Dygnsrytm för en 4 månaders. HJÄLP :(
Min son är snart 5 månader och om man jämför med koliktiden de första tre månaderna då varje natt var skrikig så är detta en dans på rosor men...
Jag har lite funderingar till hur dygnsrytmen ska se ut för en liten. Jag har läst och läst och vet att man inte ska jämföra. Normalt somnar han vid 18-19 och vaknar vid 7.30. Detta är ganska många timmar kan jag tycka? Men sömnen är ofta inte så bra, han brukar vakna med magont vid 3.30 och mer eller mindre ligga och böka/vakna/somna om vartannat tills 7.30. Detta tär mycket både på min och hans sömn och ofta brukar det resultera i grinighet på mornarna.
Men det jag undrar över är hur barn i denna ålder ska sova på dagarna? Han är väldigt ojämn men ibland är han vaken från 07.30 till läggdags och då har han kanske slumrat max 30-40 minuter under dagen. Jag vet att vissa barn kräver mer sömn än andra under dagarna, men jag upplever att han drabbas negativt av att typ aldrig sova på dagen. Jag tror att mycket beror på hans magont som fortfarande inte är helt bra. Men jag undrar hur era 4-5månaders dygnsrytm ser ut? Och har ni lyckats "manipulera" rytmen på något vis? Kanske väcka tidigare på mornarna? Jag vet inte vad jag ska göra.