• Anonym (Vad gör jag?)

Vi ska ha barn om 1 vecka och han missbrukar

Innan jag träffade min sambo så har han berättat att han haft problem med narkotikaklassade tabletter men då när vi sågs så hade han varit helt ren i 6 mån. Jag har litat på han till 100 och vi har nu varit ett par i över 2 år och väntar vårt första barn som är beräknad om en vecka. I morse vaknade jag tidigt med bara en otroligt stor magkänsla att ngt var fel så jag gjorde det jag trodde att jag aldrig skulle göra, kollade i hans telefon.... hittade att han googlat mkt på av tändning, andra tabletter med samma värkande plus massor med sms som handlade om att han var tvungen att ha tabletter. Även personer som han sagt till mig att han skulle åka å träffa stämde inte utan antagligen har han fixat tabletter den tiden.. jag är så jävla förstörd! Vem fan är jag tillsammans med och vad gör jag nu? Det finns ju ett barn snart, ska jag bara lämna? Hur kan jag få sambon att erkänna? Om han varit tyst i över 2 år lär han ju inte berätta detta frivilligt till mig, han vet exakt vart jag står och vad jag tycker om detta!

• Svar på tråden Vi ska ha barn om 1 vecka och han missbrukar
  • Anonym (Fokus)

Har du någonstans att ta vägen då? Var kan du få stöd i den här situationen, det är ju kritiskt läge för dig med tanke på barnet. Allt fokus måste ligga på förlossningen och barnet nu och framöver. Jag tycker du ska vara ärlig mot din sambo så ni kan ha en riktig dialog och att du får sagt det du vill. En jättesvår sits det här, ett missbruk är inte lätt att tag i och din sambo måste ha både insikt och motivation till förändring för att lyckas. Hur är han mot dig då?

• Anonym (Men)

Om du inte märkt något på 2 år så ser jag inte problemet?

• Anonym (Vad gör jag?)
    Anonym (Fokus) skrev 2017-02-20 06:42:04 följande:

Har du någonstans att ta vägen då? Var kan du få stöd i den här situationen, det är ju kritiskt läge för dig med tanke på barnet. Allt fokus måste ligga på förlossningen och barnet nu och framöver. Jag tycker du ska vara ärlig mot din sambo så ni kan ha en riktig dialog och att du får sagt det du vill. En jättesvår sits det här, ett missbruk är inte lätt att tag i och din sambo måste ha både insikt och motivation till förändring för att lyckas. Hur är han mot dig då?

Det var han som flyttade in till mig så om någon ska flytta så blir det ju han isåfall. Ekonomisk osv klarar jag mig utan honom men känner mig så galet lurad.

Han är jättefin mot mig, världens goaste! Men jag vet att jag tänkt ibland att han uppvisar symtom för AT (som han förklarat med sjukdom) men att jag ändå valt att lita på honom. Jag vill egentligen ta upp detta med honom, men är bara rädd att han kommer med bortförklaringar... jag menar, har han varit tyst i 2 år så kan det ju inte vara enkelt att få han att berätta allt!
  • Anonym (Vad gör jag?)
    Anonym (Men) skrev 2017-02-20 06:42:22 följande:

Om du inte märkt något på 2 år så ser jag inte problemet?

Problemet är att han antagligen alltid varit påverkad! Det betyder ju att jag egentligen inte känner honom alls, jag vet inte om han kommer kunna ta hand om vårt barn, han är ju en pundare..... hur fin han än är så är det ju precis vad han är.
  • Anonym (Fokus)

Du måste konfrontera honom, det finns ingen annan utväg. Ska ni fungera som par och som föräldrar måste han ta fatt i sig själv. Behöver han kanske en utredning tex, varför måste han ta tabletter? Ja, det är inte lätt så här i sista minuten med ett barn som anländer om en vecka. Är han helt normal trots tabletter undrar man ju dels vad det är för tabletter han använder och vad som grundproblematiken?

• Anonym (Men)
    Anonym (Fokus) skrev 2017-02-20 06:56:50 följande:

Du måste konfrontera honom, det finns ingen annan utväg. Ska ni fungera som par och som föräldrar måste han ta fatt i sig själv. Behöver han kanske en utredning tex, varför måste han ta tabletter? Ja, det är inte lätt så här i sista minuten med ett barn som anländer om en vecka. Är han helt normal trots tabletter undrar man ju dels vad det är för tabletter han använder och vad som grundproblematiken?

Undrar också vad det är för tabletter?

Ts kallar honom pundare vilket är amfetamin.

I så fall kanske han har en adhd diagnos och behöver medicinen?!
  • Anonym (Vad gör jag?)

Nej, inte amfetamin utan morfintabletter samt tramadol.

• carpediem86

Om ni varit tillsammans i ett par år och du inte märkt av något så kan det väl inte vara allt för starka droger han tar? Skulle han t.ex. druckit alkohol varje dag så hade du märkt det väldigt tydligt (även om han dolt lukten). Hur som helst så bör du prata med honom om detta. Han lär inte vara nöjd över att du kollat igenom hans privata meddelanden vilket man kan förstå, men nu när du vet om detta kan du inte bara strunta i det. Han kommer nog märka ändå att du agerar annorlunda, så prata med honom så snart som möjligt om detta. 

Fundera i förväg på hur du ska agera om han inte alls tar detta bra. Kanske ni kan bo på separata ställen i några dagar ifall det blir så? Försök att förstå honom först om han vill förklara, så att du inte anklagar det första du gör. För om du både har snokat i hans telefon och sedan anklagar honom så kan det bli riktigt dålig stämning och jag tror inte att ni har så lätt att få till en bra lösning då. 

• Retarderadd

Min fd sambo o pappan till mitt barn går på tramadol. Sa oxå till mig att han slutat men visade sig vara lögn. Anledningen till att han är mysig och gosig är bara tramadolen, min dotters far var exakt / är exakt likadan. På strålande humör, kärleksfull och omtänksam , men utan dom? Nej nej nej , 2 helt olika människor. Har gått på det i ca 2,5 år och klarar inte av att sluta, blir som en demon utan.
    Pma om du vill prata lite mer. Kram

• klyban

TS om du inte märkt någonting, så är risken för att han är en missbrukare inte speciellt trolig.
    Dock låter det som han är beroende, vilket inte är speciellt bra heller om man nu inte har en smärtproblematik.

• Anonym (Vad gör jag?)
    Retarderadd skrev 2017-02-20 14:26:03 följande:

Min fd sambo o pappan till mitt barn går på tramadol. Sa oxå till mig att han slutat men visade sig vara lögn. Anledningen till att han är mysig och gosig är bara tramadolen, min dotters far var exakt / är exakt likadan. På strålande humör, kärleksfull och omtänksam , men utan dom? Nej nej nej , 2 helt olika människor. Har gått på det i ca 2,5 år och klarar inte av att sluta, blir som en demon utan.

Pma om du vill prata lite mer. Kram

Lite det jag är rädd för, att jag bara känner människan som käkar tabletter och vem är han utan? Vem ska jag egentligen ha barn med? Det enda jag vet är att allt har känts bra men att han ljugit från start! Då kan han ju även ljuga om allt annat också... tillit är ett måste i ett förhållande och just nu känner jag ingen tillit alls till honom.
  • Anonym (Vad gör jag?)

Jag har pratat med honom nu. Han erkände snabbt när han fick höra att jag verkligen läst allt!! Att jag gått tillbaka ca 1 år på sms för att verkligen se sanningen. Fick även reda på att jag varit med och hämtat "godis" som han kallat det men att jag satt kvar i bilen och han sa att han bara skulle låna ut lite pengar till en kompis (vilket jag helt och hållet svalde) jag skäms nästan över hur jag inte kunnat se detta innan! Det är så självklart nu i efterhand. Alla historier som inte gått ihop. Vet inte vad som händer nu. Jag känner mig mest tom. Han ska åka hemifrån så jag får tänka klart nu iaf.

• carpediem86

Bra att ni lyckats prata om det nu. Vill han verkligen sluta så finns hjälp att få, jag känner en som fått bra hjälp men det gäller att han verkligen vill sluta och inte bara gör det för din skull (om ni bestämmer er för att fortsätta). Vill du prata med någon och få stöd så verkar en i tråden ha varit i en liknande situation.

Det är svårt att säga hur man ska göra, det är förstås helt upp till er. Men jag skulle säga att ge det hela ett försök. Folk brukar skriva att man ska göra slut vid minsta sak ibland här på FL. Om han nu klarar av att sluta med din hjälp och kanske med hjälp av andra så får du se sen hur allting känns om någon månad. 

• Anonym (V)

Han får väl trappa ut dom, kan inte vara så svårt... det är ju värktabletter.

• Anonym (Vad gör jag?)
    Anonym (V) skrev 2017-02-20 16:21:13 följande:

Han får väl trappa ut dom, kan inte vara så svårt... det är ju värktabletter.

Jo, tydligen är det svårt! Annars hade det inte varit ngt problem..
  • Anonym (Vad gör jag?)
    carpediem86 skrev 2017-02-20 16:07:23 följande:

Bra att ni lyckats prata om det nu. Vill han verkligen sluta så finns hjälp att få, jag känner en som fått bra hjälp men det gäller att han verkligen vill sluta och inte bara gör det för din skull (om ni bestämmer er för att fortsätta). Vill du prata med någon och få stöd så verkar en i tråden ha varit i en liknande situation.

Det är svårt att säga hur man ska göra, det är förstås helt upp till er. Men jag skulle säga att ge det hela ett försök. Folk brukar skriva att man ska göra slut vid minsta sak ibland här på FL. Om han nu klarar av att sluta med din hjälp och kanske med hjälp av andra så får du se sen hur allting känns om någon månad. 

Han säger att han verkligen vill och att han tidigare lovat sig själv att vara ren innan vår son kommit till världen, nu har det ju inte funkat men han visade ett nertrappningsschema som han följt i 4 veckor nu så vi sa att han ska följa klart det men har han inte lyckats sluta när schemat är slut så ska han söka professionell hjälp annars kommer vi inte kunna leva ihop.

Det känns rätt ok att vi har pratat nu han var även tacksam att jag litat på magkänslan och kollat hans mobil, han har tydligen haft det asjobbigt med att bara dölja allt för mig.
  • Anonym (V)

Googla Tramadol withdrawal, lite tips..

Svar på tråden Vi ska ha barn om 1 vecka och han missbrukar