Jag har skrivit om detta i en annan tråd...
Känner igen det där precis, jag blir tokig snart!! Jag har en dotter som är lite yngre och jag tycker (förstås
) att hon är bästa tjejen i hela världen. Mannens yngsta son (15 år) är också toppen, otroligt omtänksam och gullig (mystiskt eftersom pojkarna fått ungefär samma uppfostran). Så jag håller inte alls med om att alla barn/tonåringar är sådana. Mannens äldsta son (snart 17) håller däremot på att driva mig till vansinne, vi grälar jämt. Vi har känt varandra i snart 5 år och det var ju klart bättre innan han blev tonåring.
Han kan vara så grymt trevlig när han har lust, så när man går bort eller så tycker alla att han är supersocial. Hemma är det en helt annan sak. Jag tycker inte att jag varit annat än snäll mot honom (i synnerhet tidigare, nu börjar jag bli trött på alla påhopp), vi tar alltid med alla barn när vi ska någonstans, bjuder på utlandsresor ett par ggr/år, lagar god mat som de gärna får bjuda in kompisar på, hjälper till med läxor...och ÄNDÅ så kommer han med massa personliga påhopp / svarar emot varenda grej jag säger.
Några exempel är att han kallade mig får idiot/dum i huvudet/ pappas lilla slav för att jag köpte en familjepizza istället för två likadan pizzor till middag (alla ville ändå ha en hawaii). Ett annat exempel är att han informerar mig om att hans mamma minsann sett hans pappa naken (tack för upplysningen, liksom). Jag genomgick även en stor skalloperation för ett tag sedan och var då sjukskriven efteråt (tog bort en tumör) och då sa han till mig att jag borde hämta paket åt honom eftersom "jag skulle göra lite nytta när jag ändå var ledig hemma". För att inte tala om att han delgav min stackars dotter en massa skräckscenarier om min operation och hur jag skulle kunna påverkas av detta i framtiden. Rasistisk är han också, och tycker alla i hans klass är korkade (han går natur på gymnasiet, så det är ju inte sant). Nu är jag inte den enda han är otrevlig mot, det gäller även resten av familjen, hans biologiska mamma samt lärare, men mig verkar han ogilla särskilt.
Vad gör man? Hade han varit tre år så hade jag haft mer förståelse, men han ska ju bli myndig om ett år och borde ta lite eget ansvar för att vara lite trevlig också kan man tycka.