• kricke

Blir så arg/ledsen på grannen!

Ska dra mig kortfattat...

Grannen har en handikappad son som de måste ha hjälp med med. Deras dotter tar ut honom till skolskjutsen varje morgon. De har även en ensamkommande pojke. Pappan är arbetslös, mamman jobbar inte så att kronofogden ska ta hennes lön.

De köpte sin första Golden retriever för ca 4 år sedan. Ett år senare en cavaljer king Charles Spanien. De har alltid sedan Golden var liten alltid tagit korta promenader. Har hundarna tur så är de ute 10 min var 4 e timma. Det är den motionen de får, oftast 7 minuter. (Vi/Jag brukar ta tid.

Och nu idag kom de hem med en ny liten Golden valp ????. Hur tänker dem?? Den som tar ut hundarna är den ensamkommande pojken. Deras första är ren utsagt fet. När han är ute och hundarna drar hänger han efter som en vante i kopplet. Varför!? Tycker så synd om hundarna. Och nu även den lilla valpen.

Har tidigare ringt och påtalat hundarnas situation till kommun osv. Men de kan inte göra något, de kommer ut inom loppet av den tillåtna tiden 5 eller 6 timmar. Och de svälter inte.

Så sitter nu och gråter för de stackars hundarna. Goldens måste ha mycket motion de är fortf unga.

Är själv hundägare till en fransk bulldog

• Svar på tråden Blir så arg/ledsen på grannen!
  • Plupp24

Sluta gråta och anmäl dem till Länsstyrelsen för vanvård. Går att göra anonymt.

• HippHipp

Sånt är helt fruktansvärt. Tänker att hundarna då troligen inte heller får någon mental stimulans- om de inte ens bryr sig om att promenera sina hundar ordentligt.

Tyvärr är det nog så att detta inte räcker för att påvisa vanvård, om de inte har typ tovig päls eller oklippta, långa klor?

Hemskt är det.

• kricke

De har inte tovig päls. Långa klor har dom. Tror inte heller det räcker som stöd för vanvård.

Sitter och hoppas nästan på att kronofogden kommer göra en utmätning på hundarna och ta dom därifrån och sälja dom. De kan nog inte bli så mycket värre för dem.

• HippHipp

Vi har anmält 3 av våra grannar. Bor i Spanien och här är det ännu värre. Inga åtgärder har vidtagits men vi vet ju att de fått kopior av anmälan- tänker att det kanske kan göra att de får upp ögonen (troligen inte men då har vi ändå gjort något).

• Queennr1

Hur vet du att kronofogden är ute efter hennes lön? Har man kronofogden efter sig så brukar man inte få bli fosterfamilj. Tänk at du har sån koll på deras hela dag. Jobbar ni inte?

• ostpaj

Du verkar ha mycket tid över på dagarna som hinner med fönstergluttande och anteckna hur länge de är ute med sina hundar och hur ofta. Du kanske kan erbjuda dig att gå ut med djuren?

• Griseknoen35

Alltså du sitter i fönstret 24/7 och klockar din grannes hundpromenader? Du arbetar inte, du åker aldrig och handlar och gör andra saker utanför ditt hem? Du tar inte ens en långdusch, ser en film eller annat som gör att du kan missa vad din granne gör?

Hur kan de sitta hos kronofogden och ändå ha ett barn placerat hos sig? De kollar ekonomin i utredningen för att få bli fosterfamilj.

• Swagger

Om det nu är sant det du skriver, är det inte mer synd om barnen än om hundarna?

• Anonym (Har du koll hela tiden?)

Hur vet du att föräldrarna inte går på långpromenad en gång per dygn någon tid när du inte är på plats vid fönstret och klockar? Du kanske bara har sett kiss-rastningarna som barnet tar hand om? Vad gör du själv om dagarna när du inte tar tid på grannens hundpromenader?

• Dexter dot com

Knacka på och erbjud dig att ta med hundarna ut när du ändå ska ut med din egen! Då får du kontakt och ser hur hundarna egentligen mår och kan prata med ägarna. Far hundarna illa så anmäler du till Länsstyrelsen

• kricke

snälla!

Jag är familjeledig med en 6 månaders bebis.

Och kan därför inte heller erbjuda mig ta deras hundar. Jag bor hemma. Min pappa har känt dom i 20 år och hjälpt dom med deras barn när de var små och de har/är öppna med sin ekonomi och berättar öppet med grannar. Det är inte bara jag som reagerar min lillebror och min pappa. Min pappa bruka även se dom när de går ut osv

• Fanny b
    kricke skrev 2017-02-03 17:40:31 följande:

snälla!

Och kan därför inte heller erbjuda mig ta deras hundar. Jag bor hemma. Min pappa har känt dom i 20 år och hjälpt dom med deras barn när de var små och de har/är öppna med sin ekonomi och berättar öppet med grannar. Det är inte bara jag som reagerar min lillebror och min pappa. Min pappa bruka även se dom när de går ut osv

Bevakar du och din pappa grannen 24 timmar om dygnet?
    Jag har själv blivit anmäld av en granne för att mina hundar-enligt henne- bland annat bara fick komma ut på korta promenader. Det grannen såg var när jag gick korta rastningsrundor, hon såg inte när jag gick mina långa promenader med hundarna.
    Jag fick besök av en handläggare från länsstyrelsen som inte fann något att anmärka på.

I sådana här fall tror jag inte på att anmäla till länsstyrelsen utan ta kontakt med hundägaren ifråga. Detta för att man som anmälare inte blir speciellt trovärdig. Det blir ord mot ord. Länsstyrelsen kommer ut en gång för att de måste komma ut på alla larm men om man anmäler samma hundägare igen är risken stor att man inte blir trodd.
  • idvbs

Det låter som TS familj  sitter och spionerar och skvallrar om andra, usch.

Så dåligt om pengar kan hundägarna inte ha då dom tydligen har råd att köpa hundar och föda dom så att dom blir feta (enligt ts egna utsago).

Sluta skvallra, spionera och sprida lögner om andra, din familj framstår som särdeles otrevliga människor TS.

Dessutom Franska bulldogar är inget man ska köpa då människor avlat fram denna ras, de har svårigheter med andning och även att avla själva så se över ditt eget beteende TS

• Anonym (Va)

Ts du vet väl att stalkning är olagligt? Det är skrämmande att du övervakar din granne.

• Dexter dot com
    kricke skrev 2017-02-03 17:40:31 följande:

snälla!

Men du går ju ändå långpromenad med din egen hund så varför kan du inte ta med deras samtidigt ? 
  • mintankehär
    Anonym (Va) skrev 2017-02-04 11:51:19 följande:

Ts du vet väl att stalkning är olagligt? Det är skrämmande att du övervakar din granne.

• BlackStar

Shit-fint av dig TS att reagera över sådant här ! Det borde finnas fler som dig !!!

Försök hitta lösningar, prata med din familj om saken och kanske ni tillsammans kan hjälpa den ensamkommande pojken som antagligen inte vet heller vad som krävs med djur.

Det är Jätteviktigt att djur får den motion dom behöver för att dom ska vara lyckliga. 

Detta fall verkar svårt, kanske man kan ringa in till kronofogden anonymt och berätta att dom nu har köpt en till hund ? Tänker, rent ekonomiskt så borde väl inte dom bli allt för glada över detta om hon nu har en skuld till dem.

Ang klorna kanske dom inte vet hur viktigt det kan vara, ge dem information om att naglarna kan spricka om dom är för långa och veterinärkostnaderna vid operation av klor är inte billig ! (iallafal inte i deras situation).

Till er andra som trycker ner TS, jag mår illa av såna som Er. Är det värre att TS "spionerar" på sina grannar än att 2 djur ska få leva ett RIKTIGT liv och få må bra !?? Helt otroligt säger jag bara. Hoppas ni inte har djur. Pinsamt också då det bevisar bara att ni antagligen gör saker fel emot era egna när ni kan hacka på någon som värnar om Oskyldiga liv !

Lycka till TS Stort Hjärta till DIG!

• Fanny b
    BlackStar skrev 2017-03-03 04:06:50 följande:

Shit-fint av dig TS att reagera över sådant här ! Det borde finnas fler som dig !!!

Försök hitta lösningar, prata med din familj om saken och kanske ni tillsammans kan hjälpa den ensamkommande pojken som antagligen inte vet heller vad som krävs med djur.

Det är Jätteviktigt att djur får den motion dom behöver för att dom ska vara lyckliga. 

Detta fall verkar svårt, kanske man kan ringa in till kronofogden anonymt och berätta att dom nu har köpt en till hund ? Tänker, rent ekonomiskt så borde väl inte dom bli allt för glada över detta om hon nu har en skuld till dem.

Ang klorna kanske dom inte vet hur viktigt det kan vara, ge dem information om att naglarna kan spricka om dom är för långa och veterinärkostnaderna vid operation av klor är inte billig ! (iallafal inte i deras situation).

Till er andra som trycker ner TS, jag mår illa av såna som Er. Är det värre att TS "spionerar" på sina grannar än att 2 djur ska få leva ett RIKTIGT liv och få må bra !?? Helt otroligt säger jag bara. Hoppas ni inte har djur. Pinsamt också då det bevisar bara att ni antagligen gör saker fel emot era egna när ni kan hacka på någon som värnar om Oskyldiga liv !

Lycka till TS Stort Hjärta till DIG!

Att säga att grannens hund inte får tillräcklig mycket motion bara för man aldrig ser grannen gå långa promenader med hunden är inget bevis, man kan anmäla det till Länsstyrelsen men om grannen förnekar detta blir det ord mot ord.
    I sådana här fall kan det vara så att grannen går långa promenader med hunden när man inte ser, denne kan ta med hunden i bilen och sköta rastningen på annan plats.
    I fall där hundar får enbart korta promenader kan orsaken bero på att de opererats för benbrott och ska gå många men korta promenader.

Jag är hundägare och tycker det är bra att personer i ens omgivning reagerar om de ser någon som verkar missköta sin hund, men så länge det inte finns några bevis tycker jag att anmälan är inte rätt väg att gå.
    Utan då istället ta kontakt med hundägaren, fråga om denne vill följa med på hundpromenader, om så sker kan man titta närmare på hunden i fråga.

• Anonym (hmm)
    kricke skrev 2017-02-02 20:43:42 följande:

Hur tänker dem?? Den som tar ut hundarna är den ensamkommande pojken. Deras första är ren utsagt fet. 

En hund blir inte fet vid tillräcklig motion.
Svar på tråden Blir så arg/ledsen på grannen!