• mammalovis

Vilket ansvar ger ni en 12-åring med flera (3) syskon mellan 1 och 4 år?

Jag har förvånats över biomammans agerande gentemot sin 12-åring som ofta får ta mycket ansvar för sina syskon.
    T ex ombeds hon regelbundet att hämta de två äldsta på förskolan så mamman slipper ta ut ettåringen. Senast var mamman irriterad över att hon inte kunde planera sin dag när hon inte visste när tösen skulle komma hem, eftersom hon ville få hjälp med förskolehämtningen förstod vi senare. Tösen kunde inte få duscha här för det var så bråttom hem ... och till slut så hade hon över våra huvuden bett mormor hämta och hon skulle inte få äta här typ ...

Sedan får hon ofta ta flera småsyskon så mamman t ex kan hänga tvätt med max ett barn med. Hon får ibland avbryta läxläsningen för att hjälpa sin mamma. Pappa jobbar kväll. De har fått 10 timmar extra på förskolan till äldsta, om det beror på bristande språkutveckling eller för att mamman ska orka vet jag inte. Mamman är föräldraledig på heltid. Hennes mormor har berömt henne för hon är så duktig som extramamma, vilket mamman översätter till duktig storasyster. Tösen är nu glad över att mamman ska gå en föräldrautbildning och hoppas hon lär sig ta hand om barnen själv, så hon slipper. 

Tvätten får hon sköta själv och hjälpa till med dukning och städa rummet, det är ju inget konstigt, men hur mycket passning av syskon är brukligt? Vi försöker minimera det här varannan helg, men hon leker ju gärna spontant med syskonen. T ex kan jag fråga om det är okej att hålla koll på ettåringen medan jag springer ner med tvätten till tvättstugan, men det är ju inget som sker varje gång här, då sambon oftast är hemma.

• Svar på tråden Vilket ansvar ger ni en 12-åring med flera (3) syskon mellan 1 och 4 år?
  • Lena

Det är inte okej alls barn ska aldrig krävas ta hand om sina syskon.

• Fru Ve

Nej det låter som alltför höga krav, att mamman använder 12-åringen som avlastning för att hon själv inte orkar med alla sina barn. Det är ju mycket (alltför mycket i det här fallet) med tre småbarn i tät ålder. Den som ska ta mer ansvar är väl i första hand småbarnens pappa? Han får väl gå ner i tid på jobbet och vara hemma mer, alternativt att han tar FL istället för mamman? Eller så får de väl söka ännu mer tid på förskolan åt sina barn, det är ett bättre alternativ än det som är nu.

Tycker faktiskt det finns risk att 12-åringen far illa av det här, hon ska väl kunna lägga sin tid på läxor och vänner/fritidsaktiviteter, och inte att passa barn. Vad säger 12-åringens pappa? Kanske 12-åringen borde bo mer hos er istället för att slippa undan ansvaret?

Jag väntar tredje barnet nu, det blir en sladdis. Kan väl absolut tänka mig att storebröderna kan vara barnvakt ibland när lillen är större, men då ska det ju vara på frivillig basis och det är ju också rimligt att få en slant för besväret. Och det ska inte vara ett regelbundet nyttjande för att jag själv inte orkar.

• Menjagvetintenånting

Man kan ju undra vad det är för idioter som skaffar barn men inte kan ta hand om.Nej det är fan inte ok ,vår 14åring hämntar upp sin lillebror på dagis ganska ofta men det är för det är på vägen hem och han SJÄLV föreslog det så vi slipper stressa runt emd det,men vi skulle aldrig kräva det eller dröma om att ta hans tid för att passa barnen VI har skaffat

Det är ju bara att gratulera din vän är ett jävla WT som borde tvångskastreras sånna som skaffar tusen ungar men inte kan ta hand om dom saknar människovärde

• Duckan

Låter som alldeles för mycket ansvar tycker jag. Hon är ju ett barn själv och syskon i all ära, men det är inte hennes börda att bära.

Svar på tråden Vilket ansvar ger ni en 12-åring med flera (3) syskon mellan 1 och 4 år?