• Hjärtat007

Överaktiv bebis

Min 7v pojke har väldiga problem med att slappna av och sova på dagen. Får jag han att somna så sover han aldrig längre än 30 min i taget. Det är som att hans hjärna går på högvarv och han ska ha koll på läget. Tycker han visar tecken på att vara lite överaktiv. Och allt de leder ju till att han är super övertrött, väldigt arg och ledsen varje kväll. Vilket då leder till att han somnar ännu senare.

Någon som har tips på hur jag ska "lära" han att slappna av på dagen och få flera timmars sömn?

• Svar på tråden Överaktiv bebis
  • Anonym (..)

Barn är så.. Min dotter på 7 månader sov max 15 min i streck de första månaderna. Bara att hålla ut

• Anonym Mamma1

Min dotter är 2.5 mån gammal och tar också bara 'powernaps' under dagtid.. ibland ser och märker man att hon är jättetrött men ändå somnar hon inte.. tycker att så små borde somna när de väl blir trötta :-P

Har märkt att hon sover längst om jag ligger bredvid i sängen eller om hon ligger i famnen, tycker om närhet helt enkelt! Ska jag lägga ifrån mig henne brukar jag vira in henne ganska tight i en mjuk filt samt omfamna med kuddar så hon känner sig trygg.. får känslan av att ligga i famnen typ..

Min dotter är också väldigt aktiv och otroligt med i allt som händer, håller koll och vill titta på allt och alla. Detta gör att hon får svårt och slappna av och släppa allt spännande som händer runt henne. När hon börjar se trött ut försöker jag gå någonstans där det inte finns så mycket att se på, är lugnt och stilla.. då tröttnar hon snabbare och kan komma till ro. Ibland får jag lägga en filt över ögonen eller försiktigt hålla En hand för ögonen på henne..nästa trycka ner ögonlocken, då tvärdäckar hon alltid haha! Man får testa sig fram och hitta sätt som passar:)

Jag uppskattar att hon är mer vaken dagtid då hon i stort sett sover hela nätterna.. vaknat bara för mat och somnar Om igen direkt, underbar bebis!:)

Svar på tråden Överaktiv bebis