Tonåring som är så elak mot syskon - hur agera?
Behöver verkligen råd om hur jag ska hantera min 13-åriga dotters beteende. Min man veckopendlar så jag är ofta ensam med vardagsbestyren. Vi har också tre yngre barn så det är en del att stå i, minst sagt. Ofta fungerar det bra, men vissa kvällar, som den här, skulle man helst rymma iväg någonstans.
Vår dotter har alltid varit mycket intensiv, bestämd och haft lätt att lära. Hon sköter skolan exemplariskt och har många vänner. Men det är som om hon lever ut allt här hemma - som om hon behöver skrika av sig och vara arg för att orka med allt som händer runtomkring. Så har det egentligen alltid varit men kanske har humörssvängningarns blivit värre på sista tiden iom puberteten (tänker jag).
Och det är väl ok - men hon är så himla elak mot sina syskon! Kan säga att hon inte tycker om dem, reta dem, medvetet starta bråk osv... Ibland rinner det över för mig och jag blir jättearg, vilket ju påverkar de andra ännu mer negativt eftersom hon och jag börjar bråka. Försöker ibland hålla mig utanför så att syskonen ska få lösa det själva men det är SÅ svårt för det känns ju mer som mobbing än en konflikt! Snälla, ge mig tips på bra strategier.