• Anonym (?)

Kan jag ha ett alkoholproblem?

Jo det är så att när jag tänker efter så kommer jag på att det alltid händer något när jag är ute och dricker även om jag allt som oftast har kul och tycker mig ha vänner som är likadana så är jag nog ändå snäppet värre än dom.

Vi skrattar ofta åt att vi inte minns något av kvällen och hur mycket vi gjort bort oss på olika sätt men här är det fortfarande bara kul, vi är ju trots allt unga även om det inte är en ursäkt så det är inget vi mår dåligt över utan vi väljer ofta att dela på vodkaflaskor och köra drickspel och på något sätt hetsdricka just för vi kan skratta åt våra sjuka kvällar i veckor sedan.

Men jag är nog ensam om att upprepande gånger hamnat i fyllecell, tappat bort saker, gjort illa mig både med mening och utan mening när det verkligen blivit för mycket osv. Dagen efter förstår jag inte att det är mig det handlar om och skäms ibland extremt mycket och får ångest.

Det händer alltid nått när jag går ut så jag börjar ta mig en tankeställare. Ibland kan jag vara orolig redan innan hur kvällen ska bli eller vad jag ska göra/råka ut för. Men fortfarande ser jag mest positiva saker med mina utgångar och längtar redan till nästa utgång vi har planerat då vi har SÅ KUL och jag mår så bra om det inte går över gränsen.

Vad tror ni? Jag är en 21 årig tjej/kvinna. Det är kanske bara en fas och något jag tröttnar på snart? Det går inte ut över min vardag, jobb osv sköter jag galant. Jag går inte ut om jag jobbar dagen efter exempelvis som jag kunde göra när jag var yngre så där har jag ju "mognat".

• Svar på tråden Kan jag ha ett alkoholproblem?
  • Anonym (?)

Nej överdos kan man nog föressten inte kalla det för så allvarligt har det inte varit men något slags försök att skrämmas jag vet inte.

• Anonym (Fia)

Ja, du har alkoholproblem.

När du dricker händer saker som du inte kan kontrollera. När du dricker hamnar du på sjukhus eller fyllecell. När du dricker har du ångest efteråt. Du har stora problem med alkoholen.

Så enkelt är det.

• Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2017-02-19 08:21:59 följande:

Ja, du har alkoholproblem.

När du dricker händer saker som du inte kan kontrollera. När du dricker hamnar du på sjukhus eller fyllecell. När du dricker har du ångest efteråt. Du har stora problem med alkoholen.

Så enkelt är det.

Ja det är väl egentligen ingen fråga om jag har/får problem när jag dricker alkohol för det är väl ganska uppenbart. Det är väl mer om det är en fas för jag fortfarande är ganska ung och umgås i kretsar där alkohol är viktigt eller om det kommer fortsätta upp i åren tills att det är försent. Det tror jag förstås inte, jag tror jag snart växer upp och förändrar mitt levnadssätt eftersom jag börjat ifrågasätta mig själv nu och tänker på det ganska ofta.
  • Anonym (Ja)

Om man är 21 år borde man ha insett att det inte är häftigt och coolt att supa sig aspackad! Så den fasen borde ju ha gått över!

Och till den som skrev att många gör så här när dom är runt 20: vilken värld lever du i där det är vanligt att hamna i fyllecell eller på sjukhus efter en fylla? Eller skada sig själv och försöka ta livet av sig med förresten?

• Anonym (?)
    Anonym (Ja) skrev 2017-02-19 08:45:48 följande:

Om man är 21 år borde man ha insett att det inte är häftigt och coolt att supa sig aspackad! Så den fasen borde ju ha gått över!

Och till den som skrev att många gör så här när dom är runt 20: vilken värld lever du i där det är vanligt att hamna i fyllecell eller på sjukhus efter en fylla? Eller skada sig själv och försöka ta livet av sig med förresten?

Ja jag tycker varken det är häftigt eller coolt att supa mig aspackad. Syftade på att det ofta är en del festande då på helger och så alla event nationerna har i veckorna osv. Jag har tex inte ansvar över någon annan utan bara mig själv för tillfället och är inte i ett förhållande heller längre då man kanske föredrar att vara hemma istället för att drägga runt ute.

Kan tillägga att jag har inte försökt ta livet av mig heller.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (?) skrev 2017-02-19 08:37:02 följande:
    Ja det är väl egentligen ingen fråga om jag har/får problem när jag dricker alkohol för det är väl ganska uppenbart. Det är väl mer om det är en fas för jag fortfarande är ganska ung och umgås i kretsar där alkohol är viktigt eller om det kommer fortsätta upp i åren tills att det är försent. Det tror jag förstås inte, jag tror jag snart växer upp och förändrar mitt levnadssätt eftersom jag börjat ifrågasätta mig själv nu och tänker på det ganska ofta.
    Du kommer inte växa ur problemet. Du kanske hanterar problemet genom att sluta dricka när du blir äldre, men grundproblemet kommer du ha med dig hela livet.

Du klarar inte av att hantera alkohol, du tappar kontrollen när du dricker alkohol. Det är något du har med dig resten av livet.

Hur ser det ut bakåt i din familj/släkt? Finns det någon som antingen alltid dricker "för mycket" eller inte dricker alls (vet med sig att hen kommer göra bort sig om hen dricker alkohol)? Att dina föräldrar inte reagerar tyder på att de vant sig vid att se detta i släkten.
  • Anonym (?)

Ja klara av att hantera problemet menade jag väl då när viljan kommer.

Ja det finns mycket alkolism i min släkt på båda sidor, morbror farfar osv. Min pappa vet jag hade stora problem som yngre men mamma har jag tex aldrig sett full hon nöjer sig med ett glas vin om hon ska dricka.

• Anonym (Fia)
    Anonym (?) skrev 2017-02-19 09:33:07 följande:

Ja klara av att hantera problemet menade jag väl då när viljan kommer.

Ja det finns mycket alkolism i min släkt på båda sidor, morbror farfar osv. Min pappa vet jag hade stora problem som yngre men mamma har jag tex aldrig sett full hon nöjer sig med ett glas vin om hon ska dricka.

Där har du svaret. Du har tyvärr ärvt alkoholproblemet och det kommer inte växa bort.

Ha inga förhoppningar om att kunna dricka på din mammas vis, du kommer inte kunna stoppa efter ett eller två glas. Du (med din ärvda biologi) får välja mellan att dricka dig asberusad eller att inte dricka alls.
  • Anonym (Samma)

Jag var precis som du i den åldern. Jag drack kopiösa mängder varje helg och blev alltid svinfull och fick långa minnesluckor. Jag märkte det inte då att det var bara jag som alltid blev så full. När någon kommenterade att jag varit väldigt full tänkte jag bara "vadå alla var ju fulla" fattade aldrig att jag skämde ut mig. Jag gjorde massa dumma saker som hade sex med massa olika killar, tog glatt emot drinkar ute, åkte själv till fester där jag typ inte kände någon, bråkade, grät o.s.v hade alltid svår ångest efter och kunde ligga i sängen och må dåligt i dagar efter. Jag fattade inte att detta var fel, jag hade en bild hemifrån att man drack alkohol för att bli packad. När jag var i 23års åldern började jag glida ifrån mina vänner, de började göra andra saker på helgerna och jag hade inte längre någon att gå ut med så där slutade det helt enkelt. Då tyckte jag det var tråkigt.

Några år senare insåg jag hur destruktivt jag levt och jag har fortfarande ca 10år senare svår ångest över den tiden. Jag har lärt mig kontrollera alkohol och kan idag dricka 2-3glas vin och sen sluta. Har fortfarande svårt för fest, då blir det ofta för mycket men jag kan oftast bete mig men därför festar jag väldigt väldigt sällan.

Tänk över ditt beteende och sluta så fort du kan, du kommer komma till en punkt då du inser att alla tycker du är jobbig när du blir full....

• Anonym (?)
    Anonym (Samma) skrev 2017-02-19 11:50:11 följande:

Jag var precis som du i den åldern. Jag drack kopiösa mängder varje helg och blev alltid svinfull och fick långa minnesluckor. Jag märkte det inte då att det var bara jag som alltid blev så full. När någon kommenterade att jag varit väldigt full tänkte jag bara "vadå alla var ju fulla" fattade aldrig att jag skämde ut mig. Jag gjorde massa dumma saker som hade sex med massa olika killar, tog glatt emot drinkar ute, åkte själv till fester där jag typ inte kände någon, bråkade, grät o.s.v hade alltid svår ångest efter och kunde ligga i sängen och må dåligt i dagar efter. Jag fattade inte att detta var fel, jag hade en bild hemifrån att man drack alkohol för att bli packad. När jag var i 23års åldern började jag glida ifrån mina vänner, de började göra andra saker på helgerna och jag hade inte längre någon att gå ut med så där slutade det helt enkelt. Då tyckte jag det var tråkigt.

Några år senare insåg jag hur destruktivt jag levt och jag har fortfarande ca 10år senare svår ångest över den tiden. Jag har lärt mig kontrollera alkohol och kan idag dricka 2-3glas vin och sen sluta. Har fortfarande svårt för fest, då blir det ofta för mycket men jag kan oftast bete mig men därför festar jag väldigt väldigt sällan.

Tänk över ditt beteende och sluta så fort du kan, du kommer komma till en punkt då du inser att alla tycker du är jobbig när du blir full....

Ja inte för att vara dum på något sätt men sådana wt fasoner har jag väldigt svårt för och känner jag inte alls igen mig i. Vet precis vilka människor du menar ute på krogarna som har trashiga discokläder, försöker dansa sexigt, söker bekräftelse hos killar och är groggl*der.

Jag håller inte på och tar emot drinkar ifrån folk, åker inte själv till fester där jag inte känner någon och varken bråkar eller gråter bland folk. Vi är ofta stilade ute och jag håller ihop med mina vänner under hela kvällen och vi har otroligt kul tillsammans men ibland kan det gå för långt helt enkelt när man ska hem så polisen plockar upp en eller att man rent av säckar ihop i de värsta fallen för att man blivit alkoholförgiftad. Eller att jag inte alls vet vad jag gör och som något rop på uppmärksamhet gör dumma saker när jag kommit hem när jag är totalt borta i huvudet. Det händer väldigt sällan men det har hänt.

Men det som alltid händer är att jag får minnesluckor och kommer inte ihåg delar av kvällen och säger/gör saker jag verkligen ångrar minst en gång. Jag är tex glad att jag inte kan få körkort för tillfället för när jag är riktigt full skulle jag lätt kunna sätta mig i förarsättet för jag tappat vettet helt och förstår inte att det är olagligt och att man kan köra ihjäl folk. Som nykter är rattfylla det värsta jag vet, och även när jag bara är berusad men det stannar ju sällan där. Jag vet inte om man märker det så mycket på mitt kroppsspråk men framförallt på att jag blir hjärndöd och det ställer ju till det.
  • Anonym (?)
    Akira Öken skrev 2017-02-19 12:14:53 följande:

Om du inte har ett beroende kan du sluta att dricka alkohol.

Problem löst.

Ja simple as that dåså då har jag hittat lösningen.
  • Akira Öken

För övrigt, du menar att det du kallar för "wt fasoner" inte kan relateras till att hamna i fyllecell, få minnesluckor av hela eller delar av kvällar eller att medvetet skada sig själv? 

Tycker det känns mycket skevt att värdera olika sätt att skada sig själv som bättre eller sämre.

Du skriver att ni är "stilade"? Svårt att få ihop det med att upprepade gånger hamna i fyllecell.

• Anonym (Samma)
    Anonym (?) skrev 2017-02-19 12:03:13 följande:

Ja inte för att vara dum på något sätt men sådana wt fasoner har jag väldigt svårt för och känner jag inte alls igen mig i. Vet precis vilka människor du menar ute på krogarna som har trashiga discokläder, försöker dansa sexigt, söker bekräftelse hos killar och är groggl*der.

Jag håller inte på och tar emot drinkar ifrån folk, åker inte själv till fester där jag inte känner någon och varken bråkar eller gråter bland folk. Vi är ofta stilade ute och jag håller ihop med mina vänner under hela kvällen och vi har otroligt kul tillsammans men ibland kan det gå för långt helt enkelt när man ska hem så polisen plockar upp en eller att man rent av säckar ihop i de värsta fallen för att man blivit alkoholförgiftad. Eller att jag inte alls vet vad jag gör och som något rop på uppmärksamhet gör dumma saker när jag kommit hem när jag är totalt borta i huvudet. Det händer väldigt sällan men det har hänt.

Men det som alltid händer är att jag får minnesluckor och kommer inte ihåg delar av kvällen och säger/gör saker jag verkligen ångrar minst en gång. Jag är tex glad att jag inte kan få körkort för tillfället för när jag är riktigt full skulle jag lätt kunna sätta mig i förarsättet för jag tappat vettet helt och förstår inte att det är olagligt och att man kan köra ihjäl folk. Som nykter är rattfylla det värsta jag vet, och även när jag bara är berusad men det stannar ju sällan där. Jag vet inte om man märker det så mycket på mitt kroppsspråk men framförallt på att jag blir hjärndöd och det ställer ju till det.

Det finns ingen anledning för dig att försöka trycka ner mig och anse att du är bättre eller finare. Du har problem att hantera alkohol och jag hade också det problemet i din ålder. Du hamnar i fyllecell och annat när du är så full så du inte vet vad du gör jag utvecklade ett självskadebeteende där jag trodde att jag var tvungen att följa med okända killar hem för att vara snäll när de bjudit mig ute.

Btw, har aldrig ägt ett "discoplagg"....

Lycka till.
  • Anonym (?)
    Anonym (Samma) skrev 2017-02-19 13:07:21 följande:

Det finns ingen anledning för dig att försöka trycka ner mig och anse att du är bättre eller finare. Du har problem att hantera alkohol och jag hade också det problemet i din ålder. Du hamnar i fyllecell och annat när du är så full så du inte vet vad du gör jag utvecklade ett självskadebeteende där jag trodde att jag var tvungen att följa med okända killar hem för att vara snäll när de bjudit mig ute.

Btw, har aldrig ägt ett "discoplagg"....

Lycka till.

Jag sa inte att det gällde dig, är inte så bra på att formulera mig. Mena bara att ni inte skulle få bild över hur jag betedde mig ute. Menade absolut inget personligt mot dig det är ju väldigt tex väldigt vanligt att man ligger runt osv det har ju jag också gjort men inte för att jag någonsin skulle känna mig skyldig till det för en drink så tråkigt att höra att du känt så men bra att du kommit ifrån det!
  • Anonym (?)
    Akira Öken skrev 2017-02-19 12:28:17 följande:

För övrigt, du menar att det du kallar för "wt fasoner" inte kan relateras till att hamna i fyllecell, få minnesluckor av hela eller delar av kvällar eller att medvetet skada sig själv? 

Tycker det känns mycket skevt att värdera olika sätt att skada sig själv som bättre eller sämre.

Du skriver att ni är "stilade"? Svårt att få ihop det med att upprepade gånger hamna i fyllecell.

Jag syftade på när vi är på krogen. Det är mest på efterfesterna det ibland kan spåra ut, men dom är ju inte "offentliga" om man säger så. Att man prövar droger då och då både mdma, kokain och weed har också blivit vanligare och det kanske också gör att det går vildare till.

Men ja du har rätt vi är nog inte speciellt stilade det är nog bara en önskning jag har, hehe.
  • Anonym (Tja)

Jag tycker du har ganska stora problem faktiskt...

Derbyt en svår balansgång dock. För många festar ordentligt under några år där. Men även om man gillar att festa hårt så finns det ändå gränser som inte bör passeras.

Jag festade också väldigt mycket en tid. Idag skäms jag när jag tänker tillbaka på det. Så mycket att jag inte riktigt vill träffa folk som kände mig på den tiden. Ändå har jag aldrig hamnat i fyllecell, aldrig åkt ambulans, aldrig skadat mig...

Svårigheten ligger ju i att fortsätta kunna festa (för det blir nästan som en livsstil) och ha lika roligt, men ändå minska på alkoholen så pass att man klarar av att hålla de gränser man sätter upp. Börja med att sätta upp ordentliga gränser för dig själv och se om du klarar av att hålla dem.

Ditt mål måste ju vara att inte skada dig själv eller någon annan (och med skada menar jag även ordentlig ångest. Och fyllecell, ambulans osv är faktiskt en ganska stor belastning på samhället. Helt i onödan. Det är resurser som verkligen skulle behövas på andra ställen...) Dessutom behöver du tänka på långsiktiga konsekvenser. Att du inte har körkort t.ex. är ju inte bra. Detta kan påverka din karriär i framtiden. Det kommer det även göra om du plötsligt hamnar i brottsregistret eller något annat dåligt. För att inte tala om permanenta skador du kan råka få när du inte vet vad du gör.

Att du är orolig för att du inte ska kunna sluta bete dig såhär framöver är ju såklart också ett stort varningstecken. Men även om du är ung och ensam just nu, så är det nog ändå dags att börja tänka på hur du beter dig. Vissa saker hår inte att göra ogjort...

• huskur
    Anonym (?) skrev 2017-02-19 08:37:02 följande:
    Det är väl mer om det är en fas för jag fortfarande är ganska ung och umgås i kretsar där alkohol är viktigt eller om det kommer fortsätta upp i åren tills att det är försent. Det tror jag förstås inte, jag tror jag snart växer upp och förändrar mitt levnadssätt eftersom jag börjat ifrågasätta mig själv nu och tänker på det ganska ofta.
    Jag skulle vilja säga att detta att du uppmärksammar din oro är bra. För oro är en viktig signal om att något kan gå illa och att du därför behöver kolla upp om det stämmer med verkligheten, och i så fall så fort som möjligt vidta åtgärder. Men du verkar ju klar över att flera saker verkligen kan gå riktigt galet, så det borde motivera dig att förhindra att så sker med radikala åtgärder.

Detta att du skadat dig själv tänker jag är ett tecken på att du har stark ångest som du försöker bli av med(?). "Ger rädslan" till någon annan? "Något försök att skrämmas", som du själv funderar. Eller kommer de där orden från någon annan?? Alkoholen ger i sig ångest, även om den lite tillfälligt dämpar ångest. Jag undrar, har du aldrig blivit erbjuden något samtalsstöd, du har ju ett antal gånger varit i kontakt med vården?

Att du har mycket alkoholism i din släkt på båda sidor gör det på sätt och vis "enklare" mitt i det svåra: Du får därigenom en helt giltig orsak att tacka nej till alkohol som ingen kan resonera bort. En tydlig orsak att alltid be om alkoholfritt alternativ. Det kommer bli en stor omställning i ditt liv, naturligtvis, som inte händer av sig själv. Men en trygghet också i att veta vad som måste till. Du har ju liksom inget val. Eller, ja, bara det valet då: Att leva nykter i ditt liv eller att inte göra det. Så det är det du måste komma fram till vilket du skall göra. Det finns hjälp att få, du vet, om du vill leva nyktert. Och du är inte ensam. Det finns ett annat liv för dig än det nuvarande. Men du kanske behöver hjälp att hitta de här nya nyktra sammanhangen i ditt liv? 

Det verkar som om du tänker dig en snar framtid där du har ett annat levnadssätt, och det är ju bra. Då behöver du nog hänga med andra personer som gör andra saker, där inte alkoholen eller andra droger är viktiga. Eller hur tänker du dig det? Du behöver framtidsdrömmar, det kanske du har, så att du inte bara har framtidsoro. Studier, resor eller vad det nu är. Någonting som du kan se fram emot.
Svar på tråden Kan jag ha ett alkoholproblem?