• WhatToDoToday

Menopur - fortsätta eller avbryta?

Hej,

Vi är förstagångs IVF:are och tar långa programmet och använder Menopur. Första sprutan i torsdags gick bra, men efter den andra igår blev min fru illamående, yr, diarre, stickningar i fingrar och läppen samt och började andas tungt, som för att lugna ner sig när man hamnar i chock. Men hon upplevde det inte som andningssvårighet.
    Effekten försvann efter ca 15 min.
    Efter 1177 rekommendation åkte vi till akuten. Alla värden såg bra ut. De kunde inte säga varför hon reagerade. Och de rekommenderade att vi ringde vår IVF klinik idag för att diskutera om vi ska avbryta behandlingen eller fortsätta.

Problemet är att det är lördag, IVF kliniken stängd, och det visade sig att de inte har någon jourläkare. Har pratat med gyn-akuten och de kan inte hjälpa oss. De rekommenderar att i brist på information från vår IVF-klinik avbryta behandlingen. Men det vill vi helst inte göra.

Någon som fått liknande reaktioner och vad fick ni då för råd av er IVF-läkare?
    Vi lutar åt att fortsätta ikväll, men känner stor osäkerhet och frustration över att inte kunna få kontakt med vår klinik för rådgivning.

Vad ska vi göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-18 17:02
    Jag flyttade in det under IVF kategorin istället

• Svar på tråden Menopur - fortsätta eller avbryta?
  • Snuttis2

Oj!

Kan absolut inte ge någon medicinsk grundad åsikt, förstår tillfullo att ni inte vill avbryta(är själv ivf are) men samtidigt ska ju hälsan gå först!

Hur långt från sjukhus bor ni? Kan ni vara nära om det skulle behövas akut hjälp?

Har ni allergi tabletter hemma (receptfria) är de viktigaste !! Säger syrran som är läkare : )

Det jag funderar på är om det var en stress reaktion? Är hon orolig och lite känslig som person?

Jag har tagit samma protokoll(läkemedel).

första gången jag tog nässprayen suprecur så var jag idiot dum och läste bruksanvisning (om alla fyra sidor )med allvarliga biverkningar. Varav de värsta var typ allergiska reaktion med andningsstopp!!

Min man var bortrest det dygnet så jag var själv och när jag väl tog den så fick jag andningspåslag o en domning i ena sidan ansiktet !!!

Tog allergitablett o ringde syrran som jag sedan hade i luren ett tag!!!

Allt gick över och nu tre ivf behandlingar senare så har jag aldrig haft en sådan reaktion igen!!!

Men jag fick vid sista behandlingstillfället en liten stress känning i samband med starten!

Men denna gång kunde jag känna igen reaktionen o förklara för mig vad den stod för så den la sig direkt!!!

Jag tycker om kontroll och tycker läkemedel i sig är lite otäcka så det var en stress hos mig som framkom o ingen allergi reaktion!

Om det även skulle kunna förklara er situation kan nog bara din partner svara på!

Ta inga onödiga risker bara utan ta hand om er!!

Lycka till : )

• WhatToDoToday

Tack för stödet.

Vi var och köpte allegimedicin att ha som backup, men det gick bra utan. Så det var sannolikt ingen allergisk reaktion och det har gått bra sedan dess.

Svar på tråden Menopur - fortsätta eller avbryta?