• ska det vara så här

Tonåring som är så elak mot syskon - hur agera?

Behöver verkligen råd om hur jag ska hantera min 13-åriga dotters beteende. Min man veckopendlar så jag är ofta ensam med vardagsbestyren. Vi har också tre yngre barn så det är en del att stå i, minst sagt. Ofta fungerar det bra, men vissa kvällar, som den här, skulle man helst rymma iväg någonstans.

Vår dotter har alltid varit mycket intensiv, bestämd och haft lätt att lära. Hon sköter skolan exemplariskt och har många vänner. Men det är som om hon lever ut allt här hemma - som om hon behöver skrika av sig och vara arg för att orka med allt som händer runtomkring. Så har det egentligen alltid varit men kanske har humörssvängningarns blivit värre på sista tiden iom puberteten (tänker jag).

Och det är väl ok - men hon är så himla elak mot sina syskon! Kan säga att hon inte tycker om dem, reta dem, medvetet starta bråk osv... Ibland rinner det över för mig och jag blir jättearg, vilket ju påverkar de andra ännu mer negativt eftersom hon och jag börjar bråka. Försöker ibland hålla mig utanför så att syskonen ska få lösa det själva men det är SÅ svårt för det känns ju mer som mobbing än en konflikt! Snälla, ge mig tips på bra strategier.

• Svar på tråden Tonåring som är så elak mot syskon - hur agera?
  • Fru Ve

Hur gamla är de yngre syskonen? Har hon eget rum att vara i? Jag skulle nog ha satt hårt mot hårt och sagt åt henne att ifall hon är medvetet elak/startar bråk är det varsågod att vara på sitt rum då hon kommer hem, och inte vara med syskonen. Visst kan man ju ha humör p.g.a. pubertet, men man måste kunna tygla sig också och inte ta ut allt på familjen.

• sextiotalist
    Fru Ve skrev 2017-02-15 09:36:45 följande:

Hur gamla är de yngre syskonen? Har hon eget rum att vara i? Jag skulle nog ha satt hårt mot hårt och sagt åt henne att ifall hon är medvetet elak/startar bråk är det varsågod att vara på sitt rum då hon kommer hem, och inte vara med syskonen. Visst kan man ju ha humör p.g.a. pubertet, men man måste kunna tygla sig också och inte ta ut allt på familjen.

Tänkte föreslå något liknande. Dvs är man otrevlig och beter sig illa mot omgivningen, då får man vara i sitt rum
  • äldreochklokare

Det är ju mobbing.

Fråga henne om hon tycker att det är ok att man mobbar andra, antagligen svarar hon väl nej. Säg sen att det är precis det hon gör mot sina syskon. Hon tänker nog inte på det på det viset just eftersom det är hemma. Försök i lugn och ro prata med henne när de yngre inte hör förstås.

• Birgitta02

Hon måste lära sig att se från deras håll. Hur hade hon känt det om syskonen startat bråk med henne och varit dum mot henne ständigt? Hade hon mått bra av det? Det är INTE ok att få andra människor att må dåligt och bli ledsna. Det blir blåmärken i själen.

När hon nån gång är lugn och fin så sätt dig ner och prata med henne. Om hon känner vreden komma så ska hon, tvärtemot som nu, dra sig undan. Ge henne en boxningssäck som hon kan banka på. Hon behöver bli av med ilska. Kanske hon själv kan komma på hur hon ska göra. Resonera med henne. Försök komma på ett gemensamt sätt att stoppa henne när hon ger sig på syskonen. Ett sätt hon också är med att bestämma om.

Svar på tråden Tonåring som är så elak mot syskon - hur agera?