det under en av två grav och pojken föddes fullt frisk ialf=)
    Har aldrig hört nått om postafen men där emot om det andra bm skriver ut?
    Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • annfe

Läste lite här och var i tråden. Jag kan inte tänka mig att sjukvården idag gör om Neurosedyn-skandalen. Läs på Dysmeliföreningens sida. Inga idag kända läkemedel förutom Neurosedyn har visats orsaka dysmeli (avsaknad av arm/ben, helt eller delvis). Dysmeli är enligt mig och min vän med ett barn med skadan "ren och skär otur". Extremt ovanligt dessutom och inget att oroa sig för.

• Mooomin

Jag blev rekommenderad postafen. Födde ett helt friskt barn.

Svar på tråden Postafen och missbildningar?