• Cadencee

hur löser vi föräldraledigheten/jobbet?

Har ett stort dilemma. Äldsta sonen föddes 12/7-16 och nu den 1/3-17 börjar jag jobba och pappan går på föräldraledighet. Dock har jag precis bestämt mig för att vi ska separera. Pappan befinner sig i chock och mår psykiskt dåligt. Tveksamt om han klarar av att vara föräldraledig. Men hur gör man då? Jag skulle absolut kunna gå på ledighet men det finns flera faktorer! 1. Min arbetsgivare räknar ju med att jag ska jobba heltid från 1/3. 2. Pappans arbetsgivare har satt in vikarie för honom från 1/3. Även om jag går hem, hur ska det lösa sig ekonomiskt för pappan?? Har ni några tips och råd?

Theo 29/3-13 Gravid med syskon 7/7-16
  • Svar på tråden hur löser vi föräldraledigheten/jobbet?
  • Cadencee
    Cadencee skrev 2017-02-13 09:57:32 följande:

Har ett stort dilemma. Äldsta sonen föddes 12/7-16 och nu den 1/3-17 börjar jag jobba och pappan går på föräldraledighet. Dock har jag precis bestämt mig för att vi ska separera. Pappan befinner sig i chock och mår psykiskt dåligt. Tveksamt om han klarar av att vara föräldraledig. Men hur gör man då? Jag skulle absolut kunna gå på ledighet men det finns flera faktorer! 1. Min arbetsgivare räknar ju med att jag ska jobba heltid från 1/3. 2. Pappans arbetsgivare har satt in vikarie för honom från 1/3. Även om jag går hem, hur ska det lösa sig ekonomiskt för pappan?? Har ni några tips och råd?

MINSTA sonen givetvis...
  • Fru Ve

Din arbetsgivare kan ju inte tvinga dig att jobba om barnet är yngre än 18 månader. Men det kanske är bra om ni i så fall så snart som möjligt säger till att du ska vara hemma längre så arbetsgivaren vet. I din mans fall så är det ju lite klurigt. Såvitt jag vet har man ju rätt att återgå i jobb med någon månads varsel om man säger till arbetsgivaren. Men din man kanske behöver vara sjukskriven istället om han mår så dåligt?

• truffle

Förlåt men varför måste ni separera ? De brukar rekommendera att vänta tills barnet är i af 1 år. har ni funderat på familjerådgivning?

• Cadencee
    truffle skrev 2017-02-13 11:35:38 följande:

Förlåt men varför måste ni separera ? De brukar rekommendera att vänta tills barnet är i af 1 år. har ni funderat på familjerådgivning?

Tänker inte köra hela historien men vart isär en gång innan då första sonen va 9 månader. Väntar jag tills minsta är 1 kommer jag ha blivit i lagd på psyk själv eller blivit sjukskriven för utbrändhet...
  • truffle
    Cadencee skrev 2017-02-13 13:01:28 följande:
    Tänker inte köra hela historien men vart isär en gång innan då första sonen va 9 månader. Väntar jag tills minsta är 1 kommer jag ha blivit i lagd på psyk själv eller blivit sjukskriven för utbrändhet...
    ok förstår.
  • Anotherone
    Fru Ve skrev 2017-02-13 11:32:16 följande:

Din arbetsgivare kan ju inte tvinga dig att jobba om barnet är yngre än 18 månader. Men det kanske är bra om ni i så fall så snart som möjligt säger till att du ska vara hemma längre så arbetsgivaren vet. I din mans fall så är det ju lite klurigt. Såvitt jag vet har man ju rätt att återgå i jobb med någon månads varsel om man säger till arbetsgivaren. Men din man kanske behöver vara sjukskriven istället om han mår så dåligt?

Om TS har sökt ledighet tom 28/2 nu så räknas det som en ny ansökan om hon vill fortsätta vara ledig from 1/3.
    Alltså är det 2 mån innan enligt lag eller 3 mån innan enligt vissa kollektivavtal som gäller. Så ifall arbetsgivaren inte har någon vikarie och räknar med att TS är tillbaka 1/3 kan det bli struligt.

• dfuoih
    Cadencee skrev 2017-02-13 09:57:32 följande:

Pappan befinner sig i chock och mår psykiskt dåligt. Tveksamt om han klarar av att vara föräldraledig.

Vad tycker pappan själv då? Det är inte säkert att han håller med om att han inte skulle kunna klara av att vara föräldraledig.

Har han någon som kan hjälpa honom? Hans föräldrar, syskon?

Skall ni flytta isär direkt eller letar någon av er boende?
  • Cadencee
    dfuoih skrev 2017-02-13 14:43:47 följande:

Vad tycker pappan själv då? Det är inte säkert att han håller med om att han inte skulle kunna klara av att vara föräldraledig.

Har han någon som kan hjälpa honom? Hans föräldrar, syskon?

Skall ni flytta isär direkt eller letar någon av er boende?

Han vill försöka. Jag är bara orolig för barnen. Jag kommer bo hos mina föräldrar under tiden jag letar annat boende men kommer vara ute i huset om jag inte jobbar kväll och har lediga dagar.

Hans föräldrar har lite synen "vi är vuxna" och får lösa saker och ting själva. Hans pappa har ordagrant sagt "det vi kan hjälpa dom med är att ta barnen, resten får de lösa själva eftersom de är vuxna". Kan ju säga att mina föräldrar är lite mjukare än så...
    Theo 29/3-13 William 12/7-16
Svar på tråden hur löser vi föräldraledigheten/jobbet?