Almare skrev 2017-02-19 19:39:09 följande:
Lyssna nu på gamla rutinerade föräldrar som ger dig råd i den här tråden: det går inte att skämma bort barn (allra minst spädbarn) med för mycket närhet.
Det är de trygga barnen som blir självständiga individer när de blir äldre. Och livet blir så enormt mycket lättare för dig om du håller barnet nära, accepterar att det är så det ska vara och släpper ångesten över "hur man ska göra".
Jag var precis som du med mitt första barn och ser med sorg tillbaka på tiden jag ägnade åt att "göra henne självständig". Vilket jäkla slöseri! Nu har jag tre barn och erfarenheten har visat att mina två andra är oändligt mycket tryggare och inte var det nåt problem att få dem att sova i egen säng när det var dags heller. Däremot var småbarnstiden med dem så mycket mer harmonisk då de fick närhet och mat direkt där de låg och jag slapp springa upp till nästa rum för varenda litet pip.
Så ta hand om ditt barn och ge det närhet. Och går det inte att ha barnet i sängen hos dig pga sparkar och störd sömn så ta in spjälsängen och ställ den bredvid din säng så att ni ändå är nära varann.
Det här var tamejfan bland det bästa och klokaste jag någonsin läst på FL. TS, ta till dig detta, det är det enda du behöver läsa.