Förlora semester pga F-ledig?
Jag har inte barn själv och kan inte påstå att jag är särskilt insatt men tänkte bara kasta ut frågan ifall någon annan vet om detta är OK eller har tips på om/hur man kan ta detta vidare.
En vän till mig är ensamstående till en dotter på fyra år. Hon brukar då och då ta ut föräldraledigt tex när dagis har stängt vid jul och förlänga semestern på sommaren osv. Hon jobbar heltid med en tillsvidareanställning på ett icke kollektivavtalat företag.
Hon har nu fått veta att för 2017 har hon fått två färre semesterdagar än hon har rätt till enligt avtal och kontaktade därför HR-avdelningen. Enligt dem är anledningen att hon tagit ut för många föräldradagar under 2016 så hon inte klarat av att tjäna in hela semestern som hon utnyttjade 2016 och därför har hon blivit "skyldig" 2 semesterdagar som dras från 2017 istället.
Hon ifrågasatte då detta på två punkter:
Semesterlagen lyder: "17 a § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när det gäller ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) i fråga om 1. ledighet enligt 8 § första stycket nämnda lag, om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 120 dagar, eller för ensamstående förälder 180 dagar". Detta tolkar vi som att så länge man är föräldraledig mindre än 121 dagar PER ÅR så är det semestergrundande. Och eftersom hon bara är ledig strödagar (kanske 30 på ett år) så kan det inte påverka hennes semester.
Varför har hon inte tappat/blivit "skyldig" semesterdagar tidigare år (förutom första året då hon var helt föräldraledig)?
Arbetsgivare har då svarat att:
Det är inte 120 dagar per år som är semestergrundande utan 120 dagar per BARN. Det innebär alltså att för en kvinna så ryker dessa dagar direkt när barnet är nyfött och om hon vill vara föräldraledig senare i barnets liv så tappa man semesterdagar om man är föräldraledig mer än 10 dagar under ett år.
Anledningen till att anställda inte tappat/blivit skyldig semesterdagar tidigare år är att HR/payroll-avdelningen inte "haft koll på alla regler förut".
Som sagt har jag inte barn själv så jag vet inte om detta är helt normalt. Jag vill bara höra andras åsikter? Tacksam för input.