• Anonym (Bbu!)

Fick inte göra ett alla hjärtans dag-kort..

Min bonusson kom hem igår med ett egengjort kort till sin pappa och sa att han skulle egentligen ha gjort ett till mig med, men hans lärare hade sagt att de bara fick göra till sin mamma och pappa.

Tankar på det?

• Svar på tråden Fick inte göra ett alla hjärtans dag-kort..
  • Anonym (Bbu!)
    BioBonus skrev 2017-02-15 11:30:20 följande:

Jag hade inte lagt särskilt stor vikt vid det alls. Det finns viktigare saker att blir upprörd över ;) Och det är ju tanken som räknas :)

Ja precis. Tänkte bara om fler har samma uppfattning om hur synen är på bonusfamiljer i dagens samhälle. Verkar vara en väldigt öm punkt så kanske läraren även gjorde det av hänsyn till bioföräldrarna så ingen av dem skulle riskera att bli bortglömda. Men ändå! Vill han göra ett så tycker jag att han borde få göra ett. Det har ju inte läraren med att göra.
  • Längtar88
    Anonym (Bbu!) skrev 2017-02-15 11:32:20 följande:

Ja tycker också det var otroligt oproffsigt! Tror inte heller att det är pojken som missuppfattat utan han sa verkligen att läraren sagt att de endast fick göra till mamma och pappa. Fastän jag vet och läraren vet att jag har en väldigt stor roll i hans liv. Tänkte först att jag skulle fråga läraren för jag såg att han hade dåligt samvete typ, kände sig dum, men jag sa att de gör absolut ingenting och att han hade gjort ett jättefint kort till pappa och att han skulle bli sååå glad när han kommer hem från jobbet. Men blev också irriterad! Läraren är dock typ 60 år kanske har med det att göra.

Jag hade tagit upp det med läraren och förklarat hur dåligt barnet mådde hemma och hur du fick "trösta/lugna" för att inte få dagen förstörd.

Förhoppningsvis slipper fler barn genomlida dessa situationer. I min åsikt blir dessa situationer att tvinga barnen att välja föräldrar och markera en skillnad som dom annars kanske inte är uppväxta med.
  • BioBonus
    Anonym (Bbu!) skrev 2017-02-15 11:34:17 följande:
    Ja precis. Tänkte bara om fler har samma uppfattning om hur synen är på bonusfamiljer i dagens samhälle. Verkar vara en väldigt öm punkt så kanske läraren även gjorde det av hänsyn till bioföräldrarna så ingen av dem skulle riskera att bli bortglömda. Men ändå! Vill han göra ett så tycker jag att han borde få göra ett. Det har ju inte läraren med att göra.
    Fast jag upplever inte det alls - min bonusdotters lärare (både på förskola och i skolan) har alltid fått mig att känna att mig delaktig och viktig i hennes liv. Som sagt - det fanns nog en helt annat tanke bakom än att förminska din roll i din bonussons liv tror jag. Eller kanske inte en tanke alls. Alla barn skulle göra varsitt kort till sina föräldrar och om de vill till en kompis för att främja vänskaprelationer och lära sig att visa uppskattning till sina medmänniskor.
  • BioBonus
    Anonym (Bbu!) skrev 2017-02-15 11:34:17 följande:
    Fast jag upplever inte det alls - min bonusdotters lärare (både på förskola och i skolan) har alltid fått mig att känna att mig delaktig och viktig i hennes liv. Som sagt - det fanns nog en helt annat tanke bakom än att förminska din roll i din bonussons liv tror jag. Eller kanske inte en tanke alls. Alla barn skulle göra varsitt kort till sina föräldrar och om de vill till en kompis för att främja vänskaprelationer och lära sig att visa uppskattning till sina medmänniskor.
  • Fiona M

Mina tankar är att de har begränsat med material men att det var klumpigt att säga så istället för antalet kort.

• Påven Johanna II
    Längtar88 skrev 2017-02-15 11:44:34 följande:
    Jag hade tagit upp det med läraren och förklarat hur dåligt barnet mådde hemma och hur du fick "trösta/lugna" för att inte få dagen förstörd.

Förhoppningsvis slipper fler barn genomlida dessa situationer. I min åsikt blir dessa situationer att tvinga barnen att välja föräldrar och markera en skillnad som dom annars kanske inte är uppväxta med.
    Mådde barnet dåligt hemma? Behövde ts trösta och lugna? Jag läser det som om bonussonen kom hem, förklarade sin egentliga avsikt och informerade om lärarens svar. Låter helt odramatiskt i mina öron. Så varför råder du ts på det sätt du gör? Ljuga och överdriva är lite hemmagata för dig, eller?

• BioBonus
    Påven Johanna II skrev 2017-02-15 12:04:51 följande:
    Mådde barnet dåligt hemma? Behövde ts trösta och lugna? Jag läser det som om bonussonen kom hem, förklarade sin egentliga avsikt och informerade om lärarens svar. Låter helt odramatiskt i mina öron. Så varför råder du ts på det sätt du gör? Ljuga och överdriva är lite hemmagata för dig, eller?
    Jag håller med dig. Snacka om att göra en höna av en fjäder. Vi kan inte gå omkring och bli "kränkta" för allt och ingenting, det blir ju bara löjligt.
  • Längtar88

"för jag såg att han hade dåligt samvete typ, kände sig dum, men jag sa att de gör absolut ingenting och att han hade gjort ett jättefint kort till pappa och att han skulle bli sååå glad när han kommer hem från jobbet."

Jag tolkade kanske denna text fel. Men hennes respons var väl tröstande? Går ju att trösta barn även om de inte är utåtagerande. Min son som är i samma ålder ca kommer inte alltid hem helt förstörd när han mår dåligt även om det gör väldigt ont inombords.
  • Längtar88
    BioBonus skrev 2017-02-15 12:06:29 följande:

Jag håller med dig. Snacka om att göra en höna av en fjäder. Vi kan inte gå omkring och bli "kränkta" för allt och ingenting, det blir ju bara löjligt.

Att sätta barnen i situationer som kan vara jobbiga är inte samma sak som att gå runt och bli kränkt.

Jag kanske tolkade texten jag citerade i svaret innan fel men det är inte att gå runt och bli kränkt när ett barn vill göra kort till alla föräldrar och måste välja två!
  • Påven Johanna II
    Längtar88 skrev 2017-02-15 12:22:31 följande:
    "för jag såg att han hade dåligt samvete typ, kände sig dum, men jag sa att de gör absolut ingenting och att han hade gjort ett jättefint kort till pappa och att han skulle bli sååå glad när han kommer hem från jobbet."

Jag tolkade kanske denna text fel. Men hennes respons var väl tröstande? Går ju att trösta barn även om de inte är utåtagerande. Min son som är i samma ålder ca kommer inte alltid hem helt förstörd när han mår dåligt även om det gör väldigt ont inombords.
    Ja, det har du. Det du föreslår är ett väldigt överdrivet agerande. Trösta och lugna för att inte få dagen förstörd, mådde dåligt - eländiga överdrifter som är totalt onödiga.
  • Anonym (Bbu!)

Ja men precis. Inte så att jag blir kränkt. Tyckte det var märkligt och pojken kände att han behövde förklara sig. Kändes mest onödigt och inget jag på nått sätt behöver dramatisera. Var mest ute efter andras spontana tankar .
  • Påven Johanna II
    Anonym (Bbu!) skrev 2017-02-15 12:30:36 följande:
    Ja men precis. Inte så att jag blir kränkt. Tyckte det var märkligt och pojken kände att han behövde förklara sig. Kändes mest onödigt och inget jag på nått sätt behöver dramatisera. Var mest ute efter andras spontana tankar .
    Jag tycker precis som någon sa att läraren borde föreslagit ett gemensamt kort till er, eller varför inte ett halvt dekorerat kort till er var om nu materialåtgången var så fruktansvärt kännbar för skolan.
  • nevermind
    Anonym (Bbu!) skrev 2017-02-15 11:25:21 följande:
    Bra förslag!! Men det konstiga var att han blev uppmuntrad att göra ett kort till någon annan typ en kompis istället. Fastän dom inte fick ge varandra kort på skolan.. Hade köpt present till honom så fick en kram i alla fall :)
    Idiot-lärare...
  • Anonym (lia)

Tycker det var taskigt gjort av läraren.. Våra (bio) barn hade från skola/fsk både kort och pyssel till oss föräldrar samt till farmor och farfar, som är viktiga personer i deras liv.

Läraren i ts fall hade gott kunnat föreslå att göra ett gemensamt kort till er båda om det inte fanns tid eller material till varsitt. Mitt bonusbarn brukar göra ett gemensamt kort till oss båda på vändagen. Till morsdag gör han ett till biomamman och ett till mig (i skolan) och ingen har någonsin ifrågasatt eller nekat honom att göra detta och jag har funnits i hans liv 13 år.

• Anonym (T)

Tycker att skolan ska förbjuda all sorts pyssel eftersom att någon kan bli kränkt eller känna sig åsidosatt av det man gör.

Jag blir ledsen över att det är fel och skola/läraren får skit för ett jäkla allahjärtansdagskort!

• Anonym (Bbu!)
    Anonym (T) skrev 2017-02-16 11:54:13 följande:

Tycker att skolan ska förbjuda all sorts pyssel eftersom att någon kan bli kränkt eller känna sig åsidosatt av det man gör.

Jag blir ledsen över att det är fel och skola/läraren får skit för ett jäkla allahjärtansdagskort!

Ingen som är kränkt här. Ja förutom möjligtvis pojken då som istället var tvungen att fixa kort till några kompisar. Men så är de ju också i skolan, ingen tid till att ta hänsyn till individen utan alla ska behandlas lika och det ska göras lika. Aja baja om Pelle vill göra annat, sånt finns det ingen tid för!
Svar på tråden Fick inte göra ett alla hjärtans dag-kort..