• Twin peaks

Svårigheter i kontakt mellan asperger och nt personer

Denna tråd ska vara till för både personer med asperger och neurotypiska, att ärligt beskriva vad man upplever för svårigheter i kontakten med den motsatta. Jag vill dock att vi försöker behålla en respektfull ton i tråden, och försöker se saken från den andres perspektiv. Vi möts på halva vägen helt enkelt. 

Jag har asperger och det som jag upplever som svårast är att nt relationer ofta går ut på att man ska spela en roll för att få något av någon annan. Tiden då man var barn var enklast tycker jag. Då kunde man bara vara ärlig och säga exakt vad man kände. Men som vuxen är det 1000 olika sociala regler och normer att hålla reda på, vilket gör det svårt för oss med lågt EQ. Jag håller på och läser Henrik Fexeus böcker, och han skriver att man ska försöka efterlikna den man pratar med för att denne ska tycka om en. Alltså spela någon man inte är.

Det hjälper inte alltid att förklara att man har asperger heller, folk verkar ändå ha svårt att förstå.

• Svar på tråden Svårigheter i kontakt mellan asperger och nt personer
  • Anonym (förälder till en med diagnos)

Jag har en tonåring med asperger. Vi har ofta kul tillsammans men visst ställer hans beteende ibland till det. 

Du skriver att man ofta spelar en roll för att få något av någon annan. Så upplever inte jag alls livet MEN min son gör nog precis det. Det är så uppenbart att han säger eller gör saker för att få vad han vill, ibland säger han tom rakt ut varför han gör något, för att han då vet att jag ska gå med på det han vill. Kanske tänker alla aspisar så? 

• Twin peaks
    Anonym (förälder till en med diagnos) skrev 2017-02-01 17:50:52 följande:

Jag har en tonåring med asperger. Vi har ofta kul tillsammans men visst ställer hans beteende ibland till det. 

Du skriver att man ofta spelar en roll för att få något av någon annan. Så upplever inte jag alls livet MEN min son gör nog precis det. Det är så uppenbart att han säger eller gör saker för att få vad han vill, ibland säger han tom rakt ut varför han gör något, för att han då vet att jag ska gå med på det han vill. Kanske tänker alla aspisar så? 

Det gäller knappast endast oss med asperger. Fjäsk och rövslickeri är det värsta jag vet. Men visst det beror kanske på hur man upplever det. Men det fungerar ju så i livet att för att få måste man också ge. Jag har dock svårt att ge om jag inte känner för det, och jag kan tänka mig att många nt:s tycker att dom ger till ossmed asperger utan att få något tillbaka. 
  • Anonym (L)

I relationen med en nära vuxen familjemedlem som har AS upplever jag att den största svårigheten är att han enbart kan föra logiska resonemang där ingen vikt eller förståelse finns för känslomässiga aspekter. Oerhört frustrerande många gånger. Även hans oförmåga att nyansera kan göra mig tokig. T ex om någon kommer för sent en gång så för honom är det en person som alltid kommer försent, eller om man tappar bort något så är man för alltid en slarvig person.

• Anonym (förälder till en med diagnos)
    Twin peaks skrev 2017-02-01 18:05:14 följande:
    Det gäller knappast endast oss med asperger. Fjäsk och rövslickeri är det värsta jag vet. Men visst det beror kanske på hur man upplever det. Men det fungerar ju så i livet att för att få måste man också ge. Jag har dock svårt att ge om jag inte känner för det, och jag kan tänka mig att många nt:s tycker att dom ger till ossmed asperger utan att få något tillbaka. 
    Jag kan se skillnad på min son och de andra barnen eller andra vi känner som inte har någon diagnos. Givetvis måste alla ge och ta i en relation men det är mer konkret hos min son, eller hur jag ska uttrycka mig.  Ska han dammsuga, då vill han ha en speciell mat till middag tex. Han vill aldrig göra något bara för att man "borde" tex städa, då måste det finnas en vinning med det. Han kan inte följa med och hälsa på mormor för henne skull för "det ger honom inget" osv. 

Det här är lite trist men man har fått acceptera att han fungerar så här. Han är medveten om det själv också så det går att prata om det utan att han känner sig påhoppad eller så. 
    Jag hoppas att han ska kunna lära sig att ibland gör man något för en annan människa, tex ger en present på en födelsedag, utan att han tjänar något som helst på det annat än good will. 
  • Twin peaks
    Anonym (L) skrev 2017-02-01 18:12:10 följande:

I relationen med en nära vuxen familjemedlem som har AS upplever jag att den största svårigheten är att han enbart kan föra logiska resonemang där ingen vikt eller förståelse finns för känslomässiga aspekter. Oerhört frustrerande många gånger. Även hans oförmåga att nyansera kan göra mig tokig. T ex om någon kommer för sent en gång så för honom är det en person som alltid kommer försent, eller om man tappar bort något så är man för alltid en slarvig person.

Ja logik är det viktigaste för oss, man brukar säga att vänster hjärnhalva är dominant hos oss med AS. Det är den hjärnhalva som styr vårat logiska tänkande. 
  • Twin peaks
    Anonym (förälder till en med diagnos) skrev 2017-02-01 18:14:00 följande:
    Jag kan se skillnad på min son och de andra barnen eller andra vi känner som inte har någon diagnos. Givetvis måste alla ge och ta i en relation men det är mer konkret hos min son, eller hur jag ska uttrycka mig.  Ska han dammsuga, då vill han ha en speciell mat till middag tex. Han vill aldrig göra något bara för att man "borde" tex städa, då måste det finnas en vinning med det. Han kan inte följa med och hälsa på mormor för henne skull för "det ger honom inget" osv. 

Det här är lite trist men man har fått acceptera att han fungerar så här. Han är medveten om det själv också så det går att prata om det utan att han känner sig påhoppad eller så. 
    Jag hoppas att han ska kunna lära sig att ibland gör man något för en annan människa, tex ger en present på en födelsedag, utan att han tjänar något som helst på det annat än good will. 
    Just i denna aspekt så skulle det kunna vara vilken svensk tonåring som helst. Men visst vi har nog svårare för att göra tråkiga saker än nt:s
  • lessman

Man kanske inte har någon sådan diagnos som aspberger eller liknande. Det kan ju faktiskt vara så att just den personen kanske inte ens är intresserad av just dig.
    Jag har inga svårigheter att prata med kvinnor, men med vissa går det lättare att prata med, men med andra är det svårt. Mengenerellt sett har jafg inga svårigheter att prata med kvinnor.

Svar på tråden Svårigheter i kontakt mellan asperger och nt personer