• alltidrättförvirrad

Välja en hundras

Letar efter en hundras, renrasig eller blandras, och behöver hjälp. Vet vad jag vill ha i en hund, men har inte hittat en ras som passar. Kriterierna är följande:

- kan bo i en lägenhet

- kan bo med katter

- är relativt tyst, inte för högljudd

- inte för stort aktiveringsbehov

- medel till stor storlek

- social och trevlig i de flesta situationer

- inget dreglande

- frisk ras med relativt lång livslängd

- kan hantera att vara hemma själv

Är inte intresserad av små raser >~15kg. Föredrar inte boxer-liknande eller spaniel-raser. Bor i Småland, har inga barn, är redo att visa hunden vem som bestämmer. Är nog svårt att hitta en ras som passar in på alla önskemål, men en någorlunda passande ras borde finnas. Hjälp mig hitta denna hund snälla ????. Tack på förhand.

• Svar på tråden Välja en hundras
  • Anonym (mhm)
    alltidrättförvirrad skrev 2017-02-22 20:07:12 följande:
    Du kan ha din åsikt och jag min. Hoppas att du ändå förstår vad jag menar med detta.
    Det är ingen åsiktsfråga men okej. 
  • alltidrättförvirrad
    herreminåsna skrev 2017-02-22 20:38:30 följande:

Redo att visa vem som bestämmer . HAHAHAHAHAHAHAHA LOL nej snälla skaffa ingen hund du vet inte vad du gör och hunden kommer aldrig respktera en osäker flokcledare som ska visa vem som bestämmer =P skaffa en hamster

Visa vem som bestämmer = få hunden att respektera dig, vara en klar flockledare. Förlåt, men det låter som samma sak för mig. Jag ber om ursäkt om du inte förstår mitt ordval.

Dessutom tycker jag att du ska använda din tid till något annat än att försöka förminska andra på denna sajten med hånande kommentarer. Det är varken speciellt kul eller trevligt.
  • alltidrättförvirrad
    herreminåsna skrev 2017-02-22 21:00:23 följande:

Problemet är att du verkar lite små hysterisk ,du ska liksom visa hund jäveln vem som bestämmer,jag har 2 styckna Akita Inu dom väger över 60 kilo vadera och skulle aldrig respktera en som försöker visa vem som bestämer då har du ett STORT problem på halsen eller kanske ska säga 2 stora problem

Hysteri och ett hypat sinne kommer aldrig ge dig en alfa ledar roll detta är a och o med hundar

Okej, jag använde fel ordval. Är verkligen inte en hysterisk person. Förlåt så mycket för att du inte uppskattar detta ordval. Jag ber djupt om ursäkt.
  • Anonym (Chow)

Har bara läst trådstarten, men skulle en chow chow passa? Tänk på att alla valpar mer eller mindre kräver mycket i början av deras liv med uppfostran o sånt

• alltidrättförvirrad
    herreminåsna skrev 2017-02-22 21:20:37 följande:

Låt ledarskapet komma nartuligt bara så löser det sig och be inte om ursäkt du behöver inte det, jag reagerar så starkt som jag gör för mina 2 akitas är omhändertagna hundar som skulle avlivas för att en okunnig idiot skaffade dom och den ena bet ett barn ganska illa

Idag efter flera år I min ägo med daglig motion och stabilt ledarskap, är dom helt underbara hundar som aldrig skulle få för sig att attackera ett barn eller nån annan om nån ur deras flock blir attackerarde

Du kanske vet vad du gör endå, kanske en Akita Shiba mindre släkting till akita Inu skulle passa dig, dom är otroligt intelligenta hundar som är lite mer som Katter, våran är verkligen självständig och ibland märks han knappts ens av =P 

Tack så mycket. Jag håller med dig om att det ska ligga mycket tanke bakom att köpa hund. Jag ska titta mer på akita Shiba :)
  • fjanten
    linani skrev 2017-02-22 20:41:54 följande:

Vilka egenskaper hos sheltie och collie är det du inte uppskattar?

På din beskrivning tänker jag att du ska rikta in dig mest på hundar åt sällskapshållet. Skulle en vanlig golden retriever kännas fel?

Annars tänkte jag storpudel eller cocker spaniel, men det är ju två raser som kräver pälsvård.

Lagotto Romagnolo är en himla trevlig ras tycker jag. Godmodig mot alla, och perfekt om du vill spåra/söka lite på helger.

Whippet?

Många större och lugna raser kan ju också passa in, men de får oftare problem med ex höfter och lever generellt kortare.

Lagottos är ju dock brukshundar som kräver både mycket fysisk och mental aktivitet, skulle inte rekommendera rasen om det inte var till en person som faktiskt är sugen på exempelvis spårning eller agility.
  • Dexter dot com
    linani skrev 2017-02-22 20:41:54 följande:

Vilka egenskaper hos sheltie och collie är det du inte uppskattar?

På din beskrivning tänker jag att du ska rikta in dig mest på hundar åt sällskapshållet. Skulle en vanlig golden retriever kännas fel?

Annars tänkte jag storpudel eller cocker spaniel, men det är ju två raser som kräver pälsvård.

Lagotto Romagnolo är en himla trevlig ras tycker jag. Godmodig mot alla, och perfekt om du vill spåra/söka lite på helger.

Whippet?

Många större och lugna raser kan ju också passa in, men de får oftare problem med ex höfter och lever generellt kortare.

Måste bara sticka in här med en protest om att lagotton skulle vara nöjd med lite aktivering på helgerna. Visst finns det enstaka individer som är rätt okomplicerade men dom flesta kräver mycket av sin ägare i form av mental aktivering för att vara balanserade och harmoniska. Många är även väldigt lättstressade och nervösa vilket kräver en kunnig ägare att hantera och kunna jobba med. Mina lagottos var arbetsnarkomaner och flippade ur helt om dom inte fick jobba med huvudet ordentligt och uppepå det var dom rätt skarpa med stor vaktinstinkt så det var ingen lätt ras att ha med sig i sociala sammanhang. Finns betydligt trevligare, friskare och lättare raser med samma arbetslust om man vill ha en hund att jobba med.
  • Inte en promenad

Du skriver en till ett par promenader per dag. Finns ingen hundras alls som mår bra av en promenad per dag. Eller ens skulle klara det. Räkna på 3 minst. Vad tänker du för mental aktivering?Och tänk på att skaffa du valp så blir det extremt mycket mer än så. Du borde skaffa en äldre hund som har en grundlagd personlighet så att du vet vad du får. Skaffa helst sällskapsras, inte jakt.

• Anonym (mhm)
    Inte en promenad skrev 2017-02-23 11:05:38 följande:

Du skriver en till ett par promenader per dag. Finns ingen hundras alls som mår bra av en promenad per dag. Eller ens skulle klara det. Räkna på 3 minst. Vad tänker du för mental aktivering?Och tänk på att skaffa du valp så blir det extremt mycket mer än så. Du borde skaffa en äldre hund som har en grundlagd personlighet så att du vet vad du får. Skaffa helst sällskapsras, inte jakt.

Hen kanske menar en eller två ordentliga promenader och resten kortare rastningar. Det kan absolut fungera för en del hundar (de är ju individer de också). Jag hade en hund som inte gillade vanliga koppelpromenader på trottoaren alls, så en gång om dagen cyklade vi ut till skogen och tog en skogspromenad på 1.5-2h. Resten av gångerna vi gick ut var det mest för att rasta och nosa runt lite i bostadsområdet. Fungerade utmärkt. 
  • micromat

Alltså de flesta raserna kan bo i lägenhet med katt, vara trevliga, sociala och inte vara skälliga. Det är både en individ och ras-fråga + att uppfostran gör en hel del.

Vore jag du skulle jag sikta in mig på rasgrupp 9 dvs sällskapshundar. Läs på om de olika raserna och var noggrann. Prata med uppfödare, träffa föräldradjuren för att se hur dom är.

Skulle du sikta in dig på blandraser tänk på att hunden kan se ut som en ras men vara som en helt annan ras mentalt, hunden behöver inte alls bli som kompisens hund med samma mix eller som mamman/pappan. Rasegenskaperna kan även krocka med varandra.

Tänk även på att exempelvis så är Tibetansk spaniel och chihuahua "varningshundar/larmhundar" så dom är och ska vara skälliga då de har blivit avlade med de egenskaperna under många många år och generationer. Så kolla noga vad rasen har använts till. Man kan få en sån hund som inte är så skällig av sig men då är den inte heller så rastypisk.

• Alessia

Retrieverraserna kräver mycket motion och mycket aktivering liksom spanielraserna welsh, springer och även cocker.
    Jag tycker att den ras du vuxit upp med - eurasier - passar väldigt bra in på dina krav. Även storpudel, en fantastiskt trevlig, social hund. Dock gillar jag inte inte alls ditt uttalande om att dominera hunden. En hund fostras genom SAMARBETE mellan hunden och ägaren.

• LFF

Lägenhet kan 99% av alla hundar bo i.

Bo med katt handlar om vana och träning.

Tyst/högljudd: många gåner en träningssak om hur ljudliga hundar är inne (tex skäller när det ringer på dörren) även om små larmhundar har en större benägenhet för skall än större hundar.

Inte för stort aktiveringsbehov: Menar du att det är en långpromenad om dagen och sen korta kisspromenader eller hur menar du? Och sen behöver du ju fundera på vad för typ av övrig aktivering som du är intresserad av. Och vad menar du med hjärngympa flera gånger i veckan? Trixträning eller små spår?

Social och trevlig i de flesta situationer: Ska det vara en hund som älskar allt och alla eller en hund som är ok med att det existerar folk men inte har något intresse av dem i övrigt?

Inget dreglande: Nä, det är slipper man med de allra flesta hundar. 

Kan hantera att vara hemma själv: Träningssak.

Men, det jag rent spontant känner är väl:

Retriver (labbe eller golden då), pinscher, någon form av vinthund. Om du haft eurasier tidigare så kan du ju även kolla på övriga spetsar, alla är ju inte skälliga.

• No Logo

En portugisisk vattenhund kanske?

Den gillar visserligen att arbeta och vill aktiveras mentalt, men funkar också bra som sällskapshund. Plus att den är allergivänlig och hårar minimalt. Räknas som en frisk ras numer då man med DNA-teknik fått bukt på tidigare defekter. Trevlig storlek, dregelfri, generellt sett vänligt inställd till människor och andra djur. Dessutom söt!

www.skk.se/sv/hundraser/portugisisk-vattenhund/

• Anonym (kisse)

Håll dig till kissarna låter klokast. 

• monkees
    alltidrättförvirrad skrev 2017-02-22 18:45:08 följande:

Letar efter en hundras, renrasig eller blandras, och behöver hjälp. Vet vad jag vill ha i en hund, men har inte hittat en ras som passar. Kriterierna är följande:

- kan bo i en lägenhet

- kan bo med katter

- är relativt tyst, inte för högljudd

- inte för stort aktiveringsbehov

- medel till stor storlek

- social och trevlig i de flesta situationer

- inget dreglande

- frisk ras med relativt lång livslängd

- kan hantera att vara hemma själv

Är inte intresserad av små raser >~15kg. Föredrar inte boxer-liknande eller spaniel-raser. Bor i Småland, har inga barn, är redo att visa hunden vem som bestämmer. Är nog svårt att hitta en ras som passar in på alla önskemål, men en någorlunda passande ras borde finnas. Hjälp mig hitta denna hund snälla ????. Tack på förhand.

Så din tänkta hund ska kunna "bo med katter"! Du har alltså katter redan? Mitt råd till dig är SKAFFA INTE EN HUND!! Du har en önskelista för denna vovve som absolut ingen hund kan uppfylla om den inte är UPPSTOPPAD! och det är väl inte en sådan du tänkt dig? Katt är det perfekta husdjuret så nöj dig med dem.
  • Lord Hans

Det var en krävande lista, vad du ska ha är en sån här:

• monkees
    Anonym (kisse) skrev 2017-02-24 12:51:58 följande:

Håll dig till kissarna låter klokast. 

PRECIS!
  • Anonym (Matte till två)

Jag ser att du är 19 år. 19 år!!!! Då vet man inte mycket om hur livet gestaltar sig de närmaste 7-8 åren. Du vet inte mycket om ditt framtida liv i nuläget, det kan jag lugnt påstå efter många, många kontakter med killar och tjejer i just din ålder. Vänta med hund tills ditt liv stabiliserats annars är risken överhängande stor att din eventuella hund hamnar i omplaceringssvängen.

Svar på tråden Välja en hundras