• varmlanning

Dygnsrytm för en 4 månaders. HJÄLP :(

Min son är snart 5 månader och om man jämför med koliktiden de första tre månaderna då varje natt var skrikig så är detta en dans på rosor men...

Jag har lite funderingar till hur dygnsrytmen ska se ut för en liten. Jag har läst och läst och vet att man inte ska jämföra. Normalt somnar han vid 18-19 och vaknar vid 7.30. Detta är ganska många timmar kan jag tycka? Men sömnen är ofta inte så bra, han brukar vakna med magont vid 3.30 och mer eller mindre ligga och böka/vakna/somna om vartannat tills 7.30. Detta tär mycket både på min och hans sömn och ofta brukar det resultera i grinighet på mornarna.

Men det jag undrar över är hur barn i denna ålder ska sova på dagarna? Han är väldigt ojämn men ibland är han vaken från 07.30 till läggdags och då har han kanske slumrat max 30-40 minuter under dagen. Jag vet att vissa barn kräver mer sömn än andra under dagarna, men jag upplever att han drabbas negativt av att typ aldrig sova på dagen. Jag tror att mycket beror på hans magont som fortfarande inte är helt bra. Men jag undrar hur era 4-5månaders dygnsrytm ser ut? Och har ni lyckats "manipulera" rytmen på något vis? Kanske väcka tidigare på mornarna? Jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Dygnsrytm för en 4 månaders. HJÄLP :(
  • Athena86

När min dotter var runt 5 månader började jag aktiv att söva henne när jag märkte att hon började bli trött .. Hon var också och är väldigt aktiv, pigg och sov sällan .. men utebliven sömn dagtid ledde till en grinig bebis därav införde jag lite sovrutiner ..

• Gina43

Det låter som om barnet sover hyfsat ändå? Det är ju en rätt lång period 18-3:30 och vidare till 7:30? Han går iaf inte upp kl 4:30-5? Förstår att du hade önskat mer sammanhållande sömn på dagtid, men det kan vara så olika från barn till barn. Vid 4 mån sov min yngste gärna tre stycken kortare pass dagtid. Missades ett "sömntåg" och han inte kom till ro/fick rätt förutsättningar för att vila som han behövde då kunde han hoppa över ett sömnpass. Det gör han fortfarande och då blir det knappt någon dagsvila tyvärr. Och det är enligt min erfarenhet så att god sömn föder mer god sömn..

Båda mina barn har periodvis sovit mycket oroligt på småtimmarna före uppstigning och då inte kopplat till magont utan bara lätt sömn och tätare uppvak, väldigt tätt. Utvecklingsperioder skulle jag tro, när det händer mycket. Vi samsover och det blir en hel del buffa rumpa, stoppa napp eller snutta på bröstet osv. Är han kanske hungrig? Dela upp er så att din man får sova alternativt kanske han kan ta barnet någon tidig morgon så att du får sova?

Jag tror tyvärr inte att det är så mycket att göra åt annat än att vara lyhörd och svara snabbt på signalerna att barnet är trött på dagen. Tids nog blir det mer rutinbetonat och fastare tidpunkter kring dagsvilan.

• Carambolan

Så himla olika det där! Minns inte alls med de äldre men min yngsta har alltid varit en nattuggla med litet sömnbehov. Han sov i den åldern 22-07 ungefär (med 2-4 uppvak för amning, mest i sömnen för oss båda) och så sov han två pass på dagen á 1-1,5 h. Att få honom att sova hemma inne på dagen gick inte, då vaknade han efter 20 minuter. Jag tog långpromenader med vagnen. En efter att ha lämnat de stora på förskola/skola och en innan det var dags att hämta.

Svar på tråden Dygnsrytm för en 4 månaders. HJÄLP :(