• Farfallos

Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?

Ja, rubriken säger väl det mesta, men jag skulle vilja tillägga att vi kan väl försöka undvika att etikettera varandra med nesliga etiketter och bara diskutera frågan rent sakligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-06 13:53
    Tror att det skulle vara 5500 i Finland, men i min frågeställning har jag inte tänkt mig något bestämt belopp. Man kan nog på olika grunder vara kritisk eller hylla både 3000 och 10000.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-06 14:03
    ...och jo, med "medborgarlön" menar jag en lön man får utan krav på motprestation och som inte är behovsprövad på något vis. Den fungerar på något vis som barnbidraget, dvs att alla barn får oavsett föräldrarnas inkomster.

• Svar på tråden Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?
  • Guapa
    Farfallos skrev 2017-02-06 13:56:04 följande:

Varför skulle många jobb försvinna?

En rejäl effektivisering av bidragssystemet kommer innebära att en stor mängd mantimmar och därmed även personal kommer kunna plockas bort.
  • dfuoih
    Guapa skrev 2017-02-06 17:08:15 följande:
    En rejäl effektivisering av bidragssystemet kommer innebära att en stor mängd mantimmar och därmed även personal kommer kunna plockas bort.
    Vilket i sig är positivt då dessa personer kan ägna sig åt något mer produktivt eller värdeskapande än ren byråkrati.
  • dfuoih
    Farfallos skrev 2017-02-06 14:04:18 följande:
    Kolla tillägget i TS

...men varför ungefär samma som garantipension?
    Min tanke var att medborgarlönen ersätter den statliga pensionen. Vill du ha ytterligare pengar så får du spara själv eller förlita dig på tjänstepensionen.

Observera då att jag tänkte mig 8000kr innan skatt.

Tyvärr är väl dessa nivåer på medborgarlön inte särskilt realistiska.

Det är bara att räkna själv vad det kostar att ge 10 miljoner personer 1000 kr i månaden under ett år och sedan jämföra med statens nuvarande utgifter så inser man att det inte riktigt kommer gå ihop.
  • Elizabethhoven

Tycker det är rätt att alla ska få lika! Idag finns så många parasiter som utnyttjar soc och sådant. Bättre att alla får samma så kan de sluta försöka suga ur större summor.

• Tyrfing
    Fast det innebär att man kan placera om skattepengarna ex. inom kommunen: fyra tjänstemän på socialförvaltningen motsvarar kanske sex heltidstjänster inom äldreomsorgen. 
  • Tyrfing
    Aniiee skrev 2017-02-06 16:13:08 följande:
    Inte på samma sätt. Man kan till exempel säga att ett barn som blir diagnosticerat med ADHD kommer ha rätt till medborgarlön från 21 års ålder, så har man täckt upp för eventuella problem i vuxen ålder.

Jag menar INTE att en person med ex ADHD inte ska/vill/kan vidareutbilda sig/få jobb/klara ett jobb, utan att vi ska ta bort en av de största bördorna för de men funktionshinder - stressen över ekonomin (för det är en jävla stress att behöva springa till läkare, försäkringskassa mm var 3dje månad - 3dje år, fylla trettio och inte veta om man frå sjukersättning om man behöver, kanske behöva överklaga sjuttielva gånger), så de kan fokusera på det där andra (att fungera/utbilda sig/jobba, eller bli frisk om det är en sjukdom man kan bli frisk ifrån). Vi skulle också kunna skifta en del fokus och medel till att hjälpa dessa människor från att kontrollera dem.

Det finns liksom behövsprövning och så finns det behovsprövning.
    Ja!
    Det borde även täcka in föräldrar till barn med särskilda behov. Finns en viss diagnos (som anses vara "obotlig") så får man medborgarlön, utan att behöva redogöra minutiöst för varje detalj i familjens liv, motivera merkostnader osv. 
  • zoolook1
    Aniiee skrev 2017-02-06 15:18:47 följande:

Jag vet inte om jag är för medborgarlön för alla, men jag är absolut för medborgarlön för vissa grupper (de som är fast i sjuksvängen/har funktionsnedsettningar mm).

Den gruppen är betydligt svårare att avgränsa än vad du tror. Hur länge ska man vara sjukskriven för att få medborgarlön? Det skulle bli en folksport att försöka bli "fast i sjuksvängen".
  • Kasperina
    TillFlorida skrev 2017-02-06 15:31:50 följande:

Naturligtvis så måste ju detta betalas med skattepengar som skall betalas in av oss arbetande. Det innebär att man naturligtvis inte kan få pengar om man också jobbar. Det enda fall där jag skulle tycka att det vore positivt vore om det skulle innebära en besparing pga minskad administration. Personligen är jog dock helt emot att få eller ge något utan krav på motprestation. Om man drar det till sin spets så handlar det ju om att vissa vill att deras grannar (genom skatterna) skall ge dom pengar så att de kan hålla på med vad de vill.

Och där skapade du precis en helt ny marknad för svartjobb
    Poängen med medborgarlön är just att det är något som alla medborgare ska få.
    Säg att man får den från 18-årsdagen. Då uppför alla andra bidrag iom det.
    Inget studiebidrag, inga socialbidrag, ingen sjukersättning för långtidssjukskrivna. Någon typ av a-kassa behövs, barnbidrag och bostadsbidrag. Sjukersättning för dem som arbetar, men kanske via sjukförsäkringar som betalas via arbetsgivaren. Ta bort hela bidragsfusket och 75% av bidragsadministrationen (vild gissning). 
    Arbete lönar sig iom att man då får en högre inkomst, men lönerna kan sänkas iom att man får sin medborgarlön i grunden.
  • GavinGadget
    Kasperina skrev 2017-02-06 19:25:36 följande:

Inget studiebidrag, inga socialbidrag, ingen sjukersättning för långtidssjukskrivna. Någon typ av a-kassa behövs, barnbidrag och bostadsbidrag. Sjukersättning för dem som arbetar, men kanske via sjukförsäkringar som betalas via arbetsgivaren. Ta bort hela bidragsfusket och 75% av bidragsadministrationen (vild gissning). 

Arbete lönar sig iom att man då får en högre inkomst, men lönerna kan sänkas iom att man får sin medborgarlön i grunden.

Håller med. Tror dock att man ska kapa bort även bostadsbidraget. A-kassa och sjukpenning kan lösas genom någon sorts inkomstförsäkring som man själv tecknar om man vill han det.

Angående förvärvsinkomst och medborgarlön tror jag snarare på en sorts avtrappning snarare än lägre löner. Annars blir det omöjligt att anställa utomlands ifrån innan de är berättigade en medborgarlön. Vid en viss inkomstnivå bör medborgarlönen således vara helt borta. Om arbetsgivaren kontinuerligt skickar uppgifter till Skatteverket borde medborgarlön en bara behöva släpa några dagar. Bonusar måste förstås hanteras på annat sätt.
  • Guapa
    Kasperina skrev 2017-02-06 19:25:36 följande:

Studiebidragen är ju en pytteliten del om man jämför med de totala lånen som studenter behöver ta. Medborgarlön skulle i så fall innebära att studenterna inte längre behövde ta studielån. Låter dyrt. Men kul för studenterna :)
  • GavinGadget
    Guapa skrev 2017-02-06 19:57:45 följande:

Studiebidragen är ju en pytteliten del om man jämför med de totala lånen som studenter behöver ta. Medborgarlön skulle i så fall innebära att studenterna inte längre behövde ta studielån. Låter dyrt. Men kul för studenterna :)

Fast tänk också på de skatteintäkter det skulle kunna innebära om vi på riktigt kan etablera oss som kunskapsnation. Behöver kanske höja befolkningens intellekt också men vi kanske kan komma en bit längre i alla fall...

Vilken förmån även för entreprenörer att kunna lägga så mycket mer tid på att producera istället för att oroa sig för finansiering.
  • Farfallos
    Färre mantimmar för socialsekreterare blir det naturligtvis, men jag är rädd att den effekten är ganska liten. Varje socialsekreterare är handläggare åt ett stort antal människor, och de ärenden som de hanterar är ofta långt mer komplicerade och tidsödande än utbetalning av pengar.
    dfuoih skrev 2017-02-06 18:22:25 följande:
    Vilket i sig är positivt då dessa personer kan ägna sig åt något mer produktivt eller värdeskapande än ren byråkrati.
    Kan ägna sig...? Hänger det inte ihop så att de "får ägna sig" åt vad marknaden efterfrågar? Och vad jag förstår så efterfrågar t.ex dagens marknad folk som kan sitta och ringa i telefon för att locka kunder att byta från ett elbolag till ett annat. Eller så efterfrågar marknaden unga människor som står i våra gallerior och försöker få folk att byta fram och tillbaka mellan olika telefonoperatörer. Är det den typ av produktivt och värdeskapande arbete du syftar på?

• dfuoih
    Farfallos skrev 2017-02-07 07:18:41 följande:
    Färre mantimmar för socialsekreterare blir det naturligtvis, men jag är rädd att den effekten är ganska liten. Varje socialsekreterare är handläggare åt ett stort antal människor, och de ärenden som de hanterar är ofta långt mer komplicerade och tidsödande än utbetalning av pengar.
    dfuoih skrev 2017-02-06 18:22:25 följande:
    Kan ägna sig...?

Hänger det inte ihop så att de "får ägna sig" åt vad marknaden efterfrågar? Och vad jag förstår så efterfrågar t.ex dagens marknad folk som kan sitta och ringa i telefon för att locka kunder att byta från ett elbolag till ett annat. Eller så efterfrågar marknaden unga människor som står i våra gallerior och försöker få folk att byta fram och tillbaka mellan olika telefonoperatörer. Är det den typ av produktivt och värdeskapande arbete du syftar på?

Med tanke på att detta är en tråd om medborgarlön så förstår jag inte dina argument alls? Snarare kommer antalet människor som jobbar på callcenter minska om man inte behöver ta dessa jobb för att överleva.

Oavsett så är jag övertygad om att företag och samhällen som har en liten andel sysselsatta med rent byråkratiska uppgifter är mer produktiva och värdeskapande än de som har en stor andel. Sen kan vi alltid debattera vad som är produktivt och värdeskapande för ett samhälle eller företag med det känns lite off-topic.
  • Farfallos
    dfuoih skrev 2017-02-07 08:14:43 följande:
    Med tanke på att detta är en tråd om medborgarlön så förstår jag inte dina argument alls? Snarare kommer antalet människor som jobbar på callcenter minska om man inte behöver ta dessa jobb för att överleva.

Oavsett så är jag övertygad om att företag och samhällen som har en liten andel sysselsatta med rent byråkratiska uppgifter är mer produktiva och värdeskapande än de som har en stor andel. Sen kan vi alltid debattera vad som är produktivt och värdeskapande för ett samhälle eller företag med det känns lite off-topic.
    Det jag skrev var visserligen "off-topic" i förhållande till trådstarten, men inte i förhållande till det jag svarade på.

...och nu kommer jag gå off-topic igen då jag kommenterar ditt andra stycke (som i sin helhet på samma sätt är off-topic). - Jo, en administration som ägnar sig åt navelskådning eller privat surfande fyller naturligtvis inte någon funktion, men det är ju inte bara i offentliga sektorn som det förekommer totalt meningslösa jobb menar jag. Det var just detta jag ville visa på. Utöver skatt (som vi ondgör oss över) så betalar vi genom vår konsumtion för en hel rad meningslösa tjänster i den privata sektorn.
  • TillFlorida
    Farfallos skrev 2017-02-06 15:58:55 följande:
    Du får av dina grannar ett grundavdrag, jobbskatteavdrag, barnbidrag, ROT- och RUT-avdrag samt en garantipension utan motkrav, så en medborgarlön på några tusen måste knappast innebära katastrof. Precis som de andra sakerna jag exemplifierade med så handlar det bara om att omfördela så att Svenssons kan köpa med öl och pizza.
    Garantipension får jag inte då jag tjänat för mycket pengar (Det gäller de allra flesta),
    Barnbidraget borde inkomstprövas, det håller jag med om.
    Skatteavdrag är inget någon får av någon, Det är en minskning av skatt inte en redistribuering av inkomst från en person till en annan (Även om det innebär att de som brukade få mina pengar inte längre får det).
    Sverige kan inte öka utgifter utan att öka inkomster. För att ha råd med att ge utan motprestation måste andra bekosta det.
    Sverige måste minska beskattningen på arbete. Klyftorna bör öka för att ge större utrymme för att prestation skall resultera i reell inkomstförbättring.
    Rättvisa handlar om lika förutsättningar, inte lika utfall.
    Svenskar i allmänhet känner att de har väldigt mycket rättigheter och väldigt få skyldigheter. Vi måste sluta snylta på våra grannar. De svagaste skall ha stöd, men alla andra skall ta sig i kragen och ta hand om sig själva, även om det innebär ett riktigt torftigt liv tills de lyckas, om de lyckas.
    Mer frihet. Frihet att inte styras av vad som är bra för det kollektiva, frihet att lyckas, frihet att misslyckas.
  • Farfallos
    TillFlorida skrev 2017-02-09 04:28:46 följande:
    Garantipension får jag inte då jag tjänat för mycket pengar (Det gäller de allra flesta),
    Barnbidraget borde inkomstprövas, det håller jag med om.
    Skatteavdrag är inget någon får av någon, Det är en minskning av skatt inte en redistribuering av inkomst från en person till en annan (Även om det innebär att de som brukade få mina pengar inte längre får det).
    Sverige kan inte öka utgifter utan att öka inkomster. För att ha råd med att ge utan motprestation måste andra bekosta det.
    Sverige måste minska beskattningen på arbete. Klyftorna bör öka för att ge större utrymme för att prestation skall resultera i reell inkomstförbättring.
    Rättvisa handlar om lika förutsättningar, inte lika utfall.
    Svenskar i allmänhet känner att de har väldigt mycket rättigheter och väldigt få skyldigheter. Vi måste sluta snylta på våra grannar. De svagaste skall ha stöd, men alla andra skall ta sig i kragen och ta hand om sig själva, även om det innebär ett riktigt torftigt liv tills de lyckas, om de lyckas.
    Mer frihet. Frihet att inte styras av vad som är bra för det kollektiva, frihet att lyckas, frihet att misslyckas.
    Nu pratade jag inte om dig som individ, för jag vet inget om dig (om du har barn, bygger om ditt hur och har någon hemma hos dig för städ och tvätt). 

Sedan är alla former av skatteavdrag ett bortfall av skatteintäkter som alla skattebetalare får vara med och betala. Den som tjänar lite mer får betala lite mer. Så du får nog försöka vakna upp och se saker för vad de är och inte vad de heter.

Sedan så måste jag fråga dig på vad sätt du anser att vi har för lite frihet? Och då vill jag att du ska ha med dig att man i många länder lever i "gated comunities" pga den frihet man har genom lägre skatter.
  • TillFlorida
    Farfallos skrev 2017-02-10 18:29:58 följande:
    Nu pratade jag inte om dig som individ, för jag vet inget om dig (om du har barn, bygger om ditt hur och har någon hemma hos dig för städ och tvätt). 

Sedan är alla former av skatteavdrag ett bortfall av skatteintäkter som alla skattebetalare får vara med och betala. Den som tjänar lite mer får betala lite mer. Så du får nog försöka vakna upp och se saker för vad de är och inte vad de heter.

Sedan så måste jag fråga dig på vad sätt du anser att vi har för lite frihet? Och då vill jag att du ska ha med dig att man i många länder lever i "gated comunities" pga den frihet man har genom lägre skatter.
    Jag har sedan ett par år flyttat till just det land jag tror du tänker på (USA). Jag ser med egna ögon resultatet av för låg skatt och för stora klyftor. Jag tror idealet ligger någonstans mitt emellan. Här borta fick jag dubbelt så hög lön och enormt mycket lägre skatt. Samtidigt skjuts det folk mer eller mindre varje dag i vissa områden i stan.

Det jag vänder mig mot mest är att många Svenskar tror att staten "har pengar" och att de inte förstår att det är deras vänners och grannars pengar det handlar om. Många svenskar känner på något sätt att samhället är skyldiga dem något. Medborgarlön är ett utmärkt exempel på detta. Staten bör garantera att alla har tak över huvudet och mat på bordet samt möjlighet att ta sig ur sin situation genom utbildning. Allt annat tycker jag är att snylta på sina medmänniskor.

I övrigt förstår jag inte hur alla över 20 skulle kunna få 8000kr i månaden i medborgarlön. Det skulle innebära att alla som jobbade skulle behöva betala 8000kr mer i skatt varje månad för att bekosta de 8000 de sedan skall få tillbaka i medborgarlön (rundgång). Utöver det skulle skatten behöva höjas ett antal tusen till för att bekosta medborgarlön åt andra som inte vill jobba (som vill ägna sig åt konst till exempel). I vissa fall kan pengar sparas genom att administration av andra bidrag skulle kunna minskas eller tas bort, men det skulle på intet sätt få ekvationen att gå ihop.
  • Farfallos
    TillFlorida skrev 2017-02-10 19:57:06 följande:
    Jag har sedan ett par år flyttat till just det land jag tror du tänker på (USA). Jag ser med egna ögon resultatet av för låg skatt och för stora klyftor. Jag tror idealet ligger någonstans mitt emellan. Här borta fick jag dubbelt så hög lön och enormt mycket lägre skatt. Samtidigt skjuts det folk mer eller mindre varje dag i vissa områden i stan.

Det jag vänder mig mot mest är att många Svenskar tror att staten "har pengar" och att de inte förstår att det är deras vänners och grannars pengar det handlar om. Många svenskar känner på något sätt att samhället är skyldiga dem något. Medborgarlön är ett utmärkt exempel på detta. Staten bör garantera att alla har tak över huvudet och mat på bordet samt möjlighet att ta sig ur sin situation genom utbildning. Allt annat tycker jag är att snylta på sina medmänniskor.

I övrigt förstår jag inte hur alla över 20 skulle kunna få 8000kr i månaden i medborgarlön. Det skulle innebära att alla som jobbade skulle behöva betala 8000kr mer i skatt varje månad för att bekosta de 8000 de sedan skall få tillbaka i medborgarlön (rundgång). Utöver det skulle skatten behöva höjas ett antal tusen till för att bekosta medborgarlön åt andra som inte vill jobba (som vill ägna sig åt konst till exempel). I vissa fall kan pengar sparas genom att administration av andra bidrag skulle kunna minskas eller tas bort, men det skulle på intet sätt få ekvationen att gå ihop.
    Matematiken bakom ett sådant förslag är jättesvår, och jag är inte nationalekonom, men ett par saker förstår jag som jag anar att du missar. Ditt tänk om 8000 från och till olika grupper hänger inte ihop riktigt, för inga pengar försvinner. Om alla skattebetalare, dvs drygt 90% av den Vuxna Arbetsföra Befolkningen, delar på den börda som 8000 kr till VAB blir så innebär det till väldigt stor del ändå bara en rundgång av pengar inom gruppen "skattebetalare" och den genomsnittliga bördan per individ i gruppen blir "bara" (jag återkommer till detta) 800 kr per individ. Inga pengar försvinner på något magiskt sätt, utan de bara omfördelas. Man kan visserligen ha åsikter om den omfördelningen, men faktum kvarstår - att inga pengar försvinner.

Den goda effekten av denna omfördelning skulle bli att de fattigaste fick lite mer pengar att röra sig med. Frågan är då vad de fattigaste personerna gör för sin medborgarlön. Jo, lite förenklat så unnar sig dessa människor lite mer nöje, öl och pizza, och det innebär att pengarna blir moms och löneskatt om och om igen. Så som det är idag (när klyftorna i Sverige har blivit så stora som de är) är att de rikaste människorna (genom stora avdragsmöjligheter bekostade av folket och aktievinster) får över en massa pengar som de inte behöver och lägger på hög eller investerar utomlands, och således inte bidrar till att få hjulen att snurra i Sverige.

Sedan åter till "bara 800 kr". Vääääldigt många i detta land har ett lån på hus eller lägenhet som de får göra ett skatteavdrag för där vinsten av det är 800 kr. Det är en skatteförlust för staten som då i första hand betalas av dem som inte har råd att ta stora lån och få stora avdrag. Lägg därtill att ALLA medborgare i detta land i genomsnitt betalar just omkring 800 kr per månad till det som blir bankerna vinster. Delar du upp det på den del av befolkningen som jobbar så blir det drygt det dubbla. Lägg därtill vinsterna i privat vård, skola och omsorg så är du uppe i 2000 kr i månaden som varje arbetande skattebetalare bidrar med till en hög av pengar som till vääääldigt stor del hamnar i skatteparadis eller i utländska investeringar som inte sedan ger en enda skattekrona tillbaka och inte ett enda jobb i Sverige. Naturligtvis jobbar det folk på bankerna och i den privata vården, skolan och omsorgen, men vinsterna genererar INTE jobb i Sverige på det viset som extra pengar i fickan på de fattigaste Svenskarna hade gjort.
Svar på tråden Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?