• Anonym (Elisabeth Liljeqvist)

Kan det ha blivit för mycket fokus på att vara social?

Har under mitt 40 åriga yrkesliv följt med i både med och motgångar sett arbetsroll skifta och nya branscher födas och ta form.

Kom ihåg i mitten på 90-talet när man började tala om "social kompetens" som ett uttryck på en egenskap som började eftertraktas på arbetsmarknaden, och tanken slog mig här om dagen vid ett arbetsmöte med några kollegor, kan vi ha blivit för socialt kompetenta?

• Svar på tråden Kan det ha blivit för mycket fokus på att vara social?
  • Carambolan

Beror väl på vad man jobbar med. I mitt jobb träffar jag nya intervjupersoner varje dag och måste vara proffs på att inge förtroende, konversera och läsa av människor. Jag känner ofta att jag skulle vilja ha lite mer social kompetens än vad jag redan har. Att tro att alla yrkesgrupper måste bemannas av människor som är utåtriktade mingelproffs är väl däremot himla onödigt, kanske till och med kontraproduktivt i många fall.

• MsFry

Nej jag tror inte att vi har blivit för socialt kompetenta men däremot tror jag att alltför många blandar ihop social kompetens med att vara social eller extrovert.

Den tysta musslan som helst sitter själv på sitt rum och gnetar på mellan 8 - 17 kan vara betydligt mer socialt kompetent än den översociala glada laxen som gärna fikar långa stunder och spontant går runt och snackar i korridoren.

Svar på tråden Kan det ha blivit för mycket fokus på att vara social?