• vcent

    Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!

    Jag blir så jävla irriterad när folk inte svarar på frågor!!! Inte av att nån inte kommenterar ett sms eller inte svarar på sms, för det kräver inget svar. Men fucking frågor!!!! Det började med att vissa inte svarar på frågor som de kanske inte har ett bra svar på. Men då skriver man för fan att man inte vet eller nått istället för att igga mig?!?!? Nu har det i alla fall gått så långt att jag blir sur på folk när de inte svarar på "vgd?"

    På kik kan det tex se ut såhär:

    Jag: vgd?

    Hen: (har läst)

    30 min senare:

    Jag: ?

    Hen: (har läst)

    30 min senare

    Jag: ??

    Hen: (har läst)

    30 min senare

    Jag: varför svarar du inte på frågan?

    Hen (har läst)

    30 min senare

    Jag: ?????

    Hen: (läst)

    30 min senare

    Jag: nu går jag och hänger mig

    Hen: Nej!!

    Jag: svara på frågorna då

    Hen: okej, jag vet inte.

    Jag: vet du inte vad du gör?

    Hen: (har läst)

    Jag:?

    Hen: (har läst)

    Jag: hejdå.....

    Vad är der som är så jävla svårt att svara?!?!?

    Jag blir inte sur om nån inte läst smsen, jag blir sur när dom läst men inte svarat... har man tid att läsa har man tid att svara. Och bara för att jag ställer två frågor betyder inte det att första frågan slutar att gälla vilket många verkar tro.....

    Jag önskar död åt alla er som inte svarar på frågor. Det spelar ingen roll vad svaret är, det kan vara ja, nej, kanske, vet ej..... men det SKA vara ett svar!!!

  • Svar på tråden Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!
  • Anonym (Folk_är_efterblivna)
    Anonym (kuken) skrev 2024-01-25 16:24:00 följande:
    Minst 40 va? förklarar ditt uppdragande av tråd och ditt "efterblivna" användande av ordet efterblivna som att det vore ett ord som används i vardagen
    Okej, vi kan ta ett exempel. En person är orolig för att någon dött pga att personen inte hört av sig eller vart aktiv på sociala medier på sistone, och frågar en person i sin vänlista som känner personen ifråga, och frågar vännen/ kontakten om detta, och denna undviker att svara. Skulle inte du uppleva det som ignorant?

  • Anonym (tx)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 09:12:06 följande:

    Ofta man är med om att folk inte svarar på Facebook messenger t.ex. trots att man ställer frågor i ren ödmjukhet och tillochmed ber om ursäkt om man stör. Jag tror folk har blivit mer och mer högfärdiga, egoistiska och arroganta sedan sociala medier kom. De tror att de är förmer helt enkelt och att man inte är "värd" deras uppmärksamhet. Jag blir minst lika förbannad som du TS på detta. Eller så har de inte blivit uppfostrade med att man ska vara hövlig och svara på tilltal. Det är alldeles för slappt idag och folk måste börja tänka på andra än bara sig själva.


    Nej, det som har hänt med sociala medier är inte att folk har blivit högfärdiga utan att det har blivit lättare för folk att störa. I början svarade folk mer på "allt" just för vanan att det var en större och längre bort tröskel för ytligt bekanta att störa. Innan behövde man oftast göra ett aktivt val för när man gör sig tillgänglig för "allmänsocialt" med plats osv. Det ökade flödet brände ut folk så de slutade med det. "De störande" hamnade egentligen i två grupper, de som kunde läsa av att det var olämpligt att bete sig så och slutade, eller anpassade sina förväntningar (dvs inte förvänta sig svar alltid och att den andre svarar när och hur de har tid och rätt ställe för det etc.) - den andra gruppen..... ja de är väl snarare de som brukar uppfattas som lite efterblivna och rejält socialt klumpiga i att läsa av andra. Oftast blir de också upprörda och aggressiva som du och TS, helt utan insikt att de är de som faktiskt beter sig illa och inte klarar av att läsa sociala signaler och därmed ytterligare undviks. 

    Sluta kontakta folk på sociala medier som uppenbarligen inte vill ha den sortens kontakt med dig. Känner du någon närmre så märker du vilken sorts kontakt och var de är intresserade av. Känner du dem inte och de inte har listat sig som offentlig kontakt för något med sina sociala medier (ex: för mer information kontakta xx på yy) skicka inte meddelanden till dem som du förväntar dig svar på!. Visst man kan försöka ändå om man ber om ursäkt för att man stör och inte skickar upprepande meddelanden, men det är ändå en chansning man gör och definitivt inget krav på mottagaren att svara.

    Det har ingen koppling till att svara på tilltal eller inte, använd inte sociala medier som om det vore ett fysiskt möte. Det är det inte. 
  • Anonym (Folk_är_efterblivna)
    Anonym (Sineling) skrev 2024-01-25 16:44:54 följande:
    Svarar du på elaka saker också som folk skriver till dig?
    Måste man svara oavsett vad någon skrivit?
    Om personen är elak så givetvis kan man förstå om man inte får något svar. Jag menar när man frågar saker i all vänlighet, om det undgick dig.

  • Anonym (kuken)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 16:45:35 följande:
    Okej, vi kan ta ett exempel. En person är orolig för att någon dött pga att personen inte hört av sig eller vart aktiv på sociala medier på sistone, och frågar en person i sin vänlista som känner personen ifråga, och frågar vännen/ kontakten om detta, och denna undviker att svara. Skulle inte du uppleva det som ignorant?
    Undviker att svara som i för evigt eller bara inte direkt?
  • Anonym (Sineling)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 16:47:13 följande:
    Om personen är elak så givetvis kan man förstå om man inte får något svar. Jag menar när man frågar saker i all vänlighet, om det undgick dig.
    Tänkte på det du så "vänligt" skrivit till Donna och sen hoppar på henne när hon avlsutar.
  • Anonym (Folk_är_efterblivna)
    Anonym (tx) skrev 2024-01-25 16:46:53 följande:
    Nej, det som har hänt med sociala medier är inte att folk har blivit högfärdiga utan att det har blivit lättare för folk att störa. I början svarade folk mer på "allt" just för vanan att det var en större och längre bort tröskel för ytligt bekanta att störa. Innan behövde man oftast göra ett aktivt val för när man gör sig tillgänglig för "allmänsocialt" med plats osv. Det ökade flödet brände ut folk så de slutade med det. "De störande" hamnade egentligen i två grupper, de som kunde läsa av att det var olämpligt att bete sig så och slutade, eller anpassade sina förväntningar (dvs inte förvänta sig svar alltid och att den andre svarar när och hur de har tid och rätt ställe för det etc.) - den andra gruppen..... ja de är väl snarare de som brukar uppfattas som lite efterblivna och rejält socialt klumpiga i att läsa av andra. Oftast blir de också upprörda och aggressiva som du och TS, helt utan insikt att de är de som faktiskt beter sig illa och inte klarar av att läsa sociala signaler och därmed ytterligare undviks. 

    Sluta kontakta folk på sociala medier som uppenbarligen inte vill ha den sortens kontakt med dig. Känner du någon närmre så märker du vilken sorts kontakt och var de är intresserade av. Känner du dem inte och de inte har listat sig som offentlig kontakt för något med sina sociala medier (ex: för mer information kontakta xx på yy) skicka inte meddelanden till dem som du förväntar dig svar på!. Visst man kan försöka ändå om man ber om ursäkt för att man stör och inte skickar upprepande meddelanden, men det är ändå en chansning man gör och definitivt inget krav på mottagaren att svara.

    Det har ingen koppling till att svara på tilltal eller inte, använd inte sociala medier som om det vore ett fysiskt möte. Det är det inte. 
    Men om man ställer en fråga i all vänlighet och inte har för avsikt att störa, vad är då problemet? Om jag t.ex frågar om en gemensam bekant som inte varit anträffbar på länge, och undrar om något har hänt denne, skulle inte du också så uppfatta det som ignorant om personen inte svarade? Jag kan hålla med om att TS kanske inte var helt seriös, det är själva beteendet i sig jag reagerar på, att behandla folk som luft,, även om deras intentioner inte är "suspekta".

  • Anonym (Folk_är_efterblivna)
    Anonym (kuken) skrev 2024-01-25 16:48:16 följande:
    Undviker att svara som i för evigt eller bara inte direkt?
    Att inte svara alls. Får man ett svar, även om det tar tid, är det en annan sak.

  • Anonym (tx)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 16:45:35 följande:
    Okej, vi kan ta ett exempel. En person är orolig för att någon dött pga att personen inte hört av sig eller vart aktiv på sociala medier på sistone, och frågar en person i sin vänlista som känner personen ifråga, och frågar vännen/ kontakten om detta, och denna undviker att svara. Skulle inte du uppleva det som ignorant?
    Om du inte känner personen ifråga (folk har ju en massa människor på sin vänlista de inte faktiskt känner närmre) som du frågar och/eller denne inte känner till vilken relation du har till den du frågar om är det ganska oförskämt att fråga och denne bör i de flesta fall inte svara dig om saken då det kan vara känsligt och denne vet inte om det kanske är så att du är en person som den efterfrågade verkligen inte VILL ska veta vad som sker i dennes liv. 
    Man kan ha "tur" att de svarar men är man inte nära nog att man kan ringa och fråga istället bör man ha med sig att man är rejält olämplig som frågar (absolut man kan ändå fråga, men mottagaren gör inget fel i att inte svara), får man inte svar då så ringer man helt enkelt. 

    Det man gör om man får en sådan förfrågan är att man själv kontaktar personen ifråga och säger "hej! du! någon som säger sig vara din xx och heter yy kontaktade mig ur intet och verkar orolig för dig, är det något du känner? du kanske ska slänga iväg ett meddelande". Man svarar INTE med personliga detaljer om man inte känner båda och deras relation.
  • Anonym (kuken)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 16:57:23 följande:
    Att inte svara alls. Får man ett svar, även om det tar tid, är det en annan sak.
    Det är rätt personligt att göra så, Tx säger det bra ovan. Du har inte rätt till dessa detaljer och personen i fråga kan uppmanat den du kontaktar att inte meddela något.
  • Anonym (Folk_är_efterblivna)
    Anonym (kuken) skrev 2024-01-25 17:02:27 följande:
    Det är rätt personligt att göra så, Tx säger det bra ovan. Du har inte rätt till dessa detaljer och personen i fråga kan uppmanat den du kontaktar att inte meddela något.
    Bra. Då vet jag hur du själv skulle ställa dig till att inte få svar på en fråga som du anser viktig. Glad
  • Anonym (kuken)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 17:04:01 följande:
    Bra. Då vet jag hur du själv skulle ställa dig till att inte få svar på en fråga som du anser viktig. Glad
    Ja. Jag kan inte tvinga någon halvbekant att dela med sig personlig info om en annan bara för att jag vill.
  • Anonym (M)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 15:20:25 följande:
    För mig har det med normal vanlig hövlighet att göra. Anser man sig inte ha tid att svara eller inte orkar eller vill så är det inte så jättejobbigt att lämna en kort kommentar om det. Annars så kan man vara uppriktig om det är så att man inte alls vill ha med personen att göra.

    Folk som ofta säger att de inte har tid brukar ha ganska mycket tid när det kommer till kritan, ofta bara lama ursäkter.
    Fast svarar man kort och att man inte har tid eller återkommer eller liknande så ska det istället överanalyseras och då är man helt plötsligt sur och vresig istället. 

    Hur vet du att det bara är lama ursäkter? Sen att ha tid handlar ju om vart i priolistan du hamnar också, jag menar att jag behöver tid för mig själv utan att snacka med någon är också att inte ha tid faktiskt. Speciellt för någon som mig som är en introvert person med ett väldigt socialt jobb som verkligen behöver en stund för mig själv utan att behöva vara social med någon bara för att. Nu har ju jag anpassat min umgängeskrets kring det så jag har sällan det problemet, men det blev ju ett problem innan man lärde sig att göra det. 

    Folk har extremt svårt att fatta att vilja vara ifred är faktiskt en fullt tillåten anledning att inte svara om det inte är något mer akut. Man kan ju inte hålla på och anpassa sig efter alla som vill snacka lite skit hela tiden. Är det inte en person som skulle uppskatta att du kommer på spontanbesök när som helst på dagen var och varannan dag för att snacka lite skit, kommer sannolikt inte vara så taggad på det via text heller. 
  • molly50
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 16:03:19 följande:
    Just att hota med självmord är väl det enda jag reagerar negativt på med TS text (ja, tråden har några år på nacken), men jag tror att flera av oss är väl bekanta med att ställa frågor i all vänlighet på t.ex. Facebook för att bara mötas av ignorans. Jag reagerar på själva det ignoranta beteendet.
    Det kan väl finnas legitima orsaker till att man inte svarar på en gång?
    T ex att man är på jobbet,inte har tid,eller andra saker som man prioriterar framför att svara på sms.
    Det behöver inte handla om lathet eller ovilja som du och TS försöker få det till.
  • molly50
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 16:52:49 följande:
    Men om man ställer en fråga i all vänlighet och inte har för avsikt att störa, vad är då problemet? Om jag t.ex frågar om en gemensam bekant som inte varit anträffbar på länge, och undrar om något har hänt denne, skulle inte du också så uppfatta det som ignorant om personen inte svarade? Jag kan hålla med om att TS kanske inte var helt seriös, det är själva beteendet i sig jag reagerar på, att behandla folk som luft,, även om deras intentioner inte är "suspekta".
    Har man en sådan fråga så ringer man väl till någon man vet känner den personen hellre än att skriva på sociala medier?
    Jag hade hellre svarat på en sådan fråga via ett telefonsamtal än på sociala medier.
Svar på tråden Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!